Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt?

Aldewalds - Kurs i första hjälpen i naturen!

http://www.facebook.com/groups/135634859808000/339531369418347/?notif_t=group_activity

Kurs i första hjälpen i naturen!

Datum och tid:
Tisdagen den 6 mars i Stockholm, Kungsgatan 32 kl 19:00
Tisdagen den 13 mars i Uppsala, Östra Ågatan 27 kl 19:00
Onsdagen den 14 mars i Stockholm, Kungsgatan 32 kl 19:00

Anmälan till föreläsningen görs till susanne@alewalds.se

Mer information om Crossing Latitudes hittar du på: http://www.crossinglatitudes.com/

http://www.alewalds.se/sites/default/files/utskick/Februari2012/februari2012.htm
 
En annan vedertagen princip (inom första hjälpen i fält) för att upprätthålla fri luftväg är helt enkelt att med lite papper eller liknande fatta tag i i tungan (annars får du aldrig tag på den utan den glider undan). Dra ut den ur munnen så långt du kan och fäst den med en säkerhetsnål i underläppen
 
Det är riktigt bra men man hinner inte så mycket på en dryg timme. Jag blev dock så sugen på vidareutbildning så jag gick deras, Crossing Latitudes, kurs "Wilderness First Aid" i september 2011. Fredag kväll plus 08:00-18:00 lördag och söndag. MYCKET bra och gick på 2500 kr. Helt klart värt pengarna.

http://www.facebook.com/groups/135634859808000/339531369418347/?notif_t=group_activity

Kurs i första hjälpen i naturen!

Datum och tid:
Tisdagen den 6 mars i Stockholm, Kungsgatan 32 kl 19:00
Tisdagen den 13 mars i Uppsala, Östra Ågatan 27 kl 19:00
Onsdagen den 14 mars i Stockholm, Kungsgatan 32 kl 19:00

Anmälan till föreläsningen görs till susanne@alewalds.se

Mer information om Crossing Latitudes hittar du på: http://www.crossinglatitudes.com/

http://www.alewalds.se/sites/default/files/utskick/Februari2012/februari2012.htm
 
Alla bor ju inte i Stockholm men lokala Röda Korset står gärna till dåd med lämpliga lärare från närområdet. Rekommenderas frekvent.
 
Jag försökte faktiskt men hittade inget så bra som denna för just frilufsare. Mitt lokala Röda Kors tog flera veckor på sig att svara på mail (ringde inte då jag inte hade så bråttom). HLR-kurser står som spön i backen men den här Wilderness First Aid är ju specifikt inriktad på att man kan ha lång tid och sträcka till professionell hjälp. Den var verkligen jättebra.

Alla bor ju inte i Stockholm men lokala Röda Korset står gärna till dåd med lämpliga lärare från närområdet. Rekommenderas frekvent.
 

Haha ! Ja, man kan ju kika in i tältet utifrån, så att man inte blir överraskad av skorpioner, dödliga ormar eller ilskna mårdhundar...
Helt allvarligt: vad för typ av friluftsliv i västvärlden kräver SOF tourniquet och svalgtuber ? Även en artärskada torde gå att behandla med tryckförband, det är ju sällan sprängskador man stöter på i skogen. Om man stryper blodcirkulationen helt till en arm eller ben (som det blir med en tourniquet) ute på fjället har man inte särskilt många timmar på sig att transportera den skadade till sjukhus. I annat fall får man amputera på plats...fast, å andra sidan har man ju trådsåg och whisky i ryggsäcken, och en "bitpinne" kan man tälja till på plats, så det kanske fungerar också.
jag håller med om att förband typ SNÖGG är skitbra och borde finnas med.
Såna där clotting-produkter är nog bra, men dyra och med begränsad hållbarhet, dessutom krävs en viss träning för att få det att fungera. Tveksamt, med andra ord.
Hudsutur, javisst! Det är skitbra att reparera läderhandskar i fält med! Att sy ihop en skadad person i fält däremot, nja,suturtejp är nog säkrare!
 
Röda korset har få anställda på huvudkontoret, de lokala föreningarna som bär upp verksamheten körs på fritid av entusiaster gratis. Kurskostnaderna vid HLR mm kommer av att lärarna ersätts för kostnader samt övningsmateriel.
Därför svarar sällan lokala RK på direkten. Det bästa är e och snigelpost. Framförhållning och uthållighet vinner alltid i längden.
 
