Singivagge till Kebnekaise fjällstation?

Utan att ha gått där själv (och mest för att råda bot på lite egen inläggstorka) påstår jag att den splittrade bilden beror på att det är svårt att hitta rätt. Som flera skriver så är den lättare att gå från öster till väster, alltså uppåt. Hittar man bara rätt (som vissa verkar ha gjort) så skall det vara vandringsbart men brant och nog inte att rekommendera i blöta. Någon av fjällpionjärerna (kan det varit Pallin?) var lätt besatt av att göra detta till officiell led mellan Kebnekaise fjällstation och Sälka och tillbringade en del tid på trettiotalet med att hitta optimala vägen och rösa den.

Alternativ väg från Singivagge till fjällstationen är att gå ur dalen åt väster och sedan hålla höjd (ca 900 m) på fina fjällängar söderut under Singitjåkka för att komma på genvägen (markerad led) mellan Sälka och fjällstationen. Om du tältar i Singivagges västdel och har tid med två nätter där så hade jag rekommenderat att efter toppbestigningen gå ner på västkammen som leder till Kuopertjåkka från Kebnekaise. Fina vyer, sista biten från Kuopertjåkka och ner mot Singijåkken är bitvis brant men med intressant vinkel mot det gamla rengärdet, kan nog vara jobbig om det är blött.

-Palle
[Ändrat av Palle_Z 2006-05-19 kl 09:26]

Jag har gått den, från väster till öster. Nu var det i fint väder men några stora problem hade jag inte.

Jag gick vid tillfället inte först i gruppen, då jag tidigare fallit i stenskravlet. Men de ungdomar jag var ute med hade inte heller några stora problem. De fortsatte nedåt utan att tveka.

Ja det är brannt, men om man följer rösningen och det är torrt så ska det inte vara några stora problem tycker jag.

Har mer respekt för en del vad isåfall.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Respekt

Almgren; sa:
Ja det är brannt, men om man följer rösningen och det är torrt så ska det inte vara några stora problem tycker jag.

Har mer respekt för en del vad isåfall.

Så sant!

Jag kanske överdriver utsteget från Singivagge. Men tyvärr har jag sett alltför många vandrare ge sig på sådant som de borde ha lite större respekt för.

Mina erfarenheter av just den sträckan var minst sagt respektingivande. Men vi klarade den "utan problem". Och ... är det ju inget problem.

//Bert

Tror man ska se den utfarten ur Singivagge lite som tex Tielmavadet. Lägg gärna in det i rutten, men var inte beroende av att passera.

Christian

Har gått passagen ensam med packning, från öster till väster. Men skulle ogärna gått i andra riktningen, i synnerhet inte om det var blött. Åtminstone inte med packning. Trots att jag är van klättrare och svindelfri.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips