SeSverige appen och alternativ till den

Hej,
Är det någon som har testa SeSverige appen från Metria?

Jag var inne på Metrias webbsida och testade att ta fram några kartbilder. Om man vill täcka in ett någorlunda stort område så blir det ganska häftiga priser. Att täcka upp Österlen( i Skåne) med vägkartan hamnar på dryga 2600 kr. Galet dyrt. Inget som en privatperson gärna hostar upp. Inte jag i alla fall. Fast Sverigekartan verkar vara gratis.

Vad finns det för alternativ till kartor över Sverige som gärna är lite detaljerade?

Mina förutsättningar/krav är:
* Surfplatta eller mobil (Android). För navigering i bil och på utflykter.
* Kartor ska finnas offline, dvs inget internet ska behövas.
* Vill slippa prenumerera på någon karttjänst. Köpa kartor är ok om det är vettiga priser.
* Vill slippa klippa och klistra egna kartor och mecka ihop.

Mvh
Johan
 
Det finns väl ett antal program som kan cacha kartor från t.ex. Eniro eller Google i förväg för ett visst område så att man inte behöver vara uppkopplad när man använder dem. Jag har ingen Android-maskin själv, så jag kan inte rekommendera något specifikt.
 
Efter lite googlande verkar det som att för tex Gröna kartan så är det SeSverige från Metria eller ViewRanger som finns att välja på. I alla fall för Android. Open Street map och liknande appar är inte så intressant för min del.

Jag kommer nog att välja CoPilot Live som navigator i bil. Inte speciellt dyrt med europeiska/svenska kartor.

För detalj / terrängkartor ska jag fortsätta titta runt lite men lutar mot någon av dom två som nämnts ovan. Men det är så himla dyra kartor att köpa. Synd att det inte går att läsa rik-kartor på något bra sätt.
 
För detalj / terrängkartor ska jag fortsätta titta runt lite men lutar mot någon av dom två som nämnts ovan. Men det är så himla dyra kartor att köpa. Synd att det inte går att läsa rik-kartor på något bra sätt.
Det finns fria program som kan konvertera RIK till andra format. Allt som använder en någorlunda ny version av GDAL borde fungera.
 
Det finns fria program som kan konvertera RIK till andra format. Allt som använder en någorlunda ny version av GDAL borde fungera.

Intressant! Kan du utveckla vad GDAL är och hur man för rik-kartor till Android? Jag sitter på rik-kartor och vill kunna använda i luren.
 
Jag testade att konvertera södra Götaland till PNG med hjälp av GDAL. Det ser ut som det har gått bra. Öppnade filen i bildgranskaren i Windows XP och efter en lååång tid så dök den upp. Försökte zooma i den men filen är för stor så det tar för lång tid.

Filen jag fick ut är på 110 MB, 48750 x 36750. Jag laddade ner ImageMagic för kunna dela upp filen i mindre delar. Det programmet har tuggat i 2,5 timme nu utan något resultat. Jag testade på en 500 x 500 bild och det funkade bra. Men resultatet visar sig inte förrän programmet har kört klart så jag vet inte om det har hängt sig nu eller verkligen gör något. Den får köra på ett tag till.

Är det någon som har förslag på ett bra program som kan dela upp stora bilder i mindre?

Jag testade att öppna rik-kartan i Kartex 5.4.1.5 och kopiera en mindre del till en rik-fil. Sen försökte jag konvertera den mindre rik-filen i GDAL men fick meddelandet att rik inte var ett filformat som gdal stödjer. Hmm..

/ Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.