Shimano 105 framväxel

Jag har just gått och blivit med cykel och har ett litet irriterande problem. Växelgrupp är Shimano 105.
Det sitter en två delad klinga på den, men växelreglaget är troligen för en tredelad klinga, detta gör att det hela blir lite svårt (omöjligt?) att ställa in bra. Då jag ligger på nionde drevet bak måste jag trycka upp framväxeln på det tredje steget för att kedjan inte ska skrapa i på utsidan av växelföraren. Det tredje steget i reglaget sträcker upp vajern den sista halv millimetern som krävs för att det ska gå bra. Enormt irriterande. Vad göra? måste man byta reglage (hantag) för att få till det eller ska det gå att ställa in?
 
He he.. Det var inget fel, det var en feature :/ Det ska gå att trimma växlarna fram för att det är tydligen svårt att tillverka en växel som funkar utan justering fram då det är en nio-delad krans bak....
 
Stämmer

He he.. Det var inget fel, det var en feature :/ Det ska gå att trimma växlarna fram för att det är tydligen svårt att tillverka en växel som funkar utan justering fram då det är en nio-delad krans bak....


Men egentligen bör man undvika sådana växlar där kedjan går extremt diagonalt. Kedjan går så snett att det blir mycket friktion och mycket slitage på kedja och kuggar.

Även Ultegra har den funktionen på framväxeln och jag gissar att det finns på de flesta av Shimanos landsvägsframväxlar för tvådelat.

Thure
 
Men egentligen bör man undvika sådana växlar där kedjan går extremt diagonalt. Kedjan går så snett att det blir mycket friktion och mycket slitage på kedja och kuggar.
Visst är det så.
Men nuförtiden verkar det vara många som inte från början har lärt sig att hantera växel-mekaniken på rätt sätt.
Kan kanske bero på att nuförtiden är växel-mekaniken bättre/mer förlåtande
Eller att de som är 'uppväxta' på MTB skiter i hur de växlar.
Eller ...?
Även Ultegra har den funktionen på framväxeln och jag gissar att det finns på de flesta av Shimanos landsvägsframväxlar för tvådelat.
Denna funktion sitter i växelreglaget, inte i växeln.

/Håkan
 
Snarare sitter funktionen i framväxeln men den regleras från vänster STI-enhet på styret.
Det beror på vilken funktion du menar.

Den funktionen som trådskaparen hade problem med i 1a inlägget
måste jag trycka upp framväxeln på det tredje steget för att kedjan inte ska skrapa i på utsidan av växelföraren. Det tredje steget i reglaget.
är helt beroende på reglaget.

Om du inte tror mig kan du prova att byta dina växelreglage mot
ld902.jpg

Hur många steg måste du då trycka växelföraren?
 
OK Håkan

nu förstod jag bättre hur du menade.

Vad jag menade var att framväxeln faktiskt rör sig och det är den önskade funktionen av detta klickläge i reglaget.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.