Silhuettleden - Sverigeförarens info, och graden?

Om man kollar på http://www.sverigeforaren.se/index.php/Kebnekaise/Silhuettleden och räknar lite snabbt får man 400 m klättring i 10 replängder = snitt 40 m per replängd. Man får också ca 14 säkringar att använda ca 3 i vardera standplats och 8 kvar till mellansäkringar, vilket stämmer med info "6 långa mellanslingor". Fortsätter vi då räkna får vi närmare 6 meter mellan säkringarna, vilket är mer än vad jag kallar välsäkrat.

Självklart är inte verkligheten riktigt så enkel, men vad ska man vänta sig där uppe egentligen? (Svårighet i själva klättringen, säkringsmöjligheter)

Jag har inte klättrat mycket trad i Sverige, och har alltså inte så mycket referensramar vad gäller graden. Av de fyror jag klättrat har jag tyckt det varit bekvämt så länge det varit välsäkrat, men jag har också bailat när det blivit längre partier utan säkringar.

Ska man (för att gilla Silhuettleden) klättra moves från vilken fyra som helst 6-10 m över senaste säkring? Eller är det lättare moves men lite snålt med säkringsmöjligheter? Eller är det lätt och välsäkrat men långt?

Min erfarenhet av multipitch utomlands är att graderna för enskilda replängder ofta är högre än de hade varit om replängden klättrats för sig, med start på marken. Kan man tänka så med den här graderingen också?
 
Du kan nog räkna med väldigt lös klippa.
Det mesta är lätt klättring men det finns några klätterpassager.
Säkringsmöjligheterna har jag tyvärr ingen större uppfattning om. Svenska fjäll stoltserar dock inte med en klippa som är lättsäkrad. Tror nog också att det är svårt att vända på turen. Det lär nog inte finnas speciellt många fasta standplatser.

Vad gäller tidsåtgång så beror nog mycket på om du hittar den lätta och rätta vägen. Det finns de som har tagit väldigt lång tid på sig (läs dagar). Och de som har klättrat den ganska snabbt (<1.5tim).

En klassisk fjälltur är det ialla fall.

Men om jag skulle rekommendera en klättetur där uppe så är det istället den östra kammen på Kebnekaises nordtopp.
 
Jag har avstått att klättra leden eftersom vintern kom lite tidigare än beräknat när jag var där. vi avråddes bestämt av nån som vänt tidigt p g a glaserad klippa nån dag tidigare, då vädret fortfarande var bättre. Vi skippade även Ostkammen/Nygrens, som vi var på väg mot, eftersom det var så jäkla kallt i förhållande till vår klädsel... Där hade det väl emellertid funkat om man varit rustad och sugen på lite vintrigare klättring, vilket vi inte var. Det slutade med att vi knallade upp för Östra leden istället, samt senare väntade i Tarfala på bättre väder - som kom när vi gick mot Nikka...

Silhuetten är väl läskigt lös i första hand har jag förstått - men kanske mest så att det gäller att vara försiktig och inte drälla sten på sin kompis.

Jag skulle kanske därför tro att routefindingen är det största problemet, eller det som verkligen kan ställa till det lite. Det lösa går väl att klara med försiktighet, liksom att se till att helst inte falla...Klättringen är från säker källa lätt, dvs så att man inte faller p g a klättersvårighet i alla fall.

368a3d3f41012138c7eeb0242c41bd70.jpg
 
Jag klättrade Siluetten i fjol med en kompis och det är en fantastisk härlig känsla att klättra den. Sen är det som tidigare sagts routefindings som är det svåraste. Vi gick hyfsat bra i 9 replängder men tog fel innan den sista. Det tog oss 24h i sin helhet att komma upp och då via en annan väg… Klippan är väldigt lös men det är inga problem för klättringen. Det är repet som river ned stenarna. Rådet är att klättra kortare replängder för mindre repdrag och mindre stenslag.

Om inte jag minns fel så ska ni gå till vänster när ni kommer upp på den stora hyllan efter den ”nionde” replängden för att komma upp på den riktigt stora hyllan. Vi gick höger…

Det finns ett par ställen som är lite svårare och du bör nog kunna klättra vilken fyra som helst 6-10 m över säkringen för att gilla dessa partier. Tänk också på att du förmodligen har en liten ryggsäck, kängor, repdrag mm.

Och som Bob var inne på så är det svårt att vända…

Vi körde även Kebnepaktes ostkam som också var väldigt fin.
 
Mezzner, vad menar du med "...Ostkammen/Nygrens, som vi var på väg mot,.."?

När jag skriver den 'östra kammen till Kebnekaises nordtopp' menar jag Ostkammen och INTE Nygrens. Jag tycker Ostkammen har områdets finaste klippa och ett härligt utsteg direkt på toppen. Har klättrat den både sommar och vinter.
 
Vi var på väg mot Nygrens alternativt Ostkammen, men frös ordentligt när vi nådde Björlings glaciär. Vi hade inte helt bestämt vad vi skulle göra, men det lutade väl mot Nygrens, och skulle se hur det såg ut och låta det påverka valet. När vi stod på Björlings så såg vi inte Nordtoppen alls, och vi kunde bara delvis ibland skymta insteget till Nygrens led.
Då drack vi lite varmt och gick istället sedan mot Östra leden, som var rätt snöig även den för att vara på sommaren. Tyvärr blev det alltså ingen klättring alls den veckan. Jag vände även på väg upp mot Kaskastjåkka; det var lovat bättre väder en eftermiddag, och jag startade i tid för detta, men när jag nådde ovanför glaciären så blåste och snöade det värre än tidigare så jag stack inte upp huvudet på kammen utan gick ned till Tarfala igen istället.

a22073ff2957668a4681677b85721277.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...