Singivagge till Kebnekaise fjällstation?

Ska upp och vandra i trakterna kring Kebnekaise i sommar. Har varit där en gång tidigare och bestigit toppen osv. Det vi funderar på denna gång är att bestiga toppen via Singivaggi och durligs led (kallas den så?) bland annat för att slippa gå över Vierranvarri, få nya vyer, kortare väg osv.

Nu till frågan. Kan man efter toppbestigningen fortsätta singivagge mot fjällstationen och gå ner bredvid Siellajohka (Silverfallet?) alternativt gå på skrå mot fjällstationen?

Min bedömning utifrån fjällkartan är att den vägen blir förhållandevis brant men att den är fullt möjlig. Någon som gått där och har erfarenheter eller tips att dela med sig av?
 
har gått den vägen men bara åt andra hållet, dvs från fjällstationen.
Var helt klart möjligt tyckte jag medans mitt resesällskap var redo att slå ihjäl mig när vi väl kom upp.

Dock skulle jag absolut inte ta den vägen vid regn eller blött underlag pga av risken att halka.

mvh
Robin
 
hahaha.. låter bra det. Känner igen känslan precis, men det får man ta om man har med sig "tunnisar" när man är ute på äventyr. :) Även de klarar ju mer än de tror.. Ju hårdare strid desto skönare seger. Vad är det för terräng i den där passagen efter som det vore olämpligt om det är blött? Är det hala stenar, block, mossa med berg under eller vad?

Är det ett vattenfall där någonstans eller är det bara en livlig jokk?
 
carl_; sa:
hahaha.. låter bra det. Känner igen känslan precis, men det får man ta om man har med sig "tunnisar" när man är ute på äventyr. :) Även de klarar ju mer än de tror.. Ju hårdare strid desto skönare seger. Vad är det för terräng i den där passagen efter som det vore olämpligt om det är blött? Är det hala stenar, block, mossa med berg under eller vad?
Är det ett vattenfall där någonstans eller är det bara en livlig jokk?
Det är en stor jävla ravin med passager som har 60° lutning och kräver att du är i med både händer och fötter. Ramlar du så åker du ner i ravinen och slår du inte ihjäl dig på vägen drunknar du i jokkken även om du inte är en 'tunnis'. Det är ingen lämplig väg med ryggsäckar, knappt utan. Ta väger runt så ser du mer. En gång räcker och jag har gjort den gången.
 
carl_; sa:
hahaha.. låter bra det. Känner igen känslan precis, men det får man ta om man har med sig "tunnisar" när man är ute på äventyr. :) Även de klarar ju mer än de tror.. Ju hårdare strid desto skönare seger. Vad är det för terräng i den där passagen efter som det vore olämpligt om det är blött? Är det hala stenar, block, mossa med berg under eller vad?

Är det ett vattenfall där någonstans eller är det bara en livlig jokk?

Skitsamma, chansa lite vetja ;)
 

avslutad210712

Gäst
Juli 2004 tänkte vi gå den vägen åt andra hållet och själv anser jag det lättare att gå uppför än nerför. Min kusin rekade utan ryggsäck och vi tog ett snabbt och enkelt beslut att inte gå den vägen.

Så om det är definitionen på tunnis så skäms i alla fall inte jag för att kalla mig för det :)
 
Inte njutbart kan vara farligt

Har flugit över med helikopter. Vilt vackert brant löst. Jag skulle inte gå där, vare sig med eller utan betalning.

Thure
 
Hej! Leden genom silverfallet kan som sagt vara ganska besvärlig, framförallt vid regn. Gick där för ett par år sedan från Kebstationen, i just regn, upp genom dalgången. Dock ej upp på toppen utan vidare ut mot kungsleden. Det jag noterade var att det i "delningen" av dalgångar fanns en del fina tältplatser som basläger inför ett toppförsök. Leden är mycket stenig och spektakulär. Väl värd mödan med en extra tanke på säkerheten. Dock inget som behöver avskräcka. God tur! Johan
 
Tältade i Singivagge i somras. Gick upp på toppen från den vägen. Mycket bra alternativ upp på toppen. Vi hade tänkt att gå ner i silverfallet, men träffade en vänlig man som berättade att det var oframkomligt brant så vi skippade det. Blev att gå runt till stationen istället. Blev ett brant äventyr ned från toppen iaf då vi fick idéen att gå ner till sjöarna precis väster om vierranvarris topp vilket var en mycket brant och blöt strapats (det inkluderade en korsning av ett vattenfall)... men men, spännande :)
 
Okej, nu ändras bilden lite :)

Häng inte upp er på ordet tunnis nu. Som ni läste syftade det på några av mina vänner som vid några tillfällen deltagit på andra "stapatser" med betydligt mindre insats än livet. Lät som att killen valde en lite för brant väg i förhållande till sällskapets fysik, men nu ändras bilden som sagt. :)

Personligen värderar jag mitt liv högt och just därför ställer jag frågorna nu istället för att i värsta fall fatta ett felaktigt beslut uppe på fjället :) Tar tacksamt emot era erfarenheter.

"Att förbereda sig är att förbereda sig för framgång, att inte förbereda sig är att förbereda sig för misslyckande"

Jag lägger till en ytterligare fråga: Vilken färdväg skulle ni rekommendera för att ta sig från Singivaggi till fjällstationen?
 
Håller med

Östra passagen ut ur Singivagge är ökänt läskig. Aldrig skulle jag gå den i fuktig väderlek. Avråder bestämt!

Har gjort det en gång. Man får hasa sig utför klippor, ner till nästa hylla på vissa ställen. Ryggsäcken tar i och hotar knuffa en utför branten. Sluttningen nedanför försvinner inåt, d.v.s. man ser inte ända ner till jokken som fräser där nere i avgrunden.

Uppför - OK - men troligen aldrig nerför en gång till. Och om man gör det, skall man vara mycket medveten om vad man håller på med.

Att ta sig från Singivagge till fjällstationen och undvika denna passage, betyder att gå runt Singicohkka. Något annat alternativ finns inte. Jo - förresten... Durlings led upp till Kaffedalen och toppen av Vierramvare och västra leden ner. (Verkar lite jobbigt, tycker jag.)

Singivagge är annars en pärla. Fina sjöar, fina tälplatser, höga bergväggar.

//Bert
[Ändrat av nidob49 2006-05-18 kl 16:17]
 
Lite överdrivna tycker jag allt alla farhågor här är. Är man hyffsat spenstig och inte har för tung packning, dvs man klarar av att balansera den, är det inget större bekymmer att gå ner där. Jag spatserade ner för 2 år sedan tillsammans med en förstagångsvandrare i halv dåligt väder utan problem. Vi behövde inte klättra eller fira ryggsäckar. Det finns till och med en liten stig man följer, först går den genom stenskravlet där den kan vara lite svårt att följa men dessto längre ner man kommer dessto lättare blir det.
Ja visst är det brant, men det är inte så dramatiskt som det framställs. Min kompis förstagångsvandraren tyckte blockhavet i kaskasavagge var avsevärt värre och jag är beredd att hålla med honom att skaderisken är större där. De flesta mer krävande vad innebär också större risker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasse60 Singivagge Fjällvandring 4
haiwa Singivagge silverfallet Fjällvandring 3
Jönsson72 Singivagge-Kaffedalen Fjällvandring 11
Dax Singivagge Fjällvandring 7
madir Singivagge - härligt men farligt? Fjällvandring 10
Singivagge Fjällvandring 4
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.