Nytt rep. Lågt/högt fångryck?

Dags att köpa nytt rep, mitt Ederid Skyline börjar visa sin kärna... Har tittat på massa rep, Både enkel och dubbel och kommit fram till att jag vill ha ett relativt kraftigt rep som tål en del topprepande och redpointande. Har tittat på Beal Topgun, Edelrid Skyline och Rocca Tasmania. Den stora skillnaden är fångrycket. Beal har mycket lägre fångryck. Vad ska jag köpa? Klättrar mest sport och crag-trad.

använder själv Rocca Tasmania 60m och är nöjd med det, var dock lite stelt i början... men annars utmärkt, känns bra att ha ett rep som tål lite slit.

/jocke

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
För bultklättring spelar nog fångrycket mindre roll, men faller du på en tveksam kil är det väl bra med Beals gummisnodd... tycker jag i alla fall. Har fått för mig att låga fångryck är snälla mot materialet runtikring, inklusive kroppen.

Björn

beal top gun

har jag varit nöjd med i två år nu, kan vara att det inte tål lika mycket topprepande som dom andra, men för sport är det trevligt att clippa.

my 2cts
~Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips