Sittbrunnskapell som "andas"?

Värme och sol är underbart! Fast jag svettas som en gris om benen när jag paddlar (nästan så att öskaret kommer till hands :). Finns det något sittbrunnskapell som håller väta ute men ändå gör det lite mindre instängt o kvavt i sittbrunnen?

Kajak Sport har ett "vackerväderskapell" http://www.kajaksport.com/english/aukkopeitteet/sun.htm som täcker främre delen av sittbrunnen men lämnar en öppning kring själva kroppen. Det funkar alldeles utmärkt så länge vågorna inte är så stora att de sköljer över sittbrunnen från sidan. Det säljs bl a av Svima i Stockholm.

En annan idé är att använda ett s k marathonkapell, d v s ett kapell med blixtlås.Dessa används vid marathontävlingar för att paddlaren ska komma snabbt i och ur kajaken vid lyften. Vid varmt väder kan man öppna blixtlåset så mycket som behövs. Fördelen mot ovanstående kapell är att man kan dra igen blixtlåset vid tilltagande sjögång. Obseervera att blixtlåset inte är helt vattentätt. Marathonkapell kan bl a köpas här: http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/
[Ändrat av mielo 2002-07-19 kl 10:48]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Troligen knappast!

Men, måste du ha det påspänt i alla lägen då?

Paddlar du i grov sjö när det är varmt, så kan jag förstå dilemmat. Men om det är varmt och lugnt, så kan du väl släppa på kapellet?

Strmbrg,

Kapell i "andas"-material

Jag har haft liknande problem när jag använde mitt PVC-kapell. Det är numera pensionerat till reservkapell och istället använder jag ett kapell från A-One med Sympatex. I och för sig hamnar membranet så långt ifrån kroppen att "andas"-funktinen inte blir lika bra som i t.ex. en jacka. En del kondenseras även på insidan av kapellet. Men det är betydligt mycket bättre än mitt gamla PVC-kapell. Numera är jag ganska torr även efter några timmars paddling.
Tyvärr har A-One slagit igen och jag vet inte om det går att få tag på något av deras kapell idag.

Klipp till en bit liggunderlag som passar runt främre delen av sittbrunnen och fäst på undersidan av kapellet med några duttar kontaktlim eller dubbelhäftande tejp. Ett sådant isolerar mot både kyla på vintern och värme på sommaren, förhindrar kondens på kapellets undersida och styvar upp slappa kapell så att vatten inte blir stående i knäet. Sedan paddlar du torrt även varma fuktiga dagar.

Björn

Sy ett eget

När jag byggt färdigt min kajak kände jag att jag även måste sy ett eget kapell. Jag sydde det i bävernylon och passformen blev inte den bästa. Läckte i översköjande sjö gjorde det också och därför har jag inhandlat ett fabrikstillverkat kapell.

Mitt bävernylonskapell använder jag numera som vackertväderkapell. Det håller småskvätt ute och eftersom det inte sluter helt tätt kring överkroppen ventilerar det ganska bra. Jag tror även att materialet släpper igenom en del fukt. I alla fall är det betydligt behagligare att använda det kapellet en varm dag när det inte går så hög sjö.

Joakim Ekendahl

kapell problem

Kan du inte bara göra så att du släpper på kapellet när det är varmt. När det är hög sjö är tycker jag det ofta blåser mycket och då är det sällan varmt.
Eller så har jag helt fel
/ H

Att välja mellan vatten och vatten...

Vi vill ha det vatentätt för att slippa få in vatten. Samtidigt skall det vara genomsläppligt, för att slippa kondens.

Det lär ju finnas en uppsjö textilmaterial som skall fungera som vattendioder :) I alla fall enligt de som tillverkar dylikt...
Alltså, att materialet släpper ut fukt bara i önskad riktning.
I klädesplagg kanske dessa material fungerar bättre än som sittbrunnskapell dock. Detta grundar jag på att det bör förutsättas ett visst ångtryck på insidan. Alldenstund luftvolymen är liten mellan kroppen och ett klädesplagg, så blir det ett stort ångtryck.
Luftvolymen i en sittbrunn är mycket stor! (Jämförelsevis i.e.) Alltså bildas ett mycket litet ångtryck!
Dessutom, så pumpas luften rent mekaniskt genom ett plagg, då man rör sej. I sittbrunnen står luften nästan stilla!
Nu lär inte problemet vara så stort egentligen, då sittbrunnen i gengäld har en stor yta på vilken kondenseringen sker!
Att isolera durken med liggunderlag medför dessutom att kondensen minskar om vattnet är kallare än luften!

Eller enklare:
1 Lätta på kapellet!
2 Ha bara regnjackan på i extremfall! Annars blir du nog blötare inne i jackan, än av regnet UTAN jacka! :)

Strmbrg,

Jag vet inte om det är min paddelteknik det är fel på, men även vid kavlugnt väder blir jag blöt i knät av dropp från paddeln om jag paddlar utan kapell. Jag funderar på att sätta två "kjolar" på paddeln för att undvika det, så slipper jag det värsta stänket och kan paddla utan kapell. Alternativet är väl att lära sig paddla med låg paddelföring.

Droppringar

Mole; sa:
Jag vet inte om det är min paddelteknik det är fel på, men även vid kavlugnt väder blir jag blöt i knät av dropp från paddeln om jag paddlar utan kapell. Jag funderar på att sätta två "kjolar" på paddeln för att undvika det, så slipper jag det värsta stänket och kan paddla utan kapell. Alternativet är väl att lära sig paddla med låg paddelföring.

Har du droppringar på paddeln ?. Om inte skaffa sådana. Hur man får på droppringarna om man har en icke delbar paddel vet jag inte. Kanske finns det delbara droppringar. Kolla med paddelförsäljarna.

Per Brune

Delbara droppringar

finns att köpa för sisådär en hundring per par. Jag har köpt ett par på kanotcentrum i Göteborg.

Joakim Ekendahl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips