Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt?

Då kan jag varmt rekommendera Lena Conlans kurser i Wilderness First Aid: http://www.crossinglatitudes.com/pages/kurs.htm Väldigt väl investerade 2500 kr. Kursen var 2½ intensiva dagar. Första kvällen vanlig hjärt/lungräddning och sedan 08:00-18:00 fullspäckat med scenarion. Man fick själv skådespela med teaterblod och annat.

Jag var själv inom hyfsat kort tid med om (åskådare) till liknande saker som du. Skoterolycka med axel ur led, getingstick 45 km ut i busken från Kiruna, laxfluga i kinden, svår tandvärk som krävde helikopterlyft (jag hade morfin som han kunde sova en natt på) och som lök på laxen en 80-årig kvinna som jag trodde dog för mig (låg och jämrade sig blodig i skogen men det visade sig vara fylla när ambulansen kom).
 
Jag har till organisation handlat en del på http://www.hlr-konsulten.se/ och är väldigt nöjd. De har varit mycket snabba med leveranserna. En del annat har jag köpt på eBay, oftast från England eller USA. Du du vill ha tips så kan jag leta fram några företag som jag varit nöjd med.

Glöm inte bort att ha en genomgång med all utrustning för samtliga deltagare som kan tänkas använda den. Tänk också på att många kan känna sig rädda om det är för mycket utrustning de inte provat och börjar tänka ut mer eller mindre orimliga scenarion som de kan hamna i. Utbildning är A och O. Det spelar som sagt ingen roll hur fin utrustning man har om personen som ska använda den inte känner sig säker i stundens hetta.
 
En beskrivning vore kanske ändå bra. Eller är det trial and error..?

//J

Vet inte riktigt vad du är ute efter. Det finns en bok att rekommendera som bör kunna plats i en sån här sjukvårdslåda för avlägsna trakter; Medicine for Mountaineering and other wilderness activites.

http://books.google.se/books/about/...other_wilder.html?id=y1HG491iAFsC&redir_esc=y

Att välja rätt behandling av ett sår kan vara svårt utan erfarenhet från akutsjukvård men med dagens satellitkommunikationssystem kanske man kan få bra råd om man mailar bilder. Sterilteknik och hur man syr ihop ett okomplicerat skärsår behöver tränas, jag vet inte om Lena Conlan på Crossing Latitudes har med det i sina kurser.

Jag har satt ihop en del sjukvårdslådor för friluftsbruk och har avstått från sygrejor i dessa. Smärtlindring, solskydd, allergimedicin, sårvård inklusive skavsårstape, antibiotika och malariamedel hör till det som kan vara mera aktuellt.

Thure
 
Vet inte riktigt vad du är ute efter. Det finns en bok att rekommendera som bör kunna plats i en sån här sjukvårdslåda för avlägsna trakter; Medicine for Mountaineering and other wilderness activites.

http://books.google.se/books/about/...other_wilder.html?id=y1HG491iAFsC&redir_esc=y

Att välja rätt behandling av ett sår kan vara svårt utan erfarenhet från akutsjukvård men med dagens satellitkommunikationssystem kanske man kan få bra råd om man mailar bilder. Sterilteknik och hur man syr ihop ett okomplicerat skärsår behöver tränas, jag vet inte om Lena Conlan på Crossing Latitudes har med det i sina kurser.

Jag har satt ihop en del sjukvårdslådor för friluftsbruk och har avstått från sygrejor i dessa. Smärtlindring, solskydd, allergimedicin, sårvård inklusive skavsårstape, antibiotika och malariamedel hör till det som kan vara mera aktuellt.

Thure

Trådstartaren efterfrågade ju t ex svalgtuber, som kan inhandlas via dina länkar.

Min uppfattning är väl att det kanske är bäst att börja med kunskap om hur dylika används innan man bestämmer sig för om de behövs i det egna kittet...

Eller är jag fel ute..?

//J
 
Inget syende på Wilderness First Aid på 2½ dagar i alla fall, det var det jag skrev om att dra ihop ett sår med steri strip. De har en längre kurs på 80 timmar för USD1450 vilket känns lite styvt för "utifall att" som privatperson. Jag tycker att vi hann gå igenom en jäkla massa saker och scenarion och utvärdering och snack efter varje var väldigt bra.

Lektioner på en Wilderness First Aid kurs (2½ dagar):
Hjärt- och lungräddning för vuxna
Patientundersökning
Primär undersökning och akut behandling
Sekundär undersökning, fortsatt behandling och omhändertagande
Dokumentation
Evakueringsplaner & metoder
Ryggskador
Skallskador
Cirkulationssvikt
Sårskötsel
Infektioner och Brännskador
Muskel-, led- och skelettskador
Urledvridningar
Värmerelaterade tillstånd
Nedkylning och köldskador
Blixtnedslag
Medicinska situationer: Diabetis, Epilepsi, Akuta buksjukdomar, Hjärtrelaterade och Andningsrealaterade problem
Anafylaktisk chock
Första Hjälpenutrustning

Hon poängterade också sådant som nämns här att vet man inte hur man ska använda det så kan det lika gärna få vara hemma. Kan vara idé att kolla igenom sitt första-hjälpen nån gång och även för att komplettera. Jag fixade t.ex. en spruta (ej kanyl) så man kan koka vatten och skölja sår ordentligt.

Wilderness Medicine Field Guide är bra, vet ej vad den kostar att få hem till Sverige: http://store.nols.edu/Store/pc/home.asp

Vet inte riktigt vad du är ute efter. Det finns en bok att rekommendera som bör kunna plats i en sån här sjukvårdslåda för avlägsna trakter; Medicine for Mountaineering and other wilderness activites.

http://books.google.se/books/about/...other_wilder.html?id=y1HG491iAFsC&redir_esc=y

Att välja rätt behandling av ett sår kan vara svårt utan erfarenhet från akutsjukvård men med dagens satellitkommunikationssystem kanske man kan få bra råd om man mailar bilder. Sterilteknik och hur man syr ihop ett okomplicerat skärsår behöver tränas, jag vet inte om Lena Conlan på Crossing Latitudes har med det i sina kurser.

Jag har satt ihop en del sjukvårdslådor för friluftsbruk och har avstått från sygrejor i dessa. Smärtlindring, solskydd, allergimedicin, sårvård inklusive skavsårstape, antibiotika och malariamedel hör till det som kan vara mera aktuellt.

Thure
 
Klokt inlägg. Du behöver aldrig mer än vad du behärskar använda. När vi fick en större låda medikamenter med oss ut i obygden, började det alltid med en genomgång av vad det var till och vad för risker de förde med sig. Det tog sin rätta tid.
Femte förbandet bör du ha med dig några av, namnet kommer från dem som behövt bruka det ute i busken när någon drabbats av rejäla trauma. På förpackningen står det 1a förband. Men vänta bara tills du kladdat ner några i blödningen. Apotek och sjukvårdsaffärer har en del.
Behöver du bygga medicinlåda prata med din läkare. Recept brukar gå att få om man uttrycker sig tydligt och har skäl. Några dylika har du hitintills inte framfört.

Instämmer här. Det viktigaste att kunna där ute, lite på en höft, är att hålla en luftväg så fri som möjligt, genomföra HLR, stoppa yttre blödningar, säkra halsrygg och tillkalla hjälp. Adrenalin i större doser och suturset blir finlir och ska användas på rätt indikationer av person med rätt kunskap. En söndertrassad vad, som nämndes ovan, har nog inte mycket hjälp av ett suturset i akutskedet. Däremot av seaobservers extra blodstoppare och en rulle eller två med bra tejp/linda. En Epipen kan du inte göra mycket med förutom att behandla en allvarlig allergisk reaktion, då den är a&o.
Försök att få fatt på en trevlig kurs i första hjälpenkunskaper med fokus på vildmark. Det är säkert jättegivande och kunskaper du har har stor nytta av vart du än befinner dig.

#L
 
Fast det är ju inte så lite. Man är rätt maktlös när man sitter och ser någon svullna upp mer och mer i ansiktet och har fyra mil hem. Vi var oroliga i flera timmar men tur nog blev det inga problem med andningen. En epipen och antihistamin hade gjort susen då och inget sånt hade vi.

En Epipen kan du inte göra mycket med förutom att behandla en allvarlig allergisk reaktion, då den är a&o.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
branfeldt Vart hitta bandspänne? Utrustning allmänt 5
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
aksello Butangas / tändargas - vilket märke, vart? Utrustning allmänt 2
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Christoforos Vart tog MODAN vägen? Utrustning allmänt 10
sundancekid Vart köpa begagnat i sverige? Utrustning allmänt 4
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
seobserver Vad får det kosta? Utrustning allmänt 18
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
Damberg Får inte på tygslangen på source-slang? Utrustning allmänt 0
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.