Sex personer fast på Kebnekaise

En bekant på plats berättade just att han träffat shortsirländaren i Nikkaloukta i morse.
Tydligen hade sällskapet gått rätt uppför bergssidan igår, utan led, insett att det var för brant för att gå ner samma väg, delat upp sig i två grupper som gick varsin väg, sedan mötts efter några timmar vid "a pool and some ice". Då hade de larmat, fått besked att hjälpen fick vänta tills i morgon (läs: idag) bitti och fått gilla läget. Klädseln var vandringskängor, ett par tunna träningsshorts, jacka och mössa. "It was a bit chilly."
Darwin tittar nog till honom så småningom.
 
Det är ju en del fjällturer, Keb inräknat, som många gånger framställs som familjeturer.

I många fall är det väl det också men det är ju när nått går lite fel av någon anledning som det snabbt blir farligt.
 
Samtliga 6 nödställda har nu blivit räddade, uppger polisen. Ingen verkar skadad, men de verkar nedkylda.

Skönt. Det hade kunnat sluta betydligt tråkigare.
 
Jag funderar på vad för sorts information som möter alla dessa nybörjare.

Fast den rätta frågeställningen borde kanske vara vad för sorts information alla dessa nybörjare sett till att själva skaffat sig innan dom ger sig ut i fjällvärlden.

Någon gång, någon stans måste folk tillslut väl inse att ansvaret för en eget liv i första hand ligger på ens egna axlar, ibland kan man nästan få känslan att en inte oansenlig del av nuvarande Västvärlden befolkas av vuxna barn.

Går man upp på en 2000m topp i slutet av Augusti i Norden med bara shorts på benen så har ju något gått väldigt, väldigt fel vi förberedande planering av turen.
 
Senast ändrad:
Fast den rätta frågeställningen borde kanske vara vad för sorts information alla dessa nybörjare sett till att själva skaffat sig innan dom ger sig ut i fjällvärlden.

Någon gång, någon stans måste folk tillslut väl inse att ansvaret för en eget liv i första hand ligger på ens egna axlar.

Går man upp på en 2000m topp i slutet av Augusti i Norden med bara shorts på benen så har ju något gått väldigt fel vi förberedande planering av turen.

Skulle vara intressant om någon ”skjutjärnsjournalist” kunde ställa frågan till berörda shortsägare och liknande figurer hur de tänkte, om de tänkte, och om de har någon skruv lös.
 
Gott och väl minusgrader säger prognosen. Var kollade du?
Betydligt mildare väder (dock ändå rejält otrevligt) hos SMHI. Skulle inte vilja spendera natten ute utan skydd i endera varianten, men ganska stor skillnad mellan deras vädermodeller.
1629750931666.png


Runt nollan och regn är enligt många amerikanska förståsigpåare bland de farligaste förhållandena. Jag brukar hålla mig inne då så gått det går, men den erfarenhet jag har bekräftar nog det de säger.
 
Man ser även dessa typer av uttalande i Facebook-grupper för vandring. Någon frågar hur man ska förbereda sig för Kebnekaise och där det alltid är någon som svarar "det är inte så svårt, du kan till och med genomföra det med foppatofflor".

Tyvärr sett det här på utsidan också... någon som starkt menade att lämplig utrustning för sommarbestigning av Keb var lätt skjorta, tunna jeans, en termos kaffe och en påse mandelkubb... "oroa dig inte, mycket lätt"

Saken är ju att sådana uttalanden mycket väl kan överensstämma med en ung persons enskilda bestigningsupplevelse men vi har det där problemet med väderomslag som kan ske väldigt fort.
 
inte bara unga som är dåligt förberedda. Satt brevid en man i min ålder för några år sen (45-50) som brukade gå upp på toppen varje år. Han hade ingen direkt packning förutom dator och lite smågrejer i en liten ryggsäck. Inget tält eller regnkläder. Vet inte hur det gick, men gick säkert bra, då det var finväder den helgen.
 
Ett problem för de på fjällrädningen var ju att de ej var på Keb utan på berget precis bakom keb stationen och att de hade gått utan karta och ´fastnat på en klippavsats och frös och larmade troligen från vanlig mobil som ev täcker upp dit.
Jag kan ej beskyllas för glättiga repotage och utr råd i UL klassen men sitter nu ca 1v efter hemkomst med lite ont knä då jag hade stegjärn och yxa och damasker och ca 1 kg extra energi som socker osv med hem som jag skulle haft i varm dryck på andra toppbestignigar som ställdes in pga dåligt väder.
Jag frös så det räckte ändå fast normal sommar utr för fjällen,nu när detta inträffade var det ännu kallare och normalt Sep.väder i Aug.
Träffade ett gäng 18 åringar som varit på toppen i dimman för nu ca 2-3v sedan och de hade vandringskängor och toppryggsäckar med lite utr trots relativ ungdom så hade de bra kondition och lämplig utr.
Gick till tåget på Kungsleden på hemväg och i sort sett alla hade aceptabel utr med sig en del kanske väl mkt men största felen var tält av modell med innertält som sätts upp först och kök utan vindskydd på brännaren el löst.
Nu i Aug kommer de flesta från mellan Europa och de flesta är Univ.el högskole utb.och många vacinerade bl från Österike el.Pcr testade.
Träffade dock en svensk i ca 20 års ålder som fått lite ont i höften som fick betala ca 4´för en kort Helikopter transport han saknade ej lämlig utr men var kanske lite sämre tränad,utan mina stavar hade jag kanske även fått denna extra kostnad trots neoprenskydd på och extra stödbinda
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.