Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling?

Grädde; sa:
Min lilla lista än så långt som jag har tänkt att bygga från:

Surly LHT 54cm frame (cr-mo steel)
Shimano, BB-M952 (XTR) octalink BB / SKF 600 series BB

LHT är fin. Det är en packåsna, blir nog inte så rolig till annan cykling men för packning tror jag den är utmärkt.

XTR 952 är att be om kompabilitetsproblem. Varken vevlager eller storklinga liknar något annat. Skit därför i XTR, även nya 960.

Jag rekommenderar inte Hollowtech 2 med utanpåliggande lager. Tätningarna är sämre än gamla fyrkants- och Octalinklager och de nya lagren slits snabbare än de gamla. De är antagligen också känsligare för korrekt montering.

Gamla Octalink eller fyrkant är oslagbara när det gäller tillförlitlighet. Även viktmässigt är de helt i klass med de nya lagren, om inte bättre.

Enda skillnaden på de gamla Shimano Hollowtech (ihåliga vevarna) med Octalink är materialet på klingor och klingbultar. Deore-vevarna med stålklingor är ett slitstarkt och mycket prisvärt alternativ, gärna kombinerat med ett XT-vevlager (ES-70).

Jag skulle också föredra Deore vevparti med octalinkvevlager. Men jag tror inte ES70 passar Deore octalinkvevparti. Deore vevpartiet är ju likt Lx m572 och detta krävde en 121 mm vavlageraxel med djupa splines. Men vevlagret ES51 68-121 är helt ok. Tyvärr med plastlåsring i Sverige, men man kan inte få allt.

Mange

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips