• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sett i syne?!

Kan det vara möjligt???
Kan jag verkligen sett så fel???

En humla flög just förbi utanför mitt fönster?
Det är ju vinter.. ska inte humlorna sova så här års??

Jag tror knappt mina ögon!
 
undersidan; sa:
Kan det vara möjligt???
Kan jag verkligen sett så fel???

En humla flög just förbi utanför mitt fönster?
Det är ju vinter.. ska inte humlorna sova så här års??

Jag tror knappt mina ögon!

En trisslott kanske är på sin plats....

;)
 
Nu vet jag inte hur humlor övervintrar, men ligger solen på kan det nog finnas risk att nån humla luras upp ur sin vinterdvala (om de nu inte övervintrar som larver förstås:).
 
Passar på att skita

nermander; sa:
Nu vet jag inte hur humlor övervintrar, men ligger solen på kan det nog finnas risk att nån humla luras upp ur sin vinterdvala (om de nu inte övervintrar som larver förstås:).
Honorna som skall bilda nya samhällen i vår övervintrar i gamla sorkbon och andra håligheter. Är det varmt väder kan de säkert ta sig en liten flygtur liksom bin gör. Passa på att skita är nog inte så dumt. Det gör bina i alla fall. På vita saker, som bilar och vittvätt. Små gula vaxklumpar är det.

/Hans
 
Re: Passar på att skita

Hutt; sa:
Honorna som skall bilda nya samhällen i vår övervintrar i gamla sorkbon och andra håligheter. Är det varmt väder kan de säkert ta sig en liten flygtur liksom bin gör. Passa på att skita är nog inte så dumt. Det gör bina i alla fall. På vita saker, som bilar och vittvätt. Små gula vaxklumpar är det.

/Hans

Hmmm, vet du om getingar gör samma sak? Har fått gulbrunt klibbigt klägg på bilen INNE i mitt garage... :) Hade gott om getingar därinne i somras.

Mvh
/ Fenris
 
Kommer inte ihåg vad det var för program jag såg för ett tag sedan, troligen mitt i naturen. Där diskuterade dom övervintrande insekter, särskilt fjärilar som tydligen trivdes i dvala i vedhögar, uthus o dyl. Uppvärmning och uppvaknande var inte alls nyttigt då dom snabbt förbrukar sin "livsenergi" då.

David
 
dave1; sa:
Kommer inte ihåg vad det var för program jag såg för ett tag sedan, troligen mitt i naturen. Där diskuterade dom övervintrande insekter, särskilt fjärilar som tydligen trivdes i dvala i vedhögar, uthus o dyl. Uppvärmning och uppvaknande var inte alls nyttigt då dom snabbt förbrukar sin "livsenergi" då.

David

jag hittade för 2 helger sedan just fjärilar på baksidan av en gipsplatta på logen.. Det satt säkert 10-15 fjärilar som lite segt rörde på vingarna när jag brötade omkring bland gipsskivorna.. Just den gipsskivan fick så kvar!!
 
Re: Re: Passar på att skita

Fenris; sa:
Hutt; sa:
Honorna som skall bilda nya samhällen i vår övervintrar i gamla sorkbon och andra håligheter. Är det varmt väder kan de säkert ta sig en liten flygtur liksom bin gör. Passa på att skita är nog inte så dumt. Det gör bina i alla fall. På vita saker, som bilar och vittvätt. Små gula vaxklumpar är det.

/Hans

Hmmm, vet du om getingar gör samma sak? Har fått gulbrunt klibbigt klägg på bilen INNE i mitt garage... :) Hade gott om getingar därinne i somras.

Mvh
/ Fenris

Jag vet inte hur fekalier (lät fint va)från getingar ser ut men jag tror inte den är vaxartad. De äter inte samma saker och getingar använder inte vax överhuvudtaget.
Klägget du snackar om är det en stor fläck eller? Biskiten är mycket lite kanske bara 0,5 - 1 mm.

/Hans
 
Getingar

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara getingdrottningen som övervintrar. Kan till och med vara så att den bara är larv under vintern, i alla fall så dör alla de andra getingarna på hösten.
 
Re: Re: Re: Passar på att skita

Hutt; sa:
Jag vet inte hur fekalier (lät fint va)från getingar ser ut men jag tror inte den är vaxartad. De äter inte samma saker och getingar använder inte vax överhuvudtaget.
Klägget du snackar om är det en stor fläck eller? Biskiten är mycket lite kanske bara 0,5 - 1 mm.

/Hans

Ok, "mina" fläckar är större, kanske uppåt 3-4 mm. Vete tusan vad det är, det är liksom lite sockrigt eller hur man skall uttrycka det. Trodde det var kåda först men det är det inte. Ser ut/känns som pollen eller lövpartiklar blandat i honung ungefär.

Jaja, tiden får utvisa vad det kan vara.
Förresten, man kanske ska damma av sitt gamla mikroskop och leka biolog... :)

Tack för upplysningarna.

Mvh
/ Fenris
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.