Info om Kullaberg

Jag ska ha semester till veckan och är sugen på att dra söderut för att testa klättringen där. Har hört att Kullaberg ska vara fint men har nollkoll på området. Hur är det med boende? Finns det stugor att hyra, funkar det med tält? Finns det andra områden i närheten förutom Kullaberg som är värt ett besök?
 
Kullen är ett väldigt trevligt klätterområde på sommaren, med det svalkande havet och möjlighet till antingen skugga på norrsidan eller sol på sydsidan beroende på vilket man har lust med. Det finns MYCKET klättring i de lägre graderna. Det finns en campingplats i Mölle, men camping i det fria under bar himmel ute på själva Kullen är helt klart det bästa. Köp föraren som visst säljs i kiosken då det är väldigt svårt att orientera sig som ny i området.

För övrigt kan man väl säga att det finns gott om trad-klättring och ganska lite sport.
Bra områden är:
SYDSIDAN:
Karstens renne
Testövehänget
Björnen
Åkersberget

NORDSIDAN:
Kullamannens dörr/korridor
Vandflyverväggen
Visitgrottan/Ribars tårn/Blå mal
Gubbamalen

Har ni lust att sporta lite så kan ett besök på söderåsen och Soffabacken rekommenderas. Nätförare finns nog länkat härifrån tror jag.

Tror inte att ni blir besvikna på kullen.
Ha det så trevligt.
 
Camping i det fria?

Senast jag var på Kullaberg så var det tältförbud där. Och jag skulle tro att det är det fortfarande. Sova under bar himmel kan man alltid göra, förstås.
 
Jo precis, tältförbud råder så EGENTLIGEN så är det under bar himmel som gäller. Men om man håller lite låg profil och inte sätter upp tältet mitt på parkeringnen så är det lungt med tält också. Bara man tar ner det på dagen.
 
Hmmm

Och det är precis den inställningen som ger klättrare dåligt rykte. Varför inte respektera naturreservatet? Jag kan inte begripa det.
 
Re: Camping i det fria?

Jott; sa:
Senast jag var på Kullaberg så var det tältförbud där. Och jag skulle tro att det är det fortfarande. Sova under bar himmel kan man alltid göra, förstås.

Det finns jättefina jämna gröna gräsmattor att sova på under bar himmel. Tyvärr finns det också gott om konstiga människor som kommer med uttryck som "försvinn från tee".
 
Som sagt campa i det fria är ju ok. Ni kommer att ha nära till bilen ändå, så man behöver ju inte direkt stadga sig för en veckas camping i reservatet.
För övrigt är regler tråkiga och till för att brytas ;-)
 
Sov i grottorna

Det finns åtminstone två schyssta grottor att sova i, och det verkar hyggligt utbrett/accepterat. Kolla i föraren, för jag minns inte vad väggarna heter där de ligger.
 
Re: Sov i grottorna

freek; sa:
Det finns åtminstone två schyssta grottor att sova i, och det verkar hyggligt utbrett/accepterat. Kolla i föraren, för jag minns inte vad väggarna heter där de ligger.

Grottan vid Josefinelust har jag övernattat i flera gånger tillsammans med ett antal fladdermöss.
 
Visitgrottan är den mest poppulära övernattningsgrottan utan allt för mycket sunkig grottkännsla i. Den är helt ok. Är väl snarare en stor grop in i berget än en grotta. Fin klättring alldeles på väggen utanför dessutom och ganska nära till parkeringen. Det går även bra att grilla och sånt där i pga. den höga takhöjden.

Sov gott.
 
Det här med övernattning i grotta låter spännande. Hur pass djup är den? Jag tänkte ut på en tur den 24:e-26:e oktober och sova i grotta verkar häftigt. Är man helt skyddad från väder och vind i grottan eller regnar det in vid oväder?

Kullaberg verkar som ett fint helgmål för lite bouldering och lägerliv. Får hoppas golfarna håller sig inne bara :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.Holm Info om klätterrep Klättring allmänt 8
sladdis Info om Capo Pecora, Sardinien Klättring allmänt 1
Mike C Info om Mot Sola, Nissedal Klättring allmänt 7
apfaktor Info Om Stockholmsföraren Klättring allmänt 0
Madam Info om Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 4
Teliz Info om Möhättan, Bohuslän Klättring allmänt 2
Teliz Info om leder vid Tumlehed, Torslanda, Göteborg Klättring allmänt 2
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
mattiase Info om Montserrat önskas Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Henke Info Kungsängen/Ryssgraven Klättring allmänt 3
radka Vart kan man hitta info om klippklättringens historia? Klättring allmänt 3
Erik93 Topo Kullamannens Dörr, Skåne-Mölle-Kullaberg Klättring allmänt 1
rockdoc Kullaberg Klättring allmänt 8
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
seon Klätterförbud Kullaberg Klättring allmänt 4
matterhorn Kullaberg klättersteig? Klättring allmänt 0
Peppe83 Någon att klättra med på Kullaberg!!! Klättring allmänt 1
Kullaberg Klättring allmänt 4
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
tinab prova på klättring kullaberg? Klättring allmänt 5
kustj Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 0
3970 Kullaberg Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.