Info om Mot Sola, Nissedal

Om vädret är bra så kommer jag kanske att hamna i Nissedal på fredag. Jag har varit där tidigare och klättrat Via Lara, Sternschnuppe och Agent Orange... Jag har haft ögonen på Mot Sola ett tag och vill gärna höra lite om den...
Grad 6 står det i min förare (Gå Telemark), men vid sökningar så kan man hitta allt från 5 till 6+. Ni som har klättrat den, vad anser ni att den skulle ha för grad räknat i svenska graderingar?
Hur är den efter regn? Behöver den ett par dagar på sig att torka upp?
Hur är välsäkrad i kruxpartiet? Kan man tänkas ha nytta av något utöver ett standard rack?
 
Föraren på Steepstone http://www.steepstone.com/topo/nissedal/Haegefjell/MotSola.asp är ganska bra men jag vill göra några tillägg:

Backa upp pitongen vid första ankaret.

Ankaret på tredje replängden likaså. Finns bra kil och friendlägen.

Fjärde replängden är inte som den ser ut i föraren. Det är nästan lika lång 5+klättring innan som efter tredje ankaret. Dessa två repor, nr 3 och 4, är de bästa på hela leden. Fantastisk klättring.

Borrbultshängaren på fjärde standplatsen har någon hamrat på så att den är böjd. Detta är en aluminiumhängare och försvagas ordentligt av sånt. Hängaren bör bytas ut till ny. (Hör av dig så kan du får mer info om vad som behövs). Ankaret backas med fördel upp av Camalot 3 eller liknande i sprickan bakom.

Kruxet är egentligen inte så svårt om det är torrt, vilket det sällan är, men som tur är så är det välsäkrat med mellanstora friends.

Traversen 10 meter efter kruxet är kanske det psykologiska kruxet om det är blött. Försök lägga säkringar in till vänster i hörnet. Traversen kan efter några meter säkras med skruttiga kilar och friends (svåra att lägga) men bästa är att gå upp till horisontalsprickan och lägga liten bomberfriend + kil, mest för andremannen.

Ankaret på replängd 5 består av en borrbult men det finns perfekta placeringar i sprickan under.

Replängd 6 tycker jag är lika svår som kruxrepan och bjuder på lite känslig traversering. Jag minns att klivet upp på rampen ovanför ankaret var lite bökigt. Säkra så mycket du kan och tänk på andreman. Det går att länka ihop replängd 5 och 6 om man vill, men då ska man vara stadig 6a-klättrare och vara välsynkad med sin partner.

Standplats på repa 6 består av en borrbult som lätt kan backas upp.

Replängd 7 startar med akrobatiskt kliv genom brant parti innan man når lättare terräng. Ta med (och spar) några stora friends, typ camalot 3 för slutet av denna repa. Sträck denna repa så långt du kan men tänk på repdraget och kommunikationen med andreman. Minsta vind så är det lätt att man inte hör andremannen.

Grattis! Du är uppe! Lätt scrambling upp till toppen som följs av en vacker nedstigning!

Och för att svar på dina frågor.
Kruxet är välsäkrat, men är ofta blött och behöver många soldagar för att torka. Du behöver ett standardrack med friends upp till camalot 3 eller motsvarande. Jag använde ingen cordelett men hade å andra sidan dubbelrep.
 
Vilken koll han har!
Kan bara tillägga att det känns rätt skönt att ha med en Camalot 4 också om man är lika feg som jag. Och ta på allvar varningen om svårigheter med kommunikationen på sista repan! Första gången satt jag och kompisen på varsin stand med ett sträckt rep mellan oss i säkert tjugo minuter innan jag vågade gå efter. Vi hade inte en chans att höra varann, rätt obehagligt. Jag hade inte en aning om ifall han var uppe och insäkrad eller om något hade hänt. Sen dess har jag alltid med ett par billiga walkie-talkies från Clas Ohlson till Nissedal, mycket smidigt på axelremmen till ryggan även på andra leder. Det behövs inte mycket vind om man har ett krön eller hörn mellan sig för att man ska få skrika sig blå.

Lycka till, jag blir avis!
Björn
 
Oj, vilka tips... Tackar :) Bättre info än det här kan man knappast få. Tackar också för den extra varningen om kommunikationen. Ett par billiga Clas Ohlson radio har jag tidigare funderat på om det är värt att skaffa... Bättre att ha dem och inte behöva dem än tvärtom.
 
