Nytt rep. Lågt/högt fångryck?

Dags att köpa nytt rep, mitt Ederid Skyline börjar visa sin kärna... Har tittat på massa rep, Både enkel och dubbel och kommit fram till att jag vill ha ett relativt kraftigt rep som tål en del topprepande och redpointande. Har tittat på Beal Topgun, Edelrid Skyline och Rocca Tasmania. Den stora skillnaden är fångrycket. Beal har mycket lägre fångryck. Vad ska jag köpa? Klättrar mest sport och crag-trad.

använder själv Rocca Tasmania 60m och är nöjd med det, var dock lite stelt i början... men annars utmärkt, känns bra att ha ett rep som tål lite slit.

/jocke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
För bultklättring spelar nog fångrycket mindre roll, men faller du på en tveksam kil är det väl bra med Beals gummisnodd... tycker jag i alla fall. Har fått för mig att låga fångryck är snälla mot materialet runtikring, inklusive kroppen.

Björn

beal top gun

har jag varit nöjd med i två år nu, kan vara att det inte tål lika mycket topprepande som dom andra, men för sport är det trevligt att clippa.

my 2cts
~Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips