Sjökort i Magellan Meridian GPS ??

Hej!
Jag har en Magellan Meridian GPS (gul) och undrar om man kan lägga in eller använda Blue Nav i den eller är jag tvungen att köpa Meridian Marine för att det ska fungera ??
Tacksam för assist.

mvh/Winstar
 
Om jag inte missminner mig så tog dom väl bort Meridian GPS, alltså den gula, just för att den inte kunde köra så avancerade kartor som sjökort... jag kan ha fel men det har jag sällan....;P
 
Hej!

Du kan inte köra BlueNav i någon av de enklaste Meridian-modellerna (Gul/Grön). Du måste ha en Gold/Marine/Platinum/Color för att det skall fungera. Det finns ingen anledning att köpa en Marine (utöver färgen på skalet) jämfört med Gold, grundkartan är så gott som oanvändbar för navigering och det är ingen skillnad på (den höga) detaljnivån om du har ett BlueNav-kort igång.

Beträffande BlueNav, kolla täckningen på Axhede & Hansson för att bestämma vad som passar dig bäst. Det är tveksamt om det är en bra produkt om man har båten i gränsen mellan två kortområden:

Ett XL-kort är _ett_ enda stort kort. Dyrt, men man borde slippa byta område i normalfallet

Ett Local-kort är _ett_ 'normalstort' kort. Inte mycket billigare än Kit-varianten.

LocalKit ger dig möjlighet att ladda ett 'normalstort' kort i taget till det licensierade SD-kortet. Du kan byta fritt från CD:n som följer med (191 eller är det 192 kort runt Europas kuster). Du måste ha en PC med dig för att byta kort på normalt sätt eller möjligen lite trixande och en PDA om du passerar gränsen för det som du laddat ner till SD-kortet.

Har själv en Marine och ett LocalKit vilket passar mig som handsken eftersom båten normalt startar från mitten på kortet Studsvik-Flatvarp. Man måste ha ett papperskort uppe för att få överblick eftersom skärmen är så pass liten men det gäller alla handhållna mottagare enligt mig!

/Urban


Winstar; sa:
Hej!
Jag har en Magellan Meridian GPS (gul) och undrar om man kan lägga in eller använda Blue Nav i den eller är jag tvungen att köpa Meridian Marine för att det ska fungera ??
Tacksam för assist.

mvh/Winstar
 
Kollade runt bland mina kort och noterar att Magellan valt att ha små kort i Stockholms skärgård. Både ytmässigt och vad gäller lagringsutrymme.
Studsvik-Flatvarp i mina trakter är på 10,8 MB
Utö-Tvären 6,5 MB
Gudboda-Björkvik 6,3 MB
Stockholm-Sandhamn 9,3 MB
Norrtälje-Simpnäs 6,3 MB

Det kan ju inte ha varit så himla svårt att förskjuta kortgränserna lite norr/österut för att få kort som täckte även de yttre delarna eller för den delen ett kort till över de yttre delarna. Månne man skulle tjata lite på Axhede & Hansson? Av någon anledning är det mycket bättre ordnat på västkusten!

Stockholmarna skall tydligen ta upp den stora plånboken och köpa ett XL-kort och dessutom ett Local-kit utifall man vill ut på långfärd!

/Urban
 
tallubbe; sa:
Månne man skulle tjata lite på Axhede & Hansson? Av någon anledning är det mycket bättre ordnat på västkusten!



/Urban


Nu är det ju Navionics som gör sjökorten till Magellan. Men det är klart, man kan ju alltid be dom framföra önskningar/klagomål.
 
Enligt en Magellansnubbe på båtmässan i Sthlm så ska det komma ut ett nytt område som täcker hela sthlms skärgård på ett bättre sätt, alltså inte en skarv mitt i. Vi får se hur det blir...
 
Det finns ju täckning över hela Östersjön om man skaffar XL-kort så det saknas inte Navionics-data över området! Du menar att Magellan får kartdata i färdigdefinierade småstycken? Kanske, även om jag tror att paketeringen av produkten sker hos de som gör BlueNav. Även om det inte är Magellan/Thales så är det väl lättast att berätta för de som har störst intresse att driva frågan vilket borde vara Axhede & Hansson!

/Urban


Jimmy_L; sa:
Nu är det ju Navionics som gör sjökorten till Magellan. Men det är klart, man kan ju alltid be dom framföra önskningar/klagomål.
 
tallubbe; sa:
Det finns ju täckning över hela Östersjön om man skaffar XL-kort så det saknas inte Navionics-data över området! Du menar att Magellan får kartdata i färdigdefinierade småstycken? Kanske, även om jag tror att paketeringen av produkten sker hos de som gör BlueNav. Även om det inte är Magellan/Thales så är det väl lättast att berätta för de som har störst intresse att driva frågan vilket borde vara Axhede & Hansson!

/Urban


Jimmy_L; sa:
Nu är det ju Navionics som gör sjökorten till Magellan. Men det är klart, man kan ju alltid be dom framföra önskningar/klagomål.


Precis som jag skrev ja.....=)

Men gå in på http://www.navionics.com så ser du att områdena är fördefinerade för alla.....t.ex. Raymarine etc.
 
Överbevisad. Skickar nu ett mail till sales@navionics.com och ber att de lägger till Stockholms ytterskärgård så att större delen av Sveriges båtägare tycker att man kan använda deras sjökort! Flest önskemål gör att man utökar ett visst område snabbast!

/Urban
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
abjork Sjökort till Magellan? Navigering 0
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
fson Navionics Sjökort? Navigering 0
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
soltek Original kartor och sjökort i Symbian mobiler Navigering 5
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
se8 Karta - Sjökort Navigering 2
Magnus_74 sjökort i Sony Ericson C720 Navigering 5
abjork Sjökort till iPhone? Navigering 8
jussigös Ändra till sjökort Navigering 1
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
carro1976 Sjökort till gps Navigering 1
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
Brune Modifiera BSB sjökort Navigering 1
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
patrix10 Avmarkera kartor/sjökort i 60csx? Navigering 3
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
laxmi Allt i mobilen,sjökort t.ex. Navigering 0
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
uler41 Göra sjökort/kartor med Mapwel Navigering 16
Mezzner Vad för sjökort till GPS på PC?? Navigering 6
jonasolof Hur göra förenklat sjökort i img? Navigering 0
Brune Läsa sjökort i ENC-format Navigering 3
cyba projektion och datum för svenska BSB sjökort Navigering 7
avslLM Sjökort on-deman Navigering 5
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Kenneth68 Sjökort -Garmin Navigering 7
wongfu Göra om andra sjökort för Garmin GPSer Navigering 0
pher_ Hur stor plats tar tex sjökort för mälaren? Navigering 4
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
troell Sjökort Navigering 4
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
Karst Sjökort till Gpsmap 60c Navigering 4
Huskul Sjökort? Navigering 3
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
Stående Sjökort Navigering 3
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
Bosse36 Kartor/Sjökort över Norge? Navigering 1
ekis Sjökort i eTrex Legend Navigering 1
Samuel Fröler Sjökort Norge Navigering 1
maalse GPS + Ekolod + Dator = 3D sjökort Navigering 0
jkp_joh BSB sjökort Navigering 0
Jacken Sjökort ? Navigering 0
Sjökort i KAP-format Navigering 0
GPS och kartkoordinatsystem KKJ på finska sjökort Navigering 0
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.