Info om Predikstolen i Dalarna

Hej!

Jag tänkte ta en tur till Predikstolen i Dalarna imorgon.

Är det någon som vet om det finns säkringar som man kommer åt uppifrån för att göra ankare? Alltså utan att behöva klättra upp och göra ett ankare. Det är förbjudet att fira från träd i det området.

All info om den klippan är självklart uppskattad!

/Madeleine
 
Predikstolen

Hej
Pga häckande fåglar är det förbjudet att klättra tom den 30 juni. Så nu är det fritt fram. Det är en häftig plats med bra klättring, vi testade endast två bultade leder vilka var utmanande.

Värt att besöka om man har vägarna förbi.

/Madeleine
 
Hejsan

Jag bor typ 2 mil bort från predriksstolen och var där förra helgen och klättrade. Klippan delas mellan två kommuner (Ludvika och Gagnef) vilket innebär att under en viss del av säsongen så råder det klättringsförbud på ena sidan av klippan (Gagnef sidan) medans Ludvika sidan inte har nåt förbud. Det är väl inte så lämpligt att vara och klättra på den sidan som man får när det är häckning heller men det är väl upp till var och en att bedöma.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Taget från www.dalaklatter.org:

Predikstolen / Tansväggarna

Delvis naturreservat med begränsningar. Den del av berget som ligger i gagnefs kommun ligger inom reservatet. Där råder klätterförbud från 1/3 - 30/6 och totalt nytursförbud. Vidare är det förbjudet att fira från träd varför man får gå ned i stället.

Reservatet börjar i princip vid den stora klyftan Trollgatan och sträcker sig sedan norrut (höger nedifrån sett). Den högraste led som, nedifrån sett, ligger utanför reservatet är "Rampfeber".

Då det vid några tillfällen har hänt att andra besökare missuppfattat reglerna och på felaktiga grunder skällt ut/hotat klättrare (för att inte lyda förbudet, trots att de varit långt in på tillåtet område) så ombeds ni i de fall det behövs att på ett vänligt sätt förklara reglerna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dom flesta utav lederna är säkrade med borrbult. Finns även ~4-5st toppankar som är ditsatta med borrbult. Har inte kollat alla men den vi klättrade vid gick att nå från toppen. Som sagt råder förbud mot att använda träd som toppankare.

I övrigt en mycket fin klippa. Skulle tippa på att lederna är mellan 10-25m långa i svårighetsgraden 4- till 6+. Helt klart värt ett besök.

Bild av anslagstavlan: http://dalaklatter.org/files/documents/Predikstavla.pdf

/ SleePy
 
Senast ändrad:
Efter att ha fått en kopia av en förare och granskat den lite nogrannare så har jag upptäckt att det jag trodde var ankare vad små träd som var utritna :p.. så enligt föraren så finns det endast ett ankare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.