Ska byta känga, behöver tips!

Köpte mina Lundhags proffessional en storlek stora, enligt butikens rekomendation, och dom kändes stora i början, men sen krympte dom, så dom blev snudd på små, sen dess vekar dom inte krympa mer. Sulorna släppte lite i kanterna och det fanns en kant som skavde, skickade dom till lundhags,dom lästade ut dom lite (dom blev inte som från början, men lite större..), bytte sulor och sydde fast kanten jag störde mig på, betalade bara frakten dit. Bra kundtjänste har dom i alla fall...
 
Har idag reklamerat mina Alpina och fick pengarna tillbaka, tyvärr hade butiken inga lundhags så beslöt mig för att leta vidare i andra butiker. Var in på 3 till sport/frilufts-affärer här i Kiruna. Bara en av dem sålde lundhags, dessutom hade dem bara en två modeller, Ranger high och mid. Så vet inte riktigt vad jag ska hitta på, skulle gärna få prova flera modeller av innan jag köper ett par.
Vet nån om de finns någon affär i luleå så brukar ha lundhags-kängor av olika modeller inne?
 
Vad gäller storlekar så har mina Lundhags inte krympt på tre år.

Storlekar.
Jag citerar mig själv från en annan tråd:
"Min bara fot (utan strumpor) är 273 millimeter.
Jag var precis nere och mätte min Lundhagskänga och fick måttet 294 millimeter.

Den passar mig perfekt för olika typer av vandringar med ett par tunna och ett par mellantjocka strumpor.


Nu är det svårt att prata millimetrar via nätet, man måste till slut själv avgöra med kängorna på, men 13 millimeter till godo för en naken fot låter lite lite.
"
 
Såja, nu har jag varit och köpt mig ett par Lundhags Scout från naturkompaniet i luleå.
Utöver själva skon köpte jag ett par inläggssulor, lädersmorning och vårdmedel för gummi, samtliga Lundhags egna produkter.

Så hur ska jag behandla skorna innan jag börjar använda dem och hur ska jag behandla dem så att dem håller länge? Tacksam för tips!
 
Såja, nu har jag varit och köpt mig ett par Lundhags Scout från naturkompaniet i luleå.
Utöver själva skon köpte jag ett par inläggssulor, lädersmorning och vårdmedel för gummi, samtliga Lundhags egna produkter.

Så hur ska jag behandla skorna innan jag börjar använda dem och hur ska jag behandla dem så att dem håller länge? Tacksam för tips!

Vax, lädersmorningen kan man använda någon gång/år

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52340
 
Såja, nu har jag varit och köpt mig ett par Lundhags Scout från naturkompaniet i luleå.
Utöver själva skon köpte jag ett par inläggssulor, lädersmorning och vårdmedel för gummi, samtliga Lundhags egna produkter.

Så hur ska jag behandla skorna innan jag börjar använda dem och hur ska jag behandla dem så att dem håller länge? Tacksam för tips!

Börja med smorningen. Sen kan du toppa med vax när det behövs. Jag har smort mina ungefär 6 gånger med smorning och aldrig behövt använda vax. Vårdmedlet för gummit har jag inte heller använt, fast jag fick det på köpet.

Jag borde för övrigt få provision! :D Näe, allvarligt, det är bra kängor faktiskt.
 
Mailade Lundhags och fick ungefär samma svar som i den andra tråden. Lundhags rekommenderade Aqueous Nikwax, hoppas bara att det finns att tillgå här i kiruna så man slipper beställa en liten burk från nätet, synd att jag inte visste tidigare så hade jag kunnat köpa det på naturkompaniet när jag ändå var där.

Har egentligen några till saker jag undrar över.

1. Lundhags sa att jag skulle använda vårdmedel för gummi med måtta, 1-2 ggr per år typ. Finns det något negativt med att dra på det för ofta, eller är det helt enkelt för att det inte behövs?

2. Vad fyller lädersmorningen för funktion? Eller är det bara för det estetiska?(finare färg?)

3. Har en halv burk med Meindl's sportwax kvar, funkar det om jag använder det först, för att därefter byta till nikwax när jag får tillgång till det? Eller ska man bara köra på samma produkter?

mvh Timo
 
Mailade Lundhags och fick ungefär samma svar som i den andra tråden. Lundhags rekommenderade Aqueous Nikwax, hoppas bara att det finns att tillgå här i kiruna så man slipper beställa en liten burk från nätet, synd att jag inte visste tidigare så hade jag kunnat köpa det på naturkompaniet när jag ändå var där.

Har egentligen några till saker jag undrar över.

1. Lundhags sa att jag skulle använda vårdmedel för gummi med måtta, 1-2 ggr per år typ. Finns det något negativt med att dra på det för ofta, eller är det helt enkelt för att det inte behövs?

2. Vad fyller lädersmorningen för funktion? Eller är det bara för det estetiska?(finare färg?)

3. Har en halv burk med Meindl's sportwax kvar, funkar det om jag använder det först, för att därefter byta till nikwax när jag får tillgång till det? Eller ska man bara köra på samma produkter?

mvh Timo

Smorningen är bättre än vaxet, sitter djupare och är mer likt hudens fett. Argumentet att inte använda smorning är att skaften kan bli 'sladdriga'. Har ännu inte upplevt detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
niklaz Fixa dragkedja, byta löpare? Kläder 2
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.