Camalot 4 stämmer ja... Hade en nr.3 och fick stövla på istället. Blev 1 eller 2 säkringar på sista repan ;).... kanske inte kan skylla på bristande säkringsmöjligheter dock.
 
Har bara klättrat Mot sola då det pissat vatten utför hela leden men det gick bra det med. Allt, med undantag svaplattan efter kruxet, är mycket välsäkrat och kruxet klättras med bra säkringar ovanför huvet och i midjehöjd. Man klarar sig gott på ett standard rack upp till camalot #3, möjligen #4 eller hex#11 om man vill kunna säkra allting tätt. Sista replängden kan vara värd att göra som två korta för att slippa repdrag och bekymmer med kommunikation.
 
Ber om ursäkt för trådkapningen, men frågan tycks ju ha blivit besvarad.

Jag och min tjej skulle gärna bege oss till Nissedal och klättra lite fina multipitch tradleder. Jag klarar att leda 5or som mest men känner mig bekväm på aningens enklare, hon klarar följa det jag leder och klarar att leda en 4+ själv.
Vad skulle ni kunna rekommendera oss för leder?

mvh//Tobias
 
Tackar för tipsen, vi klättrade den, hade med tipsen på utskrift, och det gick ju bra. Jag kan lägga till några egna kommentarer för framtida sökningar...
Kommer man fram till insteget efter det lätta sva klättringen och det rinner vatten så kan man nog vara garanterad en blöt klättertur. För vår del så var sista replängden den enda som var någerlunda torr, och detta var efter 2 dagar med hyffsad väder.
Climbrob: Du nämnde att det fanns en aluminiumhängare på stand 4. Jag såg ingen där, menade du bankebulten på stand 3? Om så är fallet så tänkte jag inte så mycket på den, jag klippte den inte ens. Jag klippte borrbulten och klättrade vidare. Det lilla jag hann tänka på var att den kändes helt onödig, fanns gott om säkringsmöjligheter. Om det var stand 4 du tänkte på så gjorde vi inte stand med bulten utan gjorde den lite till höger i en spricka. Kändes som en bättre plats för stand eftersom det var torrt där...
Att länka samman replängd 5 och 6 kom inte på tal för vår del. Efter kruxet på replängd 5 gjorde jag stand precis innan man kliver upp på sva plattan man traverserar på eftersom vi ville inte ha något som helst repdrag på den blöta traversen. Det finns en ganska bra plats att stå på men man måste vara lite försiktig eftersom det finns den hel del löst man kan skicka ned på sin andraman. Härifrån skulle man kunna klättra resten av repa 5 och 6 direkt då säkraren ser hela vägen så man har altid kontakt med varandra. Vi valde ändå att göra stand på stand 5.
Sista repan gjorde vi som 2 repor eftersom det blåste lite och jag hade inga hunnit köpa några walkie talkies. Vi hade inga bråttom, replaget som släpte förbi oss syntes inte till och vi hade gott om tid innan det blev mörkt.
Jag kan instämma om att en Camalot 4 hade varit bra... Vi ett set upp till 3... Dubbla 2 till 4 skulle jag lätt använt utan att ha skämts, bara jag hade haft med dem.
Vi träffade replaget som släppte förbi oss nere i lägret. De firade av från slutet av replängd 4 precis innan kruxet. Det är nog sista vändpunkten, efter det så är det bara o ta sig upp.
Nästa gång kommer jag väll o fråga om Hägar... Den linjen lockar den med :)

Desmo79: Den naturliga början är Via Lara. Det är en riktigt fin linje, ganska enkel och trevlig 4+ klättring och välsäkrad utan några bultar. Har ni lite vana kan ni börja tidigt, klättra den löpande, ha med ett extra rep (om ni inte redan klättrar med dubbelrep), fira ned på Reven eller Gone with the weed och hinna klättra en led till samma dag. Men ni måste börja tidigt, annars fastnar ni i trafiken...
De andra 2 leder jag rekomenderar är Sternschnuppe och Agent Orange. Agent Orange har bultade standplatser hela vägen medans Sternschnuppe har för det mesta stand helt på egna säkringar. Smaken är som baken, men jag tycker att Sternschnuppe är de finare utav de två.
God tur!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.