Sjökort -Garmin

Läste i senaste Båtnytt att Garmin nästa år ska komma med ett nytt sjökort till sina handburna GPS:er. Detta kort skall bl.a baseras på färska mätunderlag av en man som heter Lars Granath och hans kartritande kollegeor? Är det någon som känner till detta? Blir det en uppdatering av Blue Chart eller en ny fristående produkt?
Jag har inte lyssnat med varken Garmin eller sp.manship
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det vore intressant med ett mer utförligt referat av texten.

Det skulle innebära att någon tar på sig att vektorisera de högupplösta specialer som Hydrographica tar fram/tagit fram över några intressanta svenska skärgårdsområden. Korten är i skala 1:10 000 med både två- och tremeterskurvor/blåzoner ("tvåmetersvatten" och "tremetersvatten" enligt Sjöfartsverkets kartorgrafer som jag talade med häromdagen apropå Navionics felbemängda kort).

Skulle Garmin verkligen lägga in en extra djupzon för tvåmetersvatten utöver tremetersvattnet och köra med ett delvis annorlunda symbolset? Jag säger som Rellingen.
 
Detta har Sportmanship berättat om tidgare, men det vore bättre om dom försöker få bort "majs-salladen" från sjökortet. Så som det är idag är det delvis oavnändbart idag!!
 
Garmin har sin majssallad, Navionics har sin snöstorm för de senare använder samma symbol för grund och bränning, ett stort plustecken med en krans av punkter som omskriver plustecknet. Vad värre är, på grunt blått vatten, där bränningar och grund ju brukar finnas, så omges varje svart punkt av vita pixlar, så den uppkomna symbolen blir inte olik en snöflinga.

Effekten blir att varje grund/bränning upptar en stor yta och minskar läsbarnheten. Zoomar jag mellan olika nivåer hinner jag fortfarande ana "vitt" vatten mellan kobbarna, men när snöstormen sätter in efter en halv sekund så går det inte längre att läsa, med mindre än att jag zoomar in, ofta flera steg.

Zoomar jag ut några steg - på sydostkusten till 8 NM, på andra ställen till 2 NM (runt Gotland fullkomligt hipp som happ) så upphör markeringen av grund och allt vatten grundare än tio meter blir mörkblått. Alltså finns ingen riktigt väl läsbar nivå för översikt av skärgårdsvatten.

I sak är problemet detsamma som hos Garmin. Kartmakarna vet inte riktigt hur de ska hantera utzoomade skikt. Garmin reducerar åtminstone något majskornsantalet (enligt vilken princip?) då man zoomar ut för att sedan gå över till en säkerhetszonmarkering. Navionics går direkt till säkerhetszonmarkering men för säkerhets skull ytterligare en djupkurva ut.

Svenska kustnära vatten är nog lite ovanliga - men även vattnen kring Florida Keys är väldigt grunda och knepiga så problemet finns även på den "viktiga" marknaden.

Enbligt min inte särskilt välgrundade uppfatttning hanterar C-map problemet utzoomning+angivande av grund bättre. De använder också pappersoriginalets symboler vilket reducerar "clutter", medan Garmin och Navionics visar blaffor för att folk verkligen ska uppmärksamma grunden.

Finge man önska så skulle min önskan vara denna: Bevara originalets åtskillnad på grund och bränningar (Navionics!). Vid utzoomning, byt symbol till mindre (färre pixlar). Låt användaren bestämma vid vilken skala grund inte längre redovisas (detalj) och innanför vilken djupkurva vattnet ska vara blått.
Vidare: Att ange en djupkontursiffra vid varje liten mörkblå eller ljusblå grynna är överflödigt, eftersom färgen visar djupet. Vid små grynnor blir det lätt plottrigt eftersom djupkurvesiffran står för tätt intill grynnans angivna minsta djup.

Allt detta tål att diskutera. Kanske kan det utmynna i samordnade önskemål till distributörerna.

P.S. Jag har skrivit ett detaljerat inlägg om alla fel i angivelsen av tre- och sexmetersvatten i Navionics nya kort över Österjön på usenet swnet.fritid.segling.
 
Där ser man

...han har en hemisda också. Jag är lite nyfiken på hans böcker han skrivit om skärgården, bl.a om tips och beskrivning av naturhamnar, men om dessa böcker ser jag inget om, men de lär väl finnas i bokhandeln.
Däremot ska jag nog göra en investering i Blue chart, det lär väl alltid komma något bättre senare....., så kommer det väl vara resten av livet .... Jag får väl hoppas att den inte är så värdelös som det beskrivs i forumen här.
 
Re: Där ser man

Kenneth68; sa:
...han har en hemisda också. Jag är lite nyfiken på hans böcker han skrivit om skärgården, bl.a om tips och beskrivning av naturhamnar, men om dessa böcker ser jag inget om, men de lär väl finnas i bokhandeln.
Däremot ska jag nog göra en investering i Blue chart, det lär väl alltid komma något bättre senare....., så kommer det väl vara resten av livet .... Jag får väl hoppas att den inte är så värdelös som det beskrivs i forumen här.

Lars Granath har vad jag vet inte skrivit några böcker. Det är andra som gjort det och de har använt sig av särtryck av hans specialsjökort.
Böckerna har getts ut på Nautiska förlaget http://www.nautiska.se/magasinet/index.html

Per
 
Re: Där ser man

Kenneth68; sa:
Däremot ska jag nog göra en investering i Blue chart, det lär väl alltid komma något bättre senare....., så kommer det väl vara resten av livet .... Jag får väl hoppas att den inte är så värdelös som det beskrivs i forumen här.

be att hå se hon någon kamrat först. I ytterskärgården är Bluechart på gränsen till värdelöst...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips