Göra sjökort/kartor med Mapwel

Jag tänkte köpa Mapwel programet för att göra sjökort till min 76C någon som köpt detta program och provat?

http://www.mapwel.com/

Någon som har tips på liknade program?
Jag är främst då ute efter att göra djup kurvor på en sjö!
 
Det riskerar att bli mycket manuellt arbete. Hur ska du kombinera ekolodningarna med positionerna?

En bra metod at sjömäta är med Garmin 276C som medger att man kör in NMEA från ekolodet på en av flera tillgängliga portar. Det fanns en tråd för ca en månad sedan på sci.geo.satellite-nav om detta. En skotte ville mäta djupet i någon loch (sjö) och han fick massor med bra svar och programtips. Sök i groups google på den gruppen och t ex loch och 276C.

Såhär ur minnet fanns ett Oziexplorer program som var användbart.
 
cGPSmapper ...

... har nyligen kommit ut med stöd för "Marine Charts" som är kompatibla med Garmin. Gratisprogrammet stöder bl.a. inte fyrarnas lysvinklar, men det gör inte mig något. Det följer med en "sample map", som man kan omvandla till en .img-fil (ev. efter att ha editerat i .mp-filen) Man får ett riktigt skapligt resultat. Jag vet eftersom jag bor på sjökortssnutten som är från Stockholms hamn med centrum vid Blockhusudden. (Det är inte lätt att förstå varför, för konstruktören bor i Polen. I kortet förekommer ett antal BUAARE, vilket självfallet är en internationell kod för Built up area, det visste ni väl redan?)
 
Jonasolof: Jo jag vet att det blir mycke jobb att föra in alla punkter manuellt. Jag har tänkt att föra in 100-200 punkter jämnt utspridda på sjön och sedan köra över alla dessa och anteckna djupet! Med en snurra bak på båten och en wobbler på släp efter, kanske med en pilsner i handen så ska det nog gå bra! Jag inser att dit sätt är bättre men kostsamt.
Jag har set kartor gjorda på detta manuella sätt och de är kalas fina(dock bara papperskartor).
Mitt problem är hur jag på bästa/mest prisvärda sätt får över denna djupkarta till min GPS76C.
 
Tja, har du sjön på en vektorkarta redan är det rätt enkelt med cgpsmapper standard&marine trettio dagars demo plus mapedit.

På sidan 75 i pdfmanualen till cgpsmapper hittar du koderna till djupzonerna i sjö, dvs olika färger blått. Du kan lägga in dem i en befintlig karta med mapedit. Koderna för grund och bränning finns också.
Tvåhundra lodningar lägger du rätt snabbt in. Sedan är frågan om och i så fall hur de ska förbindas till djupkurvor.

Har du ingen karta att utgå från måste du göra en vilket är pyssligare. Sveinung på gps.no skickade mig en kul topomarin karta han gjort från scratch. Den innehåller både topografisk information på land och sjökortsinformation som grund, djupkurvor mm. Ser helfint ut i Mapsource och på mottagare. (När jag lärt mig länka till bild ska jag lägga in den, måste bara hitta ett bra ställe på webben att lägga bilderna först).

Om jag minns rätt kan man också göra nätmodeller av sjöbotten.

Vidare finns utmärkta tips om kartografering av djup, nvändbara ozi-explorer plug ins mm i en tråd den 6 januari på usenet sci.geo.satellite-sat nav benämnd "Water Depth Surveys". Med hjälp av de tips som ges där kan du utgå från en skannad karta över sjön. använd groups.google.com för sökning
 
Med cGPSmapper ...

... följer det mycket riktigt en drös filer som hör till något kartprojekt i Polen. Filerna heter highways.plt och liknande, och de kan saklöst rensas bort.

När man kör den nedladdade filen FreeSetupMarine.exe kan man välja Marine sample map. Under Test_MapMarine finner man sedan sample_map.mp. Man klickar på filen och drar och släpper den till cgpsmapper.exe (jag behöver två fönster av Utforskaren). Det skall vara programversionen daterad 2005-12-06 tror jag. Strax dyker det upp en fil med .mp.img i slutet. För säkerhets skull döper jag om den till t.ex. Stockholm.img (jag laddar med Img2GPSså jag bryr mig inte om reg- och tdb-filer).
 
Det tog ett tag att inse att det faktiskt kommit en fri marin cgpsmapper (psykologiskt motstånd när man just köpt en betalversion) ... Kollade testkartan över Fjäderholmarna mm i Mapedit (fast när jag zoomade in fick mitt Matrox grafikkort fnatt och datorn måste startas om). Det som är kul med standard land&marin versionen är att man kan mixa topo och sjö hur man vill. Jag provade i går med att lägga in marina linjer i terrängen, syns helfint i 60CSx och 76CS, lite tunt i iQue. Allt med hjälp av img2gps.
 
Tack för tipsen, det låter ju kalas.
Ska testa att scana in ett pappers sjökort med djupkartor med koordinater och sedan föra över till min GPS.
Kan man kombinera Garmins frilufskarta I ett område med en djup kartaöver en sjö I samma område? Jag tycker att frilufskartan i min 76C gör sjöarna störande mörka(blå)
 
Störande mörka sjöar ...

... kan man fixa genom Kartinställningar, ankarsymbolen längst till höger, Marina färger. Då blir sjöarna vita - det är ju bra nu när det är is och snö!
 
Man tackar och bockar.
Jag har stört mig som bara den på de mörka sjöarna.
Ska testa det när jag kommer hem!
Jag har inte ägd GPSen länge och är ingen lusläsare av instruktionsboken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
soltek Original kartor och sjökort i Symbian mobiler Navigering 5
patrix10 Avmarkera kartor/sjökort i 60csx? Navigering 3
Bosse36 Kartor/Sjökort över Norge? Navigering 1
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
fson Navionics Sjökort? Navigering 0
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
se8 Karta - Sjökort Navigering 2
Magnus_74 sjökort i Sony Ericson C720 Navigering 5
abjork Sjökort till iPhone? Navigering 8
jussigös Ändra till sjökort Navigering 1
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
carro1976 Sjökort till gps Navigering 1
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
Brune Modifiera BSB sjökort Navigering 1
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
laxmi Allt i mobilen,sjökort t.ex. Navigering 0
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
Mezzner Vad för sjökort till GPS på PC?? Navigering 6
jonasolof Hur göra förenklat sjökort i img? Navigering 0
Brune Läsa sjökort i ENC-format Navigering 3
cyba projektion och datum för svenska BSB sjökort Navigering 7
avslLM Sjökort on-deman Navigering 5
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Kenneth68 Sjökort -Garmin Navigering 7
wongfu Göra om andra sjökort för Garmin GPSer Navigering 0
pher_ Hur stor plats tar tex sjökort för mälaren? Navigering 4
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
troell Sjökort Navigering 4
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
Karst Sjökort till Gpsmap 60c Navigering 4
Winstar Sjökort i Magellan Meridian GPS ?? Navigering 13
Huskul Sjökort? Navigering 3
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
Stående Sjökort Navigering 3
abjork Sjökort till Magellan? Navigering 0
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
ekis Sjökort i eTrex Legend Navigering 1
Samuel Fröler Sjökort Norge Navigering 1
maalse GPS + Ekolod + Dator = 3D sjökort Navigering 0
jkp_joh BSB sjökort Navigering 0
Jacken Sjökort ? Navigering 0
Sjökort i KAP-format Navigering 0
GPS och kartkoordinatsystem KKJ på finska sjökort Navigering 0
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.