Från Silvervägen till Ritsem
Vi planerar att årets fjällvandring skall gå från Silvervägen (rastplatsen nära norska gränsen) till Stalolukta ( och sedan vidare på Padjelantaleden). Eftersom jag endast har gått kortare sträckor av denna tur söker jag tips av den som gått sträckan. Det jag främst undrar är om transporten över Mavasjaure ( fungerar den? vilka tider? pris? kontaktuppgifter?) och vadet över Hadditjåhkå ( mellan Pieskehaurestugan och Staddajåhkåstugorna) som enligt Grundsten kan vara svårt, men all annan information är av intresse
Sträckan
Silvervägen-Iggesvagge är väldigt lättgången och flack, antingen så följer man markeringen vid Iggesjavrre och går upp på höjd eller så håller man strandlinjen vilket går bra, två mindre vad bara men mycket finare väg.
Sedan när man kommer ner i björkskogen mot semaforen/mavas så försvinner stigen och det är väldigt dåligt markerat, målat lite gult på träden för 100 år sedan :/! Så det är lätt att tappa bort sig lite, men man går inte vilse, bara hålla vattnet på vänster hand.
Båttransport...lättaste är att gå in på deras Fb sida "Mavas stugby" och fråga när dom kommer att vara där. Tror jag betalade 300-350kr. Sedan från Mavas är det fortsatt snårigt i björksogen och väldigt dåligt markerat stundvis ändå fram till bron vid utloppet Vassjajavrre (7 bron från Mavas).
Sedan inga större konstigheter.
Vid renvaktarstugan är det två vad, det första tyckte jag var lättare. Dom är breda men inte så djupa och vadstället var bra uppmärkta med markerade stenar, så det var inga större konstigheter.
Nu kan vattendjupet variera såklart...jag passerade där första veckan i Aug, och då var sjöarna på 800-900 m nivån fortfarande delvis isade!
Gajlavagge är relativt lättgången, kan vara lite blött och ett/två enklare vad efter Jålle om jag inte minns fel. Om ni hittar en liten gyllende tältspik i gräset rakt nedanför Jålle...så är det min

!
Sedan fram till Staloukta är det väldigt flakt och lättgånget.
Padjelantaleden.
Sträckan Stalo till Arasluokta var den klart finaste, utsikten över Virihaure i kontrast emot de norska fjällen var fantastisk.
Också väldigt lättgånget, ofta över rundade stenhällar vilket för tankarna till västkusten.
Resterande sträcka tyckte jag var ganska tråkigt....den är väldigt flack i stora drag med lite uppför och nedför.
Den är väl utmärkt och lättgången med många och bra spångar vid våtmarkerna, faktiskt den bästa sträckan i fjällen i det avseendet.
Tips1: kanske ta stigen från Låddejåkkastugan mot Kisurisstugan så kommer ni upp på höjd och får se lite mera av topparna i Sarek.
Tips2: Har ni tid/ork och vädret med er så skulle jag rekommendera att ni efter/före broarna Lajrosjäddo går upp mot Sulitelma, håller hög linje/östra sidan och går ner mot sjön Sårjåsjavrre för att sedan ansluta leden vid Stadda stugorna. Från broarna räknat tar det 2-2.5 dagar. Inte så mycket längre men otroligt mycket vackrare

.
Hoppas infon var till hjälp

.