Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS

Går i tankarna att köpa en GPS för att i första hand Geocacha, i andra hand lägga in vandringsturer, i tredje hand lägga in sjökort och i fjärde hand (märk väl) hitta vilse (skoja bara.).

Till att börja med skulle jag vilja ha Hjälp med att få reda på vilka modeller som använder det "nya" SIRF-chippet. Sedan undrar jag hur det är med det nya kartdatum/system som skall börja användas från och med i år (har glömt vad det heter, tyvärr). Därefter gäller det de olika märkena. I mitt fall står det mellan en GARMIN eller en MAGELLAN. Den senare kommer ju med en ny grym modell i höst som kallas Triton (se www.gpslodge.com), kan detta vara något.

Det skulle vara bra att få lite argument för/emot respektive av de ovan nämnda märkena. När det gäller priset.så menar jag inte enbart själva navigatorn, utan tillbehör som kartor, fordral, service mm.

Kan man köpa och köra friluftskartan på gps:er av båda typerna? Vilka modeller uppfyller följande krav: SIRF-chipp, nytt kartdatum (ej RT90), Stöt och vattentålig, möjlighet att ha som bilnavigator, inte svindyra tillbehör för bil etc?

Mycket tacksam för svar
/Johan

Till Geocachning och vandring vill man ha en liten smidig enhet med lång batteridrifttid.

På sjön vill man ha en så stor skärm som möjligt för att få överblick.

I bilen vill man ha en massa annat som ofta inte finns på enheter för ovanstående ändamål (autorutt med automatisk omräkning när man kör fel, adressdatabas, röstinstruktioner, trafikmeddelanden).

Det låter på dina önskemål som att den första användningen är den viktigaste och då bör du välja en enhet som passar för det och sedan får det andra bli som det blir. Jag tycker personligen inte att sjökortet är värt pengarna det kostar i en handhållen enhet med sin lilla skärm men man kan ju ha nytta av enheten på sjön ändå utan sjökort i den. Man måste ju hur som helst ha papperskort med sig i båten och med liten skärm är det ändå dem man navigerar på. Ett alternativ till att köpa en enhetet som skall klara allt är kanske att köpa två lite billigare enheter? Det ger dig bättre enheter för respektive ändamål och åtminstone bilnavigatorer finns ju väldigt billiga.

Möjligen är det lite väl optimistiskt att förvänta sig att andra skall gå in på hemsidorna och göra en marknadsöversikt på alla enheter med SiRF-chip åt dig. Jag har åtminstone ingen lust. Tänk dock på att SiRF är bara ett fabrikat med kretsar som har bra mottagning under extremt dåliga förhållanden och det finns andra med liknande prestanda.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilka modeller uppfyller följande krav: ... nytt kartdatum (ej RT90), ...
Eftersom du skriver "ej RT90" antar jag att du med "nytt kartdatum" avser Sveriges nya kartdatum, Sweref99. Sweref99 är den svenska realiseringen av WGS84, d.v.s. det kartdatum som används i GPS-systemet och som därför alla mottagare har.

Tack

Tack för hjälpen med denna tråd. Ville inte ha någon marknadsundersökning (se inlägg ovan) men jag har svårt att tro att det bara finns en sanninng.

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips