Sjökort -Garmin

Läste i senaste Båtnytt att Garmin nästa år ska komma med ett nytt sjökort till sina handburna GPS:er. Detta kort skall bl.a baseras på färska mätunderlag av en man som heter Lars Granath och hans kartritande kollegeor? Är det någon som känner till detta? Blir det en uppdatering av Blue Chart eller en ny fristående produkt?
Jag har inte lyssnat med varken Garmin eller sp.manship
 
Det vore intressant med ett mer utförligt referat av texten.

Det skulle innebära att någon tar på sig att vektorisera de högupplösta specialer som Hydrographica tar fram/tagit fram över några intressanta svenska skärgårdsområden. Korten är i skala 1:10 000 med både två- och tremeterskurvor/blåzoner ("tvåmetersvatten" och "tremetersvatten" enligt Sjöfartsverkets kartorgrafer som jag talade med häromdagen apropå Navionics felbemängda kort).

Skulle Garmin verkligen lägga in en extra djupzon för tvåmetersvatten utöver tremetersvattnet och köra med ett delvis annorlunda symbolset? Jag säger som Rellingen.
 
Detta har Sportmanship berättat om tidgare, men det vore bättre om dom försöker få bort "majs-salladen" från sjökortet. Så som det är idag är det delvis oavnändbart idag!!
 
Garmin har sin majssallad, Navionics har sin snöstorm för de senare använder samma symbol för grund och bränning, ett stort plustecken med en krans av punkter som omskriver plustecknet. Vad värre är, på grunt blått vatten, där bränningar och grund ju brukar finnas, så omges varje svart punkt av vita pixlar, så den uppkomna symbolen blir inte olik en snöflinga.

Effekten blir att varje grund/bränning upptar en stor yta och minskar läsbarnheten. Zoomar jag mellan olika nivåer hinner jag fortfarande ana "vitt" vatten mellan kobbarna, men när snöstormen sätter in efter en halv sekund så går det inte längre att läsa, med mindre än att jag zoomar in, ofta flera steg.

Zoomar jag ut några steg - på sydostkusten till 8 NM, på andra ställen till 2 NM (runt Gotland fullkomligt hipp som happ) så upphör markeringen av grund och allt vatten grundare än tio meter blir mörkblått. Alltså finns ingen riktigt väl läsbar nivå för översikt av skärgårdsvatten.

I sak är problemet detsamma som hos Garmin. Kartmakarna vet inte riktigt hur de ska hantera utzoomade skikt. Garmin reducerar åtminstone något majskornsantalet (enligt vilken princip?) då man zoomar ut för att sedan gå över till en säkerhetszonmarkering. Navionics går direkt till säkerhetszonmarkering men för säkerhets skull ytterligare en djupkurva ut.

Svenska kustnära vatten är nog lite ovanliga - men även vattnen kring Florida Keys är väldigt grunda och knepiga så problemet finns även på den "viktiga" marknaden.

Enbligt min inte särskilt välgrundade uppfatttning hanterar C-map problemet utzoomning+angivande av grund bättre. De använder också pappersoriginalets symboler vilket reducerar "clutter", medan Garmin och Navionics visar blaffor för att folk verkligen ska uppmärksamma grunden.

Finge man önska så skulle min önskan vara denna: Bevara originalets åtskillnad på grund och bränningar (Navionics!). Vid utzoomning, byt symbol till mindre (färre pixlar). Låt användaren bestämma vid vilken skala grund inte längre redovisas (detalj) och innanför vilken djupkurva vattnet ska vara blått.
Vidare: Att ange en djupkontursiffra vid varje liten mörkblå eller ljusblå grynna är överflödigt, eftersom färgen visar djupet. Vid små grynnor blir det lätt plottrigt eftersom djupkurvesiffran står för tätt intill grynnans angivna minsta djup.

Allt detta tål att diskutera. Kanske kan det utmynna i samordnade önskemål till distributörerna.

