Segelbåtfrågor:...

Här följer ett halvt-dussin frågor om segelbatar:
---1- Är det förnuftigt att köpa segelbåt med motor om jag ska långfärdssegla???
---2- Tillkommer det andra utgifter (ej inräknat själva segelbåten) som segelbåtsägare???
---3- Plast eller trä... ni fattar???
---4- Antal segel på båten har nog med båtens storlek att göra eller???
---5- Är det några andra viktiga faktorer att tänka på vid inköp???

Antag att jag och en person till ska segla jorden runt, och korsa oceaner, besöka kontinenter dyl.
Mvh: Dan
 
mycket det här...

Hej hej
skall försöka svara litegrann i alla fall...
1. Inte för att jag har någon erfarenhet av långfärder över atlanten o dyl., men jag misstänker att de flesta båtar som du kommer stöta på har en motor... det är nästan svårt att hitta en segelbåt utan en hjälpmotor :)
2.Hmm, vilka utgifter menar du då? Om du skall ut och långfärdssegla och den båt du har inte är utrustad för det så är det en del utrustning som kan komma till, vindroder, gps, vhf, räddningsflotte, etc etc. Det går att knö in hur mycket som helst...
3.Tja, träbåtar är vackrare... men vad som funkar bäst vid långa seglingar vet jag inte...
4.Mmm, i alla fall segelarean, ungefär... Vissa båtar har mycket segel fast dom är ganska små och man måste minska segel redan vid relativt låga vindstyrkor. Det skiljer från modell till modell...
5. Saker att tänka på är ju ålder på båten, skrovgenomföringar, har den haft några allvarliga grundstötningar, kvalite på seglen etc... Kolla in sxk:s tidning "på kryss och till rors" dom har haft artiklar om vad man skall titta efter. http://www.sxk.se

tja, kanske itne var till så mycket hjälp men ändå nånstans att börja :)

/Martin
 
Hej...

1. Jag tycker definitift att du ska köpa en båt med motor den är bra att ha om man ska lägga till i hårt väder, eller som i motsatsen om det skulle bli stiltje.
2. Ja, naturligtvis. Saker för att hälla båten ren och fin, det behöver inte kosta mer an en 100kr om året.
3. Trä är finare men plast är så mycket bättre. Efter som du frågar så kan jag tänka mig att du aldrig haft segelbåt förr så är plast det bästa altenativet (om du skulle gå på t.ex. grund) plast är också mycket tåligare.
4. Nej, du kan ha en stor båt med 2 segel eller en liten båt med 5.
5. Att båten ska vara fräsch och MÖGGELFRI. Ta gärna reda på vilken extrautrustning som medföljer. Om båten ligger i vattnet be om att få prova.
 
Stanna hemma på land

Av dina frågor att döma har du aldrig satt din fot på en segelbåt. Att segla jorden runt kräver flera års förberedelser och rejält med pengar. Börja med att läsa några böcker, så förstår du att det är jobbigt med långsegling, bara att behöva vara vaken flera dygn i sträck om det vill sig illa är nog så jobbigt, eller har du tänkt ta med dig 15 km ankarkätting för att ankra på natten.

I många utländska hamnar är det förbjudet att segla, i andra omöjligt p.g.a. att tidvattenströmmarna är större än den fart du kan gå för segel.

Per Brune / som skippat tankarna på en långsegling på egen köl
 
Fan va' positiv du är???

Du kanske har rätt men vad jag måste göra för att ta reda på en sådan grej är att gräva information. Ska jag göra som du, stanna på land och lipa blir det inte mycket mera gjort i livet än arbete och slit för en sketen lägenhet och en gamal volvo 240 gör du det. Jag ska lära mig allt om segling och jag ska ut på havet där jag är så gott som fött.

Det här med segling är nytt för mig, och vad jag ser i det är den billiga driftskostnaden, fast å andra sidan skulle jag kunna köpa en fet motorbåt och aldrig ha råd med den förbannade dyra bensinen.

Som tillägg är jag ENDAST 23 år och har ett gäng år kvar till avsegling till vad du anser vara omöjligt.
Planering är halva jobbet.

PS. Ursäkta för att du såg detta inlägget DS.

D A N
 
Ett seglingstips...

Om jag har förstått saken rätt så är du nybörjare i seglarsvänegn. Ett tips - lär dig segla i en jolle och inte en kölbåt! För de typer av rätt extrema långseglingar du beskriver är det livsviktigt med rätt "boathandling" i kniviga situationer och de tränar man bäst in i jolle.
Som seglingsinstruktör lovordar jag alltid optimistjollen som första båt, men du kanske inte är så sugen på den... (Själv satt jag senast i en förra sommaren, och jag är 22...)
I annat fall rekommenderar jag Laser (stryktålig) eller E-jolle att lära sig segla i. Lär du dig att behärska dessa båtar i alla väder kommer du att kunna bemästra nästan alla typer av kölbåtar med lätthet.
Bäst gör du i att kontakta någon kappseglingsklubb på orten.

Detta är nog den dyraste sport man kan tänka sig...men vinden är i alla fall gratis.

Till sist, ta inte illa upp, men det här kommer att ta många år av intensivt tränande för att uppnå...

/Mange
 
Synd att du blev så sur

Jag har definitivt inte bara stannat på land. Jag har seglat från Sverige till Estland, Danmark, Tyskland, Shetlandsöarna och Färöarna. Seglat vid 2 tillfällen i Västindien, och så sent som i år från Azorerna till Aten. Det jag ville varna dig för är att långsegling kostar väldigt mycket pengar, och är jobbit. Det är bara vinden som är gratis. Kan en sak gå sönder på en segelbåt, så gör den garanterat detta, till och med efter flera reparationer. Jag har träffat många långfärdsseglare i hamnar under mina seglingar och gemensamt för de flesta är att de är besvikna / förbannade på att grejer som ska vara av hög kvalitet ständigt går sönder och att reservdelarna är dyra och svåra att få tag på. Att betala ilflygfrakt för reservdelar är inte heller billigt. Bara att bunkra vatten kostar i vissa länder en smärre förmögenhet.

Läs gärna Milo Dahlman’s bok (jag har visserligen inte gjort det men jag har varit och lyssnat på henne) hennes vindroder gick sönder ett antal gånger, förstaget gick av, motorn gick sönder. Att vara utan vindroder eller autopilot är väldigt jobbigt.

En av mina arbetskamrater mötte i Kielkanalen en stor båt som knyckte allt vatten runt hans båt att båten slog i botten och började läcka in vatten. Trots att båten var på reparation på ett varv (förmodligen dyrt) fortsatte det att läcka in vatten. Han bytte autopiloter på löpande band (dyrt) då som inte pallade för saltvatten.

Se upp för driftskostnaderna dom är mycket större än dom flesta anar.

Men, lycka till.

Per Brune /just nu på land i väntan på att vattnet ska frysa till is
 
Glömde lite saker...

- och så gör du nog bäst i att gå några kurser i navigation. Själv har jag kustskepparexamen, militär skepparexamen, VHF-certifikat, radarintyg mfl samt ganska många sjödygn och du kommer att behöva betydligt mer än detta, tex havsnavigering efter stjärntecken och satellit (GPS, GLONASS, GALILEO mfl), någon form av satellitkommunikation och/eller kortvåg, mer avancerade tidvatten- och strömberäkningar etc...

Jag vill inte verka alltför negativ, men så här är det faktiskt...

Trots allt - Go for it!

/Mange
 
Glömde också det där med kurser

Jag har gått följande kurser: skärgårdsskeppare, kust skeppare, utsjöskeppare, oceanskeppare, dieselmotor kurs, VHF-radio certifikat, radarskeppare samt en del praktiska seglingskurser. Tanken på SSB radio certifikat ligger på is (lagt boken i frysen). Lyckligtvis är kunskap lätt att bära.

Men jag skakar fortfarande i hela kroppen varje gång jag måste klättra upp i en 25 m hög mast för att fixa något, i synnerhet om det är natt och blåser mer än 20 m/s. Då är man väldigt liten, då om inte förr så inser man att dom starka naturkrafterna inte är att leka med. Då önskar jag att jag låg hemma i stillaliggande säng.

Per Brune
 
Kanske känns oöverstigligt med allt?

Tycker definitivt att du skall försöka ta dig iväg om du känner för det, men det kanske är en bra idé att ha ett mindre delmål att sikta emot.

Säkert lär man sig mycket på en jolle, du verkar veta vad du pratar om Mange, men jag skulle nog ändå rekommen dera en beboelig kölbåt i lämplig storlek. man lär sig mycket på detta sätt samtidigt som om man får en liten hint om vad cruising innebär. Kanske inser man efter en tvåveckors semester att det inte var rätt grej att satsa på.

När jag var nitton (är 26 nu) köpte jag en 23-fots båt för 32000. Inte alltför mycket pengar, men ändå får man en båt som gott och väl duger till att kryssa med längs våra svenska kuster. Om man sen verkligen planerar sin långfärd kanske det är fel båt, men då kan man välja rätt båt med hjälp lite egen erfarenhet.

Till sist: Läs! Böcker och påå nätet. Här är en bra plats att börja. http://www.dromresan.com

Fridens!

// Anders

Små båtar - små kostnader - små bekymmer
 
Hej...

Äntligen är vi på rätt köl, jag har inte planerat resan som första resa, däremot som en resa som jag vill utföra om kanske 5-8 år.
Jag ska som ni påpekar segla kortare distanser i början, testa på och lära mig, jag har inte bråttom direkt.

Tackar för era synpunkter!

Jag ska börja en kusr som jag förhoppningsvis kommer med på till sommaren, sedan ska jag gå ett flertal kurser i det som ni redan kanske har gått, det gäller att först sätta ett MÅL och sedan arbeta utefter det. Mitt MÅL är att segla "runt" jorden men jag vet givetvis att det inte kan göras imorgon.

Är öppen för flera synpunkter och tips.
 
:)

Du har värkligen förstått dethär med segling. Hoppas att du kommer iväg på den där långseglingen om några år. Och som tidigare; "plastbåtar är best"

Mvh
Anders
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.