Undrar om någon har erfarenhet eller synpunkter på SeaBird Expedition HD-PE http://www.vitudden.com/kayak_11_se.php
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
SeaBird Expedition HD-PE
- Trådstartare aa99
- Start datum
Tung
Jag kollade på den åt en tjejkompis på båtmässan i mars i Älvsjö.
Men varken hon eller jag orkade ensam rubba kajaken från ställningen där den låg. Nu är vi visserligen bägge < 170 cm och < 60 kg, men det kändes som om dom fyllt kajaken med bly.
Men är man stark eller alltid har bärhjälp så får man andra värderingar
Per
Jag kollade på den åt en tjejkompis på båtmässan i mars i Älvsjö.
Men varken hon eller jag orkade ensam rubba kajaken från ställningen där den låg. Nu är vi visserligen bägge < 170 cm och < 60 kg, men det kändes som om dom fyllt kajaken med bly.
Men är man stark eller alltid har bärhjälp så får man andra värderingar
Per
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Den finns i två utföranden. Den på 29 kg är för uthyrare och de som inte kan/vill läsa ett sjökort. Den andra ska vara 3-4 kg lättare enligt VKV. Sen finns den i glasfiber för oss andra...
Paddling hade en test av kanoten i vintras.
Den är superstadig, rymlig och billig. Går att balansera med lasten i sidvindar men blir baktung och behöver rodret som fungerar bra. Jag gillar inte pedalerna men andra har uttryckt sig positivt om grodställningen ;-)
Paddling hade en test av kanoten i vintras.
Den är superstadig, rymlig och billig. Går att balansera med lasten i sidvindar men blir baktung och behöver rodret som fungerar bra. Jag gillar inte pedalerna men andra har uttryckt sig positivt om grodställningen ;-)

Seabird PE
Generellt kan sägas om PE-kajaker:
Ju tyngre de är, ju mer polyten har använts och ju gedignare är dom byggda och ju längre kommer dom att hålla.
Ett alternativt sätt att få lättare PE-kajaker är att bygga i sk trelagers, där en kärna av cellpolyeten omsluts av homogent material. Då sparar man ca 4kg vikt men får inte lika tjocka slitytor. Om drygt en månad kommer vi(VKV) att ha trelagersversionen av Seabird PE.
Betr styrpedalerna, så är det "bara" ca 12cm mellan. Alltså ovanligt lite för sidhängda pedaler vilket jag inte uppfattar som "grodställning" men kanske inte lika behagligt som den centralt placerade styrsystemet i VKV-kajaken, men då pratar vi också annan prisnivå.
Det finns en djungel med olika modeller, i olika prisklasser och kvalliteér. Hoppas du hittar något som passar just dina behov.
/Kåre
Generellt kan sägas om PE-kajaker:
Ju tyngre de är, ju mer polyten har använts och ju gedignare är dom byggda och ju längre kommer dom att hålla.
Ett alternativt sätt att få lättare PE-kajaker är att bygga i sk trelagers, där en kärna av cellpolyeten omsluts av homogent material. Då sparar man ca 4kg vikt men får inte lika tjocka slitytor. Om drygt en månad kommer vi(VKV) att ha trelagersversionen av Seabird PE.
Betr styrpedalerna, så är det "bara" ca 12cm mellan. Alltså ovanligt lite för sidhängda pedaler vilket jag inte uppfattar som "grodställning" men kanske inte lika behagligt som den centralt placerade styrsystemet i VKV-kajaken, men då pratar vi också annan prisnivå.
Det finns en djungel med olika modeller, i olika prisklasser och kvalliteér. Hoppas du hittar något som passar just dina behov.
/Kåre
Det jag kallade "grodställning" är självförvållad. Väljer man föräldrar med gener så man blir 195 cm lång så är det svårare att hitta en kanot där man sitter bra. En sittbrunn blir alltid en kompromiss. En del vill att det ska gå att rolla kanoten och då ska knäna in under däck, andra vill att man ska ha lätt att komma i och ur osv. Själv vill jag helst paddla med hälar och knän ihop men det går inte i de flesta moderna havskajaker. I min gamla Icefloe går det eftersom den har kort brunn och så högt däck att det fungerar. När det gäller sidmonterade pedaler så blir det ofta så att hälarna glider ihop och man måste ha fötterna vinklade utåt för att det ska fungera. De som vill ha "kontakt" med kanoten sitter ändå med knäna isär och hamnar automatiskt ihop med hälar och isär med tår. Sidmonterade pedaler passar den gruppen bra.
Mina långa ben och min vilja till paddelställning är svårare att få till i en havskajak. Bilden är inte speciellt bra men visar pedalerna i Seabird Expedition PE. Bottenformen gör att det inte fungerar att flytta ut hälarna. Inget unikt för Expedition och som sagt en ställning som en hel del paddlare vill ha - eller accepterar (?).
Commander type-S och Cobolt Sibir är två exempel där jag hittar paddelställning som passar mig. Kanske VKV Offshore fungerar? Jag skulle tro det men det beror säkert på vilka pedaler och sits den är utrustad med.
Mina långa ben och min vilja till paddelställning är svårare att få till i en havskajak. Bilden är inte speciellt bra men visar pedalerna i Seabird Expedition PE. Bottenformen gör att det inte fungerar att flytta ut hälarna. Inget unikt för Expedition och som sagt en ställning som en hel del paddlare vill ha - eller accepterar (?).
Commander type-S och Cobolt Sibir är två exempel där jag hittar paddelställning som passar mig. Kanske VKV Offshore fungerar? Jag skulle tro det men det beror säkert på vilka pedaler och sits den är utrustad med.
experthjälp
har kikat lite på den här kajaken och kände att den låg i rätt pris sen har jag egentligen ingen koll på om det är rätt kajak för mig.? Det blir min första kajak och ska först och främst köpa den som ett träningsredskap men eftersom jag gillar fritidsliv så vet jag att suget att paddla ut i skärgården och tälta kommer att bli stort. Så vill därför ha den möjligheten också. Det stora problemet är väl min storlek eftersom jag är 194 cm lång och väger in på 100 kg. Är inte fet men har muskulöst stjärt och lår parti som kräver sin plats... Kan denna kajaken vara något för mig eller har ni några andra prisvärda alternativ eftersom budgeten är begränsad..?
Mvh erkali
har kikat lite på den här kajaken och kände att den låg i rätt pris sen har jag egentligen ingen koll på om det är rätt kajak för mig.? Det blir min första kajak och ska först och främst köpa den som ett träningsredskap men eftersom jag gillar fritidsliv så vet jag att suget att paddla ut i skärgården och tälta kommer att bli stort. Så vill därför ha den möjligheten också. Det stora problemet är väl min storlek eftersom jag är 194 cm lång och väger in på 100 kg. Är inte fet men har muskulöst stjärt och lår parti som kräver sin plats... Kan denna kajaken vara något för mig eller har ni några andra prisvärda alternativ eftersom budgeten är begränsad..?
Mvh erkali
Seabird Touring
Jag är i nästan samma situation, och har funderat på Seabird Touring
Någon som har erfarenheter av den?
Kostar lite mer men verkar vara billig för sin vikt och har en stor sittbrunn.
Jag är i nästan samma situation, och har funderat på Seabird Touring
Någon som har erfarenheter av den?
Kostar lite mer men verkar vara billig för sin vikt och har en stor sittbrunn.
Fick du tag i tidningen?, vet något uthyrningställe i stockholms området som har dessa? så man kan få testa sig på dom?... va oxå å tallade på den på mässan visst va den tung som fan men för mig som älskar utelivet å behöver all packrum jag kan för mat så verkar den vara bra, plus att den är av plast så jag slipper vara alltför försiktig bland kobbar å skär.
/Matte
/Matte
http://www.paskallavikkajak.se/kajaker.htmlFick du tag i tidningen?, vet något uthyrningställe i stockholms området som har dessa? så man kan få testa sig på dom?... va oxå å tallade på den på mässan visst va den tung som fan men för mig som älskar utelivet å behöver all packrum jag kan för mat så verkar den vara bra, plus att den är av plast så jag slipper vara alltför försiktig bland kobbar å skär.
/Matte
Kanske inte Stockholm, men hyr ut Seabird.
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 44
- Visningar