P.S. Jag har skrivit ett detaljerat inlägg om alla fel i angivelsen av tre- och sexmetersvatten i Navionics nya kort över Österjön på usenet swnet.fritid.segling.
 
Där ser man

...han har en hemisda också. Jag är lite nyfiken på hans böcker han skrivit om skärgården, bl.a om tips och beskrivning av naturhamnar, men om dessa böcker ser jag inget om, men de lär väl finnas i bokhandeln.
Däremot ska jag nog göra en investering i Blue chart, det lär väl alltid komma något bättre senare....., så kommer det väl vara resten av livet .... Jag får väl hoppas att den inte är så värdelös som det beskrivs i forumen här.
 
Re: Där ser man

Kenneth68; sa:
...han har en hemisda också. Jag är lite nyfiken på hans böcker han skrivit om skärgården, bl.a om tips och beskrivning av naturhamnar, men om dessa böcker ser jag inget om, men de lär väl finnas i bokhandeln.
Däremot ska jag nog göra en investering i Blue chart, det lär väl alltid komma något bättre senare....., så kommer det väl vara resten av livet .... Jag får väl hoppas att den inte är så värdelös som det beskrivs i forumen här.

Lars Granath har vad jag vet inte skrivit några böcker. Det är andra som gjort det och de har använt sig av särtryck av hans specialsjökort.
Böckerna har getts ut på Nautiska förlaget http://www.nautiska.se/magasinet/index.html

Per
 
Re: Där ser man

Kenneth68; sa:
Däremot ska jag nog göra en investering i Blue chart, det lär väl alltid komma något bättre senare....., så kommer det väl vara resten av livet .... Jag får väl hoppas att den inte är så värdelös som det beskrivs i forumen här.

be att hå se hon någon kamrat först. I ytterskärgården är Bluechart på gränsen till värdelöst...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
wongfu Göra om andra sjökort för Garmin GPSer Navigering 0
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
fson Navionics Sjökort? Navigering 0
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
soltek Original kartor och sjökort i Symbian mobiler Navigering 5
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
se8 Karta - Sjökort Navigering 2
Magnus_74 sjökort i Sony Ericson C720 Navigering 5
abjork Sjökort till iPhone? Navigering 8
jussigös Ändra till sjökort Navigering 1
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
carro1976 Sjökort till gps Navigering 1
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
Brune Modifiera BSB sjökort Navigering 1
patrix10 Avmarkera kartor/sjökort i 60csx? Navigering 3
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
laxmi Allt i mobilen,sjökort t.ex. Navigering 0
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
uler41 Göra sjökort/kartor med Mapwel Navigering 16
Mezzner Vad för sjökort till GPS på PC?? Navigering 6
jonasolof Hur göra förenklat sjökort i img? Navigering 0
Brune Läsa sjökort i ENC-format Navigering 3
cyba projektion och datum för svenska BSB sjökort Navigering 7
avslLM Sjökort on-deman Navigering 5
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
pher_ Hur stor plats tar tex sjökort för mälaren? Navigering 4
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
troell Sjökort Navigering 4
Karst Sjökort till Gpsmap 60c Navigering 4
Winstar Sjökort i Magellan Meridian GPS ?? Navigering 13
Huskul Sjökort? Navigering 3
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
Stående Sjökort Navigering 3
abjork Sjökort till Magellan? Navigering 0
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
Bosse36 Kartor/Sjökort över Norge? Navigering 1
ekis Sjökort i eTrex Legend Navigering 1
Samuel Fröler Sjökort Norge Navigering 1
maalse GPS + Ekolod + Dator = 3D sjökort Navigering 0
jkp_joh BSB sjökort Navigering 0
Jacken Sjökort ? Navigering 0
Sjökort i KAP-format Navigering 0
GPS och kartkoordinatsystem KKJ på finska sjökort Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.