Ska byta känga, behöver tips!

Slår ett slag för..

.. Lundhags Professional. Stabil känga med polstrat skaft, slutna celler så dom drar inte åt sig fukt. Jag har haft mina i fyra år i varierande väderlek utan problem. Som alltid med en känga utan membran måste den smörjas för att vara helt tät. I kall väderlek måste det finnas plats för en tjock socka, jag har en annan vinterkänga och har därför ganska tunn socka i mina.

Som många har skrivit i denna tråd (och i många andra) så är det tycke och smak samt huvudanvändningsområdet som ska styra. Vissa personer, ex min fru, kan inte ha Lundhags pga skavsår.
Tipset är att gå in i en välsorterad och kunnig affär och prova, prova, prova samt ställa frågor. En känga är ganska dyr så stressa inte.

Mina 25 öre
 
Jag håller med gro om att membran är helt och hållet meningslöst i kängor. Det håller inte, och när det väl går sönder är det bara i vägen. Jag citerar mig själv :)

Jag måste hålla med: att GT i kängor är helt värdelöst kunde jag konstatera redan för 15 år sen. Dom är tunga. Dom torkar aldrig. "Membranet" sitter *innanför* ett lager skinn. Om det senare blir genomblött så blir skon ännu tyngre, och torkar ännu mer aldrig. Dessutom nötte jag hål på membranet ganska snabbt. Och hygienen, med lager på lager av gummi/"något mjukt"/tyg som man inte kan ta ur.

För mig är GT-kängor kungen av allt överreklamerat inom friluftsliv. Och med marknadens obönhörliga logik är det snart det enda man kan få tag på.

Jag anser att Lundhags är det som håller, om man kan ha dom utan att få skavsår.
 
Hej
Jag har haft performance-kängan och andra Meindl-kängor i mitt yrke och jag är böjd att hålla med de som kritiserar alla lager i kängan och Gore-texen och kvalitén i allmänhet. En Meindl-känga som blir blöt torkar inte förrän du kommit hem och kängan fått stå ett par dygn. Gore-texen är ett onödigt elände i kängorna, anser jag. Fötternas fukt låses in i kängan pga all isolering och Gore-tex. Måste jag välja, så väljer jag att bli blöt utifrån av en oisolerad känga, för då sker det iaf en viss rotation av fukten och den hinner på nått sätt torka upp. Nu har jag o-så en 12-15 år gammal högskaftad Meindl-känga jag inte kommer ihåg namnet på. Den har hållit för alt jag utsatt den för och verkar överleva flera nyanskaffade kängor.

Min favorit är en svart lägre skaftad lätt vadderad Lundhags som är lite lätt Meindl-lookalike, men betydligt tunnare o utan Goren.

Mitt enda köpråd: skippa Goren och leta efter känga med tunnare vaddering. I övrigt finns det många som på forumet är mycket bättre än jag på modeller, detaljer etc.

Mvh
 
Är det ingen mer än jag som upplever en helvetisk kondens i cellgummikängor? Blir helt blöt om fötterna...


Sockarna transporterar upp det från foten, har man ett icke polstrat skaft så är det inga problem att vädra ut det. Jag upplever mer ångbastu i ett polstrat membranskaft.

Och jag måste tillägga att jag haft mer skavsårsproblem i membran kängor än i mina nuvarande lundhags. Behövde inte gå in dem heller.
 
Var in till affären idag, och det lät som att de var en solklar reklamation och kan därför byta/få pengarna tillbaks. Kollade lite på andra skor men jag upplevde att dem hade rätt tunt utbud, och inga kängor utan membran. Tänkte inte på att fråga om dem kan beställa in ex lundhags. Vet någon om Team Sportia/Jaktia kan eller brukar beställa in alla märken som efterfrågas?

Jag tror att en känga utan membran skulle funka bäst för mig egentligen, men det känns samtidigt som att de skulle vara så enkelt att köpa ett par Dovre ex. Läste bland annat att någon kille haft sina lundhags in fem år, dem krympte mer och mer för varje år och efter fem så kunde han in ha dem mer. Är det mkt problem med krympningen? Krymper alla kängor ungefär lika mkt eller krymper vissa mer än andra?
 
@ T.S: Jag har inte upplevt någon "krympning" i de cellgummikängor jag använt, men jag har, liksom Du, hört om en del andra som upplevt sig ha det problemet.

Generellt gäller nog att man är lite för mycket "prylbög" i många sammanhang, Keep it simple, tycker Din fot om kängan - köp den. Skit i om den har membran eller inte.
 
@ T.S: Jag har inte upplevt någon "krympning" i de cellgummikängor jag använt, men jag har, liksom Du, hört om en del andra som upplevt sig ha det problemet.

Har Lundhags någon garanti för sånt? Om man köper ett par rymliga kängor som sedan blir för små efter ett år så borde man ju på något sätt få det ersatt, känns lite som att köpa grisen i säcken när möjligheten finns. Läste någonstans om att försäljarna brukar rekommendera att köpa 1cm för stora för att dem sedan ska sätta sig som dem ska, är det någon som har följt detta resept eller kör ni på rätt storlek direkt?

Det har börjat luta lite mer mot ett par Lundhags nu, läste lite recensioner osv. Men vad är det för praktiskt skillnad emellan Scout och Professional? Är det cellgummit som är bättre i Professional?
 
@ TS: Cellgummit är nog detsamma, snarare lästen och skaftet som är annorlunda. Tillhör Du de som inte får skavsår av Lundhags är de utan tvekan ett mycket bra alternativ. Men återigen: prova innan Du köper.

Om Lundhags har någon garanti mot krympning vet jag inte eftersom jag inte haft det problemet med de par jag använt. Alldeles oavsett skall Du köpa en storlek större än vad Du har i vanliga skor för att kompensera för sula och dubbla sockar (som i vart fall jag tycker är en nödvändighet i cellgummikängor). Går Du i kraftig nedförsbacke en dag eller två kommer blå tånaglar som ett brev på posten om Du inte har minst en cm tillgodo i tån.
 
@ TS: Cellgummit är nog detsamma, snarare lästen och skaftet som är annorlunda. Tillhör Du de som inte får skavsår av Lundhags är de utan tvekan ett mycket bra alternativ. Men återigen: prova innan Du köper.

Om Lundhags har någon garanti mot krympning vet jag inte eftersom jag inte haft det problemet med de par jag använt. Alldeles oavsett skall Du köpa en storlek större än vad Du har i vanliga skor för att kompensera för sula och dubbla sockar (som i vart fall jag tycker är en nödvändighet i cellgummikängor). Går Du i kraftig nedförsbacke en dag eller två kommer blå tånaglar som ett brev på posten om Du inte har minst en cm tillgodo i tån.

Tackar för ett snabbt och utförligt svar :) Brukar inte få skavsår särskilt lätt, fast då brukar jag alltid använda 2 par sockor i alla kängor och stövlar jag använder, kanske är det som är förklaringen.
 
Tackar för ett snabbt och utförligt svar :) Brukar inte få skavsår särskilt lätt, fast då brukar jag alltid använda 2 par sockor i alla kängor och stövlar jag använder, kanske är det som är förklaringen.

Anytime. :) Låter som att Du skall börja med att prova ett par Lundhags Professional. Lycka till! Återkom gärna med en rad eller två om hur valet utföll.
 
Jag tycker proffsmodellen har en klar nackdel i att den blir så tät. Scout låter det bli mer luftigt ner i skaften. Skaften bidrar inte nämnvärt till stabilitet ändå, ska de göra det krävs det rejäla doningar (à la stegjärnsfasta pjucks).

Men testa och se vilka du gillar bäst.

Mina var ett par år gamla när jag köpte dem (tydligen kan strl 47 ligga ett tag på hyllan...), och jag upplever inte att det är så stor skillnad på dem och andra skor i storlek. Har inte märkt av någon krympning heller. Däremot så hade den årsmodellen bättre sula tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
niklaz Fixa dragkedja, byta löpare? Kläder 2
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.