Shorts och tröjor för paddlare

Vill gärna höra om erfarenheter av shorts och kortärmade tröjor som stänger ute vattnet.

Har funderat på att köpa shorts med neopren innebyxa men mistänker att de blir rätt täta och äckliga efter en dags paddling. Se bara hur fötterna ser ut efter att ha haft neopren sockar.
Fick i USA rekommendation att välja Surfskin från Kokatat som skall vara skönare och ändå stänga ute vattnet. Finns både som tights och tröja (långärmad).

Vill gärna har en kombination av kort byxa och kortärmad tröja som stänger ute vattnet när man paddlar i kallt vatten men det är varmt i luften.

Rashguard?

För dykare finns det ett material som betecknas Rashguard och som används i tropiska vatten. Ev kan det vara ett alaternativ istället för neopren

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Chillcheater brukar folk vara nöjda med. Har dock själv ingen erfarenhet, men de ser intressanta ut. Framförallt har de bra priser, jämför med exempelvis Kokatat.

Öbacka; sa:
Har funderat på att köpa shorts med neopren innebyxa men mistänker att de blir rätt täta och äckliga efter en dags paddling.
...
Vill gärna har en kombination av kort byxa och kortärmad tröja som stänger ute vattnet när man paddlar i kallt vatten men det är varmt i luften.
Inte bli äckligt täta och samtidigt stänga ut vattnet. Finns det? ;-)

Det är rätt personligt men om det är kallt skulle jag vilja ha något mer heltäckande än short + kortärmad tröja. Är det varmt fyller inte neopren något syfte för mig.

//Aina

Windsurfingbutiker har plagg med ett tunt lager neopren 0,5 mm ca 500 spänn. Finns även i lykra 200 kr. Jag har t-shirts i bägge materialen och möjligen skulle jag kunna tänka mig att paddla i lykran. Om du ska träna eskisväng eller paddla i vågor så kanske neoprenen kan funka, men annars känns den för tät.

Matsson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips