Själv uppblåsande mot standard liggunderlag

jag har undrat det här rätt så länge nu,har funderat jättemånga gånger på att köpa ett själv uppblåsande liggunderlag men har inte riktigt vågat skaffa mig ett sådant...Nu frågar jag därför er.

Är ett självuppblåsande liggunderlag bra eller dåligt om man jämför med ett vanligt. Vad är dess nackdelar, fördelar?
Tacksam för lite svar och kommentarer angående detta..

Tack för mig
 
Du får mycket bättre sov komfort men att kalla de självuppblåsbara är nog att ta i, behöver alltid blåsa i lite extra luft (antagligen är jag bara otålig). Annars är det enda negativa jag kommer på är att man blir lite mindre sugen på att slänga ut dem på sten skravel eller ris (eftersom man är rädd att punktera dem).
Visst de är lite dyrare än ett kvalitets underlag men jag har minsann aldrig ångrat att jag köpt ett (mitt köptes i och för sig i Kanada = halva priset).

Inget går upp emot att ligga skönt efter en långdags vandring!

-Åke
 
Hej jag har själv ett
Therm-a-rest liggunderlag (uppblåsbar)
som jag tycker är kanon


+ Är att det tar lite plats

+ Bekvämnt när den är uppblåst, dämpar mot underlaget


- svår att få ren, har inte tvättat den med vatten så jag vet inte hur den reagerar på en sådan behandling.

- Det kan ju gå hål på den, den som jag har haft nu i drygt 3 år har inte gjort det och den har varit med på en del äventyr..
 
Tvätt...

Jag blev tvungen att tvätta rent kompisens Therm-a-rest efter en Jägermeisterolycka. Jag använde vatten, diskmedel, citronsaft, salt och litet annat pyssel. Den blev som ny... :)
 
loving; sa:
jag har undrat det här rätt så länge nu,har funderat jättemånga gånger på att köpa ett själv uppblåsande liggunderlag men har inte riktigt vågat skaffa mig ett sådant...Nu frågar jag därför er.

Är ett självuppblåsande liggunderlag bra eller dåligt om man jämför med ett vanligt. Vad är dess nackdelar, fördelar?
Tacksam för lite svar och kommentarer angående detta..

Tack för mig


Vill bara lägga till en fråga...Hur varmt är ett sådant ligg underlag? Jag är ute en hel del på vinter halvåret nämligen, kan det användas även på vintern?
 
Beror på dina komfortkrav

Själv har jag slutat använda mitt Thermarest på fjällvandring och använder ett vikbart äggkartongsformat Z-rest (från samma tillverkare). Thermarest använder jag på paddlingar och resor när vikt inte är så viktigt, men underlaget ofta stenhårt.

Visserligen tappar jag i sovkomfort, men det är den enda nackdelen. Detta är fördelarna med ett "vanligt" liggunderlag:

- Du kan rycka fram det och använda det på rasterna.
- Det går att sitta på; ett upplåsbart kräver att man fördelar vikten över hela ytan.
- Det kan inte punkteras (mitt Thermarest punkterades på första turen), så du kan använda det när och var du vill.
- Det väger betydligt mindre.
- Det kostar betydligt mindre, även de allra dyraste.
- Köper man ett Ridgerest eller Z-rest är formen sådan att man "nästan" får Thermarestkomfort.

Men om sovkomfort är viktigare än alla dessa fördelar är ett självuppblåsbart ett bra val. Det bästa valet för sommarbruk är kanske en tunn 6-kanalers luftmadrass. Den tar dessutom betydligt mindre plats och är betydligt billigare. Men bänglig att fylla och tömma.
 
Snåla inte..

Jag har haft två uppblåsbara liggunderlag.

Det första var av typen modell billigare (tror jag köpte den på jysk för runt 100-lappen)

Det andra, som jag använder nu, ett Therm-a-rest.

Ska sanningen fram anser jag att sovkomforten var ganska lika.. MEN skillnaden var framför allt vid upp- och urblåsning.

Den billigare modellen hade ett "munstycke" i 5-krona storlek, med någon slags skruvanordning (se undersidan på en pepparkvarn och du kommer ganska nära) som var helt hopplös att ha att göra med. Speciellt strulig var den vid lufttömming och man fick rulla om liggunderlaget 3-4 gånger innan luften gick ur.

Therm-a-rest underlaget har ett avlångt munstycke i ena hörnet som underlättar ovanstående problem rejält.

Så alltså.. Ska du köpa ett se åtminstonte till att munstycket/ventilen är "á la therm-a-rest".

Har endast vid ett fåtal gånger använt mitt nuvarande underlag vintertid och tycker det fungerar bra.

Lycka till med inköpet
/Ola
 
Själuppblåsande är bra

Jag börjar med att konstatera att självuppblåsande, särskilt vid låga temperaturer, är det i den meningen att man själv får hjälpa till och blåsa upp dem på sista slutet.
Jag har sovit på Terma-Rest sedan slutet av åttiotalet, med upp till trettio och ibland mer fältdygn fördelat över året fram till -94 sedan dess har de sjunkit till mellan tio till fjorton om året.
Punktering har jag haft en gång på den tiden, en av mina kompisar har också haft punka på sitt liggunderlag, men då sov han tillsammans med en öppen flugask.
Jag byter aldrig tillbaka till konventionellt liggunderlag då sovkomforten är så mycket bättre på de självuppblåsande.
Vänner som har Everest Insula-Mat är mycket nöjda med dem också. Insula-Mat är klart billigare än Therma-Rest.
 
Hej jag har ett Thermarest som jag tycker är toppen,har klarat sig utan punktering i 4år. Men använder även en Stadiumluftmadrass när jag inte får plts med T-resten.Stadiummadrassen väger500g och är hopatryckt stor som ett kaffepaket med ett pris av 249 kr,är man rädd att punktera ta med ett 10mm liggunderlag köps var som helst 30kr.Nackdelen med STluftmadrassen är att det tar en stund att fylla och tömma,men den tar ingen plats mot T-resten
Mvh Hans
 
Förvaring

Sedan ska visst Therm-a-rest-underlagen förvaras uppblåsta eller i alla fall utvikta, när man inte använder dem en längre tid.
Hur viktigt det _egentligen_ är, är ju frågan. Men
det kan vara värt att tänka på om man har ont om förvaringsutrymme mellan användningarna.
 
Förvaring för fin funktion

Den självuppblåsande effekten bygger på att skumplasten inuti madrassen strävar efter att återgå till sin ursprungliga, expanderande form, och därmed suga in luft.
Förvarar man madrassen ihoprullad kommer skumplasten att tryckas ihop och förlora i spänst och alltså inte återgå lika raskt. Den självuppblåsande effekten avtar.
Dessutom ges fukten inuti skumplasten chans att ventilera ut om man förvarar den utrullad med öppen ventil.

Precis som med en sovsäck, med andra ord.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.