En annan vedertagen princip (inom första hjälpen i fält) för att upprätthålla fri luftväg är helt enkelt att med lite papper eller liknande fatta tag i i tungan (annars får du aldrig tag på den utan den glider undan). Dra ut den ur munnen så långt du kan och fäst den med en säkerhetsnål i underläppen

Seriöst? .. och i brist på säkerhetsnål kan man ju använda en vässad pinne, eller?

Det låter faktiskt som något man praktiserade på folk med epilepsi på sextiotalet. Säkerhetsnålar i tungan trodda jag var avskaffat. Stabilt sidoläge löser ju ganska effektivt ett sådant problem.
 
Seriöst? .. och i brist på säkerhetsnål kan man ju använda en vässad pinne, eller?

Det låter faktiskt som något man praktiserade på folk med epilepsi på sextiotalet. Säkerhetsnålar i tungan trodda jag var avskaffat. Stabilt sidoläge löser ju ganska effektivt ett sådant problem.

Auerback; FieldGuide to Wilderness medicine. Sid 84. Mosby Elsevier, 2008. Det är väl så nära ett standardverk man kan komma inom området. Jättebra bok jag rekomderar till alla.

Varför skulle basal sjukvårdskunskap från 60 talet vara fel? Vi pratar fält och långt till hjälpen. Då har nöden ingen lag. Stabilt sidoläge löser det mesta. Men då ska patienten ligga STABILT. Försök att transportera någon på det viset. Det är ingen optimal metod men vad är alternativet? Det jag försökte visa på är att teoretiska kunksaper och att få disskutera dem är viktigare än att köpa utrustning man kanske inte kan hantera så bra.

Att hålla fri luftväg på en person är betydligt svårare än man tror på en medvetslös, lelös patient.

I en krissituation i fält kommer du att behöva tänka helt nytt. Tankar man aldrig tänkt tidigare eftersom ingen sådan situation är den andra lik. Jag tror att det viktigaste är att ha tänk så många tankar som möjligt INNAN något händer..
 
Vävnadslim?

Jag riktar den mer direkt till dig @Forslund, då vi väl har en del mer hands-on kunskap än gemene man: :)

Histoacryl? Vad är din mening?
Jag har alltid en eller två förpackningar i förbandsväskan, men det är ju för att jag får det (tar det) på jobbet... har ännu inte behövt använda någon annan förbandsmateriel än plåster på mina år i fält, men man vet ju aldrig.

Till er andra så kan jag berätta att Histoacryl är ett vävnadslim som, eh, ja limmar ihop sårkanterna. Oförsiktigt använt så ger det betydligt fulare ärr, men där sårändarna glipar mycket (och det inte blöder för mycket samt såret är rent nog) så stänger det såret suveränt.

Sutur skulle jag helst inte använda i fält! Jag har tillgång på suturkit, och jag har kunskaperna för att sy, men för det första så är jag inte tränad nog till att göra ett snyggt jobb, dessutom skulle jag vara mer rädd för att sy in alla bakterier och all smuts i såret, om jag skulle behöva sy under fältmässiga förhållanden. Ett behandlingsrum på jobbet med steril uppdukning och gott ljus, så kanske... ;)

Och för att stämma in i hyllningskören:
Ett rejält tryckförband regerar!

Påminner också om att den väl allra vanligaste skadan (utan att jag har en enda källa på det) i fält torde väl vara stukade fotleder (?). Dessa behandlas också som en sårskada; ett rejält tryckförband (stenhårt!) samt högläge. Och högläge är inte att sitta med foten på en pall el motsv, det är att den skadade kroppsdelen ska vara kroppens högsta punkt.

Ta det lugnt där ute, folk. Jag vill helst inte möta er när jag jobbar. ;)

(",)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
branfeldt Vart hitta bandspänne? Utrustning allmänt 5
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
aksello Butangas / tändargas - vilket märke, vart? Utrustning allmänt 2
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Christoforos Vart tog MODAN vägen? Utrustning allmänt 10
sundancekid Vart köpa begagnat i sverige? Utrustning allmänt 4
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
seobserver Vad får det kosta? Utrustning allmänt 18
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
Damberg Får inte på tygslangen på source-slang? Utrustning allmänt 0
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.