Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling?

Hej allesammans har just hittat hit till det här forumet och nu har jag en fråga.

Vad anser ni om att cykla oväxlat på långa resor? Jag kan bara se fördelarna med det.

Min nuvarande ide utgår från att utrusta en singelspeed cykel för att sedan ta med mig 2 utväxlingar löst i väskan för att sedan kunna växla när jag når väldigt bergsklädda områden. Nerför brukar man ju sällan behöva trampa ändå.

Fördelarna är ju att man slipper krångel med växelsystem och allt vad det heter, har gjort en provtur förra sommaren då det mesta i växelväg gick sönder och den turen landade bara på en ca 60mil tillslut.

Vad tror ni?
 
80 års utveckling

har tagit fram de växlar som finns tillhands idag.

Men ett visst underhåll smörjning/rengöring av drivlinan samt byte av drivlina och vajer/vajerhöljen fungerar moderna växlar i stort utmärkt.

Singlespeed har viss fördel i att det behövs mindre underhåll dvs utrymmet för slarv är större.

Men ju mer packning och ju mer varation av underlag, topografi och vind du råkar ut för dess bättre är det med ett stort urval av utväxlingar.

Du väljer själv och blir förmodligen nöjd med det du trivs med.

Thure
 
Skaffa riktiga växelsystem istället

Skrota tanken på enpetare och satsa istället på en kvalitetscykel med riktiga komponenter (Shimano Deore och uppåt).

Bättre kedjeväxllingssystem (Shimano Deore och uppåt) brukar sällan krångla. Skulle dessa kedjeväxlingssytem mot förmodan krångla, brukar de vara enkla att justera i fält på några få minuter.

Den fältjustering som kommer på fråga är främst att justera vajerspänningen. Ibland kan även skruvarna för ändlägena behöva justeras. Denna enkla justering bör man kunna som långfärdscyklist!

Innan du ger dig ut på långfärd, kan du med fördel lämna in cykeln på service, så att du vet att vajrar, vajerhöljen, bakväxeltrissor etc. är ok! Läs mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Vitsen med enpetere (Single Speed) har jag aldrig begripit mig på - speciellt inte för långfärd eller terrängcykling, där kedjeväxlarna kommer till sin fulla rätt! Förmodligen har förespråkarna för enpetare haft trista erfarenheter med klumpiga varuhuscyklar utrustade med extrema lågprisprodukter (Shimano Torney och dyligt skit). Hade de haft vett att skaffa riktiga grejor från början (läs Shimano Deore eller bättre), så hade de förmodligen haft helt andra erfarenheter.

/Niklas
 
Tack för svaren, jag tänkte om nu och gav upp ideen om att cykla enväxlat efter att jag läst på lite extra men största anledningen är att jag vill ha möjligheten att hänga på andra som man kanske stöter på på vägen vilket känns lite svårt om man är begränsad till en hastighet.

Cykeln ska jag bygga från grunden upp, har inte så mycket erfarenhet av cykelkomponenter men ska utgå från flera tipssidor och råd av andra för att få en så bra cykel som möjligt.

Ideen är att avtrampet ska ske tidigt nästa maj efter en hel del utprovande av cykeln under vintern.

Tror ni att jag kan klara mig på en ca 12000 i byggkostnad på cykeln och ändå få med allt det nödvändiga så att den håller? Inte inräknat övrig utrustning såklart!

Tips på var man köper grejor billigast (utomlands?) och vilka kartor som är detaljerade och bra att planera resväg med? Vad brukar ett världsatlas kosta?
 
Onda knän

Grädde; sa:
Vad anser ni om att cykla oväxlat på långa resor? Jag kan bara se fördelarna med det.

Jag kan inte se en enda fördel. Däremot en massa nackdelar inte minst onda knän. På resa med bagage behöver man verkligen växlar för att hela tiden kunna finlira sig till optimal kadens. Ju mer bagage desto viktigare är det.
 
Grädde; sa:
Tror ni att jag kan klara mig på en ca 12000 i byggkostnad på cykeln och ändå få med allt det nödvändiga så att den håller?

Tveksamt om du bygger. Bygger man själv, eller "kundspecificerar" alltså väljer varje komponent, blir det alltid dyrare av det enkla skälet att kompenterna kostar mer var för sig än vad cykelfabrikerna betalar som köper långa serier.

Däremot bör 12000 räcka ganska långt för att köpa en färdigbyggd cykel. För 12000 bör du få en bättre hoj med minst Deore, och få lite över för att långfärdsutrusta den om du inte vill hoja med BOB. En BOB går på runt 3000.
 
Kolla in

ipg289h; sa:
Grädde; sa:
Tror ni att jag kan klara mig på en ca 12000 i byggkostnad på cykeln och ändå få med allt det nödvändiga så att den håller?

Tveksamt om du bygger. Bygger man själv, eller "kundspecificerar" alltså väljer varje komponent, blir det alltid dyrare av det enkla skälet att kompenterna kostar mer var för sig än vad cykelfabrikerna betalar som köper långa serier.

Däremot bör 12000 räcka ganska långt för att köpa en färdigbyggd cykel. För 12000 bör du få en bättre hoj med minst Deore, och få lite över för att långfärdsutrusta den om du inte vill hoja med BOB. En BOB går på runt 3000.

Kolla in: http://www.lo-cykelsport.nu, de har en Thornram i olika utföranden och en Fort dito i olika utföranden. Priserna ligger under 12 000 SEK, men inte så mycket.
 
tack för tipsen på cyklarna men eftersom jag är lite av ett pryl freak och gillar att hålla på och pilla med saker så tror jag att jag ska bygga ihop en själv ändå, det får ta den tid det tar och kosta så mycket det behöver.

Har siktat in mig på en reynolds ram helst men är det någon som vet vart jag kan se priser eller få tag på lösa ramar att starta med?
 
Du behöver en riktig racercykelhandlare inte nån cykelhandlare vem som helst, eftersom det inte framgår var du bor, föreslår jag att du frågar i lokala cykelklubben vart de vänder sig....

Go tur
 
Bor i södertälje cykelhandlaren här verkar ha koll då dom e aktiva själva tror jag så får väll prova där.

Glodde runt lite på ebay nu, sjukt svårt o veta vad man vill ha när det fanns så mycket :p
 
När du väl börjar cykla, rapportera gärna då och då hur det går. Jag är väldigt nyfiken.

Jag kan ha helt fel, men om du övervägt enväxlat och tänker bygga ihop en cykel själv utan tidigare erfarenhet signalerar det bara problem. Nu kanske du byggt cyklar förr. I sådana fall ber jag om ursäkt.
 
Kartor

En världsatlas brukar vara otillräckligt detaljerad. Det närmsta jag kommit som är användbart är lantmäteriets europaatlas. Denna kan köpas för en hundring på bokrean ibland. Man kan ju köpa kartor för en spottstyver när man kommit in i ett nytt land.

Angående cykeln så kan man ju använda Cyclecomponents.com bikebuilder med förslagsvis en Surly Long Haul Trucker och Deoregrejer. Annars kan man köpa min begagnade Thorn Club Tour för 8500 kr som har funkat kanon för mig. Nu har jag inga planer på långcykling utomlands inom de närmsta åren. Så jag har tänkt att använda min lättare audaxcykel (snabbtouring)istället. Jag kan skicka fullständig spec till den som är intresserad. Hjulen ffa är av en kvalitet som inte finns på många cyklar.

Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.