Silvervägen till Sulitelma

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Gjorde denna turen 2016. Försökte lifta från Arjeplog till Guoledisjavvre i helregn. När det började bli mörkt efter en half timme gav jag upp och gick till det närliggande hotellet och tog ett rum. Nästa morgon fick jag skjuts av en hotellanställd till Guoledisjavvre gratis.
Fin led med fina tältplatser vid Ikkejaure. Till Mavas där båten lägger till ovanför finns ett vindskydd och semafor. Det var lite snårigt att hitta till semaforen (heter den så) minns jag, alltså ingen direkt synligt väg bara lite bristfälliga markeringar på träden. Minns att jag gick lite fel tills jag kom fram till Semaforen. Det står en beskrivning om hur man ska göra men i princip var det bara att vända den. Räknade med några timmars väntetid men båten kom omgående.
Förutom båtföraren var jag den ende i stugbyn. Leden från Mavas stugby till Murkkihytta var sisådär markerat. Behövde ta fram GPS några gånger. Först när man passerade gränsen mot Murkki blev det tydliga röda markeringar på stenarna. Murkki ligger fint till och följde stigen längs vattnet till Lamihyttan och vidare på norra sidan av Lamivatnet. Halva vägen någonstans tältade jag och gjorde en avstickare till glaciärsjön 871. Vandrade vidare mot Pieskehaure för att proviantera. Sedan avvek jag vid några km där flera små broar ligger efter varandra (tror det var vid andra bron) och gick upp mot sjön 1100, bra tältplatser där. Vidare genom Mietjesvágge över berget Stådda till Konsul Persson stugan. Otroligt fina utsikter. Man ska kunna se till Blåmannaisen vid fint väder. Det hade inte jag precis.
Vadet över jokken, alltså innan man kommer upp på berget var inte svårt men lite långt. Man fick reka lite.
Från Konsul Perssonstugan till Ny Sulitelma minns ja ett vad som var lätt.

2020 kom jag från Ståddajokk och gick söder till Pieskehaure längs Nordkalottleden. Hadditjokka var helt okej att vada. Det var 2 vad efter varandra och inga problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips