Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling?

Tja, jag har cyklat Norrköping-Afrika och 300mil i Norge, enväxlat.

Går alldeles utmärkt. Skulle absolut inte använda växlar för långfärdscykling.
 
Nils-Åke; sa:
Rekomenderar att du köper den här
Kommer ta dig runt hela jordklotet hur många varv du vill http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=47_140&products_id=896

Sen att du har tolv tusen kvar av din budget kvar till flygresor mat och hus rum får ses som en bonus.

En cykel för touring behöver inte va dyr.

-Åke

Oj, den verkar kanonfin. Tom något snäpp vassare än min Marin Bear Valley med stel gaffel. En sån hoj kan man ha till mycket. Många som cyklar ute i världen har den typen av cykel.

Mange
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Inga maskinlager

Har en själv och trivs väldigt bra med den, det behöver inte va dyrare än så.
Är själv väldigt skeptisk till att ha maskin kullager till styrlager och att köpa CK verkar riktigt onödigt. De enda styrlager jag har sett haverera är på cyklar som körs väldigt hårt i skogen eller som står ute under flera år. Vanliga kullager med lösa kulor kan man ge service på några få minuter, vilket är omöjligt när det gäller maskin kullager.
Maskinkullager i naven innebär ofta också mindre kulor och högre slitage. Har nav av riktigt låg klass (typ stx) som rullar år efter år bara man fyller på fett.

-Åke
 
Grädde; sa:
Tittade lite på chris king ahead styrlager som är inkapslade, dom verkar ju riktigt fina men dyra.

CK är oöverträffade. De är ruskigt bra. Men den marginella nytta per krona extra i pris jämfört med t ex FSA, Orbit är omdiskuterad. De finns som säger att den är obefintlig. FSA är utomordentligt bra. Glider mjukt på lagren. Och behöver nästan aldrig justeras. CK behöver man justera ännu mer sällan.

Det är en fråga om ekonomi. Ska du bygga absolut bästa möjliga hoj oavsett kostnad är CK en självklarhet. Ska du däremot bygga en för säg 20 000 eller i den trakten finns det andra komponenter där prisskillnaden kommer att märkas mycket tydligare. Framförallt hjulnav, vevparti, övrig drivlina, däck etc.

Ett bra styrlager tänker man aldrig på. Man märker det inte ens. Det är ett krav som FSA uppfyller lika väl som CK.

Det finns ck nav också. Men de har ingen som helst fördel på en touringhoj.

Per
 
Min lilla lista än så långt som jag har tänkt att bygga från:

Surly LHT 54cm frame (cr-mo steel)
Surly LHT steel racks (30kg max load each)
Shimano, BB-M952 (XTR) octalink BB / SKF 600 series BB
FSA front bearing, Orbit X , 1 1/8''
Shimano XT 760 rear hub
Shimano, XT HB-M753 front hub
Rims: Mavic X618 ceramic 36H or Mavic XC719 silver
DT brass nipples
DT swizz steel spokes
Saddle, whatever that fits my bum, maybe a brooks

Längre än så har jag inte kommit, har inte sett nått vevparti än som jag direkt fastnat för. Kasseten blir nog en BBB dom är väll stål? LX växelväljare verkar rätt vettigt också för priset och inget onödigt plast i.
 
Grädde; sa:
Skivbromsar på en touringcykel känns som det är för mycket som kan pajja skiva och allt det. Kommer köra vanliga canti då jag antar att det är lättast att hitta bromsklossar till dom. Blir Ceramic fälgar då :D

Skivbromsar har stora fördelar. De sliter inte fälg och är oerhört effektiva utan att fälgen blir glödhet. Idag har de hunnit bli så bra att man faktiskt kan överväga att använda skivor på en touringhoj.

Cantibromsar är ingen höjdare. Jag har det på min räserhoj och är ofta skitskraj när det är långa kurviga utförslöpor, eftersom deras effekt är så begränsad. Skulle tillråda V-bromsar istället. De är enormt effektiva.

Niklas påpekande att man behöver speciella bromsgummin är helt korrekt. Detta är dock ingen stor sak. De håller mkt längre än vanliga bromsklossar, och de finns i bättre sorterade cykelaffärer. Vid en långresa ser man till att ha någon extra uppsättning med sig.

Niklas skriver också att ceramicbeläggningen ibland lossnar. Såvitt jag vet var det främst i början när tekniken var ny. Jag har två par och har inte haft just det problemet fast de gått ganska långt och utsatts för stora påfrestningar (åkning i berg med mycket bagage).

Undrar fortfarande över skillnaden på dom olika vev och styrlagrena :p

Hollowtech är Shimanos nya vevparti. Lagren sitter utanför ramen. De är praktiskt taget idiotsäkra och mycket styva. Såvitt jag vet finns det på Durace, XTR och XT.

Per
 
ipg289h; sa:
Hollowtech är Shimanos nya vevparti. Lagren sitter utanför ramen. De är praktiskt taget idiotsäkra och mycket styva. Såvitt jag vet finns det på Durace, XTR och XT.

Det står Hollowtech på min deore-cykel också, på vevarmarna. om det nu är samma sak. jag trodde det betydde att vevarmarna var ihåliga och därmed lite lättare . :)
 
Grädde; sa:
Shimano, BB-M952 (XTR)

Dessvärre tror jag inte de görs längre. Såvitt jag förstår går lagret endast
ihop med den generationens XTR vevarmar. De gick ur tiden för ett par år
sedan, när Shimano lanserade Hollowtech II. Som innebär att vevlagret, bottom bracket på engelska, ersatts av ett hålrum (hollow) istället sitter lagren på sidan utanför ramen. Detta medför att lagren kan vara mycket större. Och att man köper hela paketet. Vevar och vevlager.

Det finns också en XT variant, som är mkt bra. Både XTR och XT är ytterst driftsäkra. Min fru har XT-varianten på en hardtail och använde det under en längre resa och vi tänkte aldrig ens på att det satt där.

När det gäller kassett skulle jag utan tvekan välja XT. De är ytterst stryktåliga.

jamo; sa:
Det står Hollowtech på min deore-cykel också, på vevarmarna. om det nu är samma sak. jag trodde det betydde att vevarmarna var ihåliga och därmed lite lättare . :)

Du har alldeles rätt, Shimano använder uttrycket för ihåliga vevarmar, det jag har i tankarna, och som frågan gälle är Hollowtech II, se http://www.bikemagic.com/news/article/mps/UAN/3914/v/4/sp/

Per
 
Hojen i din artikel

tainio; sa:
Tja, jag har cyklat Norrköping-Afrika och 300mil i Norge, enväxlat.

Går alldeles utmärkt. Skulle absolut inte använda växlar för långfärdscykling.

I din artikel om Norgeturen syns cykeln på bilderna vara utrustad med växel?
 
Re: Hojen i din artikel

klippen; sa:
tainio; sa:
Tja, jag har cyklat Norrköping-Afrika och 300mil i Norge, enväxlat.

Går alldeles utmärkt. Skulle absolut inte använda växlar för långfärdscykling.

I din artikel om Norgeturen syns cykeln på bilderna vara utrustad med växel?

Jo det stämmer, det är en gammal växelförare på den cykeln. Skarpögt! jag hade inte tid att justera kedjelinjen, det var lite bråttom att komma iväg. Däremot syns inte någon växelvajjer hoppas jag, för växlar gillas icke!

Jag tycker att man får ett mer behagligt och följsamt motstånd när man alltid har samma kadens. Utan växelförare (heh) blir det också effektivare och så blir det fullständigt ljudlöst och vibrationsfritt, det är njutning det!
 
Re: Re: Hojen i din artikel

tainio; sa:
Jag tycker att man får ett mer behagligt och följsamt motstånd när man alltid har samma kadens.

— alltid samma kadens utan växel, betyder samma fart i alla lägen uppför såväl som nedför som oavsett väglag. Du är en verklig övermänniska.

Annars brukar det gälla, att man har växlar just för att kunna ha samma kadens i olika farter och miljöer. Med 22-34T kan man lätt spinna sig uppför vilket pass som helst i låg fart och ha i sort sett samma kadens när det går utför i 50 km/h.

Per
 
Heh, samma utväxling ska det vara.

Trampmotståndet ökar vid en backe, om man vill så försöker man hålla samma kadens, eller så ger man vika och tar det lungt.

En annan tanke är att om man har bråttom och ska ta sig uppför backen i 20km/h är det optimalt att hålla samma kadens som man har på landsväg, det borde också ligga någonstans runt 20. Ska man däremot spinna upp i 8km/h kan man väl lika gärna överväga att promenera uppför i 6km/h...

Och jo Per, jag kan hålla 20km/h hela tiden med samma kadens i 10 timmar på landsväg...enväxlat. Om det gör mig till övermänniska det vetisjutsingen!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips