Silvervägen till Sulitelma

Vi funderar på en tur i sommar från Silvervägen till Sulitelma via Staddajåhka och har några frågor till er som har gått någon del av sträckan.
Hur tar man sig bäst till ledens start vid Guoledisjavrre?
Hur fungerar det med transport över Mavasjavrre?
Hur är vaden (Gallojåhka, Hadditjåhka, Staddajåhka, några jokkar från Kokedaljökel och Bajit Sorosjavrras)?
Hur är det med förbindelser från Sulitelma?
 
Några år sedan jag gick södra delen (norrifrån).
Tyvärr är det inte helt enkelt längre...
Hur tar man sig bäst till ledens start vid Guoledisjavrre?
Egen bil, eller skjuts från lämpligt ställe.
Annars:
Buss 104 https://lanstrafikennorrbotten.se/ från Arjeplog till hållplatsen Polcirkeln in mot Vuoggatjålme https://vuoggatjalme.se/ (Kannske de kan ordna skjuts till ledens start) och genom Seldutvagge tills man anslutar mot leden vid Jurun.
Genom Norge: Tåg till Lønsdal, börja vandringen där mot Graddis och vidare till ledens start. Drygt en dags vandring - Jag gick ditt när jag var där.
Hur fungerar det med transport över Mavasjavrre?
Tyvärr inte alls längre om jag inte har missat något. Men det kan ju ändras igen. Kolla med Mavas stugby https://www.facebook.com/MavasStugby
Ifjol var väl den enda sätt att tar sig runt sjön - några här på utsidan gorde det.
Hur är vaden (Gallojåhka, Hadditjåhka, Staddajåhka, några jokkar från Kokedaljökel och Bajit Sorosjavrras)?
Mer än 20 år sen jag gick mellan Pieske och Stadda så jag minns inte riktigt längre hur det var där.
Över Staddajåhka finns en bro, över bäcken som kommar från Kokedalsjökeln fanns en bro men den är borta - normalt är det ingen problem att vada nere vid sjön.
Hur är det med förbindelser från Sulitelma?
Det är väl den smidigaste sak av alla frågor.
Buss till Fauske eller Bodø. Kolla på https://entur.no/ och sen tåg eller flyg hem till Sverige.

Henning
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vet att 2 kvinnliga deltagare i Gröna Bandet som kom från norr kunde komma över Mavas enligt spårningen. Tycker mig minnas även någon mer.

Finns också en bro österut vid Mikak fiskecamp som har nämnts här.
 
Vet att 2 kvinnliga deltagare i Gröna Bandet som kom från norr kunde komma över Mavas enligt spårningen. Tycker mig minnas även någon mer.
Om man har tur och de finns på plats går det kanske att göra upp om båtskjuts i förväg. Annars får man gå runt. Eller ta med egen packraft, vilket är min strategi för sommarens vandring som startar i Guoledisjavrre nån gång sent i juli.
 
Inte riktigt svar på din fråga, men vi är några som planerar runda Mavasjavrre på östra sidan. Vad jag har läst mig till här på utsidan (och andra ställen) så verkar det vara ett okej vägval. Vi kommer ta bussen och starta vandringen från polcirkeln/Vuoggatjålme.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hur är vaden (Gallojåhka, Hadditjåhka, Staddajåhka, några jokkar från Kokedaljökel och Bajit Sorosjavrras)?
Mellan Piskejavre och Stadda är nog enklaste vägen. Mycket myrmark i början men gåbart. Tyvärr är leden dragen på varenda högsta punkten av åsarna så jag gick i stället på sidor av åsar och försökte hålla samma höjd. Hadditjåhka är inte svår om lite bred. Vadet är två armar men det är låg flöde och djupet ca 20 cm ung så det är bara ta det lugnt då går det bra.
 
Inte riktigt svar på din fråga, men vi är några som planerar runda Mavasjavrre på östra sidan. Vad jag har läst mig till här på utsidan (och andra ställen) så verkar det vara ett okej vägval. Vi kommer ta bussen och starta vandringen från polcirkeln/Vuoggatjålme.
Det blir ju en rejäl omväg. Särskilt om man kommer från Sulitelma och ska till 95:an/Vuogga. Å andra sidan är man väl i fjällen för att vara där 🙂
 
Ska lägga in ett tips om omväg också, isväggen på Sálajiegna sedd över sjön är en av mina toppupplevelser i fjällen. Men det tar väl en dag eller två att gå upp och ner längs Lájrrojåhkå.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.