Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna!

Är nära på att ta steget ut till lätta låga trailskor vid vandringen men behöver lite synpunkter angående vattentäta strumpor vilket kan vara bra om det är konstant blött/kallt i ett par dagar.

Vad är era erfarenheter i ämnet, hållbarhet, funktion, kvalité?
 
Jag har använt sockar av märket Dex Shell
http://www.dexshell.com/DS626T
För de skulle hålla så länge som möjligt tog jag bara på dem när jag inte kunde hålla värmen i fötterna. Våt och kall - dåligt. Våt och varm - ingen fara.
Efter en säsong började det gå hål på membranet på hälarna med läkage som resultat.
Jag betalde ca. 450 kronor för sockarna.
 
Jag har ett flertal både seakskinz och dexshells. Mest använder jag dom till orientering vintertid när kärren är kalla, och isen inte bär. Men även sommartid med t ex sandaler vid segling istället för stövlar. Dessa båda är bättre för mig än alternativen, yllefodrade och varma även om dom är fuktiga, och torkar hyggligt snabbt.

Alternativen neopren och plastpåsar mellan två srtrumpor har jag också testat genom åren, men inte goretexskor då jag inte förstår fördelen med sådana (gummistövlar, gummerade läderkängor eller skor som torkar snabbt och släpper ut vatten om det kommer in har funkat bra beroende på behov).
 
Har ej erfarenhet av vattentäta strumpor.
Men jag gick över från gore-texkängor (som ändå aldrig höll fötterna torra) till vanliga joggingskor för vandring. Klart jag blev blöt, men under själva vandringen var man ju aldrig kall, även om man var blöt. Ull- eller syntetstrumpor var det jag använde. Nu har jag gått över till minimalistiska skor som blir blöta så fort man andas på dom. MEN inget vatten stannar kvar i skon, allt rinner ju ut så fort man lyfter foten.
Hade en erfarenhet förra veckan då jag var ute o joggade i tre dar med packning och övernattning. Det regnade konstant och jag var aldrig torr. Det enda som hjälper är (vilket man ändå bör ha) torra strumpor och sandaler till stoppen o lägret.
Vattentäta strumpor kommer ju ändå bli blöta av svett inifrån istället...tänker jag.
 
Jag har ett flertal både seakskinz och dexshells. Mest använder jag dom till orientering vintertid när kärren är kalla, och isen inte bär. Men även sommartid med t ex sandaler vid segling istället för stövlar. Dessa båda är bättre för mig än alternativen, yllefodrade och varma även om dom är fuktiga, och torkar hyggligt snabbt.

Alternativen neopren och plastpåsar mellan två srtrumpor har jag också testat genom åren, men inte goretexskor då jag inte förstår fördelen med sådana (gummistövlar, gummerade läderkängor eller skor som torkar snabbt och släpper ut vatten om det kommer in har funkat bra beroende på behov).

Ser du någon skillnad i funktion mellan Seaskinz och Dexshell?
 
Nej, inte mellan märken.
De använder vad jag förstår samma koncept, yttre nötningsskydd, elastiskt, samt samma täta membran (Porelle).
Däremot så finns ju numera en uppsjö av olika modeller, tjocklekar, längder och även olika insidor (ull, eller syntet).

Jag har inte hunnit slita ut mina så jag har äldre (svart/grå) sealskinz) som är lite tjockare (mid) och högre (mellan och knä). Samt ungefär motsvarande i Dexshells (svart/turkos). Och kan inte så mycket om de tunnare, kortare nyare modellerna.

För fysiska aktiviteter håller man värmen bra med enbart sealskinz, även om man plurrar i kärr på vintern, med merinoull-linern behövs inte mera. Vänder man sedan sockan ut och in så torkar ullen på insidan relativt fort även om utsidan är fortsatt fuktig (membranet skiljer dem). Funktionen är densamma för Dexshells, men där har jag också de riktigt knälånga med tätning för vadning, vilket blir väl varmt i längden (kan vara bra som komplement i stället för höga stövlar.

På mina fötter läcker det inte in så mycket vatten uppifrån även på de halvlånga, men vid vad skulle det nog göra det.

Min rekommendation för vandring:
Lite tjockare med ull-liner, kan kompletteras med en tunn ullstrumpa, ventilerar lite uppåt via resåren, men man måste då i regn ha långbyxor så det inte sipprar in.
Skor/sandaler som dränerar ut vatten så det inte står kvar och kyler, om det är blött.

Vilket märke spelar mindre roll, modellerna har ju större skillnader inom samma märke.
 
Nej, inte mellan märken.
De använder vad jag förstår samma koncept, yttre nötningsskydd, elastiskt, samt samma täta membran (Porelle).
Däremot så finns ju numera en uppsjö av olika modeller, tjocklekar, längder och även olika insidor (ull, eller syntet).

Jag har inte hunnit slita ut mina så jag har äldre (svart/grå) sealskinz) som är lite tjockare (mid) och högre (mellan och knä). Samt ungefär motsvarande i Dexshells (svart/turkos). Och kan inte så mycket om de tunnare, kortare nyare modellerna.

För fysiska aktiviteter håller man värmen bra med enbart sealskinz, även om man plurrar i kärr på vintern, med merinoull-linern behövs inte mera. Vänder man sedan sockan ut och in så torkar ullen på insidan relativt fort även om utsidan är fortsatt fuktig (membranet skiljer dem). Funktionen är densamma för Dexshells, men där har jag också de riktigt knälånga med tätning för vadning, vilket blir väl varmt i längden (kan vara bra som komplement i stället för höga stövlar.

På mina fötter läcker det inte in så mycket vatten uppifrån även på de halvlånga, men vid vad skulle det nog göra det.

Min rekommendation för vandring:
Lite tjockare med ull-liner, kan kompletteras med en tunn ullstrumpa, ventilerar lite uppåt via resåren, men man måste då i regn ha långbyxor så det inte sipprar in.
Skor/sandaler som dränerar ut vatten så det inte står kvar och kyler, om det är blött.

Vilket märke spelar mindre roll, modellerna har ju större skillnader inom samma märke.

Tack så mycket för den infon!
 
Ull eller inte..

Kanske jag kollade slarvigt, men Dexshell hade de några modeller med ull?

Sen en annan fråga. Om man tar den lite tjockare varianten eller en halvtjock och klämmer in en tunn extrastrumpa vid behov. Hur mycket påverkar det valet av storlek på skor?
 
Kanske jag kollade slarvigt, men Dexshell hade de några modeller med ull?

Sen en annan fråga. Om man tar den lite tjockare varianten eller en halvtjock och klämmer in en tunn extrastrumpa vid behov. Hur mycket påverkar det valet av storlek på skor?

Själv har jag använt en tunn yllestrumpa under Dexshell-sockan utan problem.
 
Båda har strumpor med ca 35-40% merinoull i innesta lagret, men det är inte alla modeller. Blandningen är med syntet av olika slag.

http://www.dexshell.com/socks
https://www.sealskinz.com/UK/socks

Särskilt de tjockare, för vandring/värme har ull inblandat.
De tar lite mer plats, ja. men jag har inte haft några problem med de lite tjockare i vanliga skorna. Men det skall inte vara några skor som är på gränsen till små från början förstås. Sandaler brukar ju gå att justera, vandringsskor har väl plats för tjocka sockar.

Jag har inte behov av extra ull-liners för jag har hållet mig varm av aktiviteten hittills.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arvidsjaur sealskinz Kläder 13
Gregorius Sealskinz Kläder 1
andy69 Sealskinz sockor..? Kläder 2
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
umevargen Sealskinz Kläder 5
tiddelipom SealSkinz sockor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...