SeaBird Expedition HD-PE

Tung

Jag kollade på den åt en tjejkompis på båtmässan i mars i Älvsjö.

Men varken hon eller jag orkade ensam rubba kajaken från ställningen där den låg. Nu är vi visserligen bägge < 170 cm och < 60 kg, men det kändes som om dom fyllt kajaken med bly.

Men är man stark eller alltid har bärhjälp så får man andra värderingar

Per
 
29 kg! vilken kluns, fast kanske bra om den väger lite, då blåser man inte bort om man själv är liten och lätt ;)
 
Den finns i två utföranden. Den på 29 kg är för uthyrare och de som inte kan/vill läsa ett sjökort. Den andra ska vara 3-4 kg lättare enligt VKV. Sen finns den i glasfiber för oss andra...

Paddling hade en test av kanoten i vintras.

Den är superstadig, rymlig och billig. Går att balansera med lasten i sidvindar men blir baktung och behöver rodret som fungerar bra. Jag gillar inte pedalerna men andra har uttryckt sig positivt om grodställningen ;-)

f2dafa8f933de3811419302761995e93.jpg
 
Seabird PE

Generellt kan sägas om PE-kajaker:

Ju tyngre de är, ju mer polyten har använts och ju gedignare är dom byggda och ju längre kommer dom att hålla.

Ett alternativt sätt att få lättare PE-kajaker är att bygga i sk trelagers, där en kärna av cellpolyeten omsluts av homogent material. Då sparar man ca 4kg vikt men får inte lika tjocka slitytor. Om drygt en månad kommer vi(VKV) att ha trelagersversionen av Seabird PE.

Betr styrpedalerna, så är det "bara" ca 12cm mellan. Alltså ovanligt lite för sidhängda pedaler vilket jag inte uppfattar som "grodställning" men kanske inte lika behagligt som den centralt placerade styrsystemet i VKV-kajaken, men då pratar vi också annan prisnivå.

Det finns en djungel med olika modeller, i olika prisklasser och kvalliteér. Hoppas du hittar något som passar just dina behov.

/Kåre
 
Det jag kallade "grodställning" är självförvållad. Väljer man föräldrar med gener så man blir 195 cm lång så är det svårare att hitta en kanot där man sitter bra. En sittbrunn blir alltid en kompromiss. En del vill att det ska gå att rolla kanoten och då ska knäna in under däck, andra vill att man ska ha lätt att komma i och ur osv. Själv vill jag helst paddla med hälar och knän ihop men det går inte i de flesta moderna havskajaker. I min gamla Icefloe går det eftersom den har kort brunn och så högt däck att det fungerar. När det gäller sidmonterade pedaler så blir det ofta så att hälarna glider ihop och man måste ha fötterna vinklade utåt för att det ska fungera. De som vill ha "kontakt" med kanoten sitter ändå med knäna isär och hamnar automatiskt ihop med hälar och isär med tår. Sidmonterade pedaler passar den gruppen bra.

Mina långa ben och min vilja till paddelställning är svårare att få till i en havskajak. Bilden är inte speciellt bra men visar pedalerna i Seabird Expedition PE. Bottenformen gör att det inte fungerar att flytta ut hälarna. Inget unikt för Expedition och som sagt en ställning som en hel del paddlare vill ha - eller accepterar (?).

Commander type-S och Cobolt Sibir är två exempel där jag hittar paddelställning som passar mig. Kanske VKV Offshore fungerar? Jag skulle tro det men det beror säkert på vilka pedaler och sits den är utrustad med.

P9090002.JPG
 
experthjälp

har kikat lite på den här kajaken och kände att den låg i rätt pris sen har jag egentligen ingen koll på om det är rätt kajak för mig.? Det blir min första kajak och ska först och främst köpa den som ett träningsredskap men eftersom jag gillar fritidsliv så vet jag att suget att paddla ut i skärgården och tälta kommer att bli stort. Så vill därför ha den möjligheten också. Det stora problemet är väl min storlek eftersom jag är 194 cm lång och väger in på 100 kg. Är inte fet men har muskulöst stjärt och lår parti som kräver sin plats... Kan denna kajaken vara något för mig eller har ni några andra prisvärda alternativ eftersom budgeten är begränsad..?

Mvh erkali
 
Seabird Touring

Jag är i nästan samma situation, och har funderat på Seabird Touring

Någon som har erfarenheter av den?

Kostar lite mer men verkar vara billig för sin vikt och har en stor sittbrunn.
 
SeaBird Expedition HD-PE testades tydligen i Paddling 06-2008. Ska försöka få tag i tidningen. Såg på omslaget till tidningen att den fick omdömet "trygg turkajak för storvuxna" ska bli intressant att läsa hela testet.
 
Fick du tag i tidningen?, vet något uthyrningställe i stockholms området som har dessa? så man kan få testa sig på dom?... va oxå å tallade på den på mässan visst va den tung som fan men för mig som älskar utelivet å behöver all packrum jag kan för mat så verkar den vara bra, plus att den är av plast så jag slipper vara alltför försiktig bland kobbar å skär.


/Matte
 
Fick du tag i tidningen?, vet något uthyrningställe i stockholms området som har dessa? så man kan få testa sig på dom?... va oxå å tallade på den på mässan visst va den tung som fan men för mig som älskar utelivet å behöver all packrum jag kan för mat så verkar den vara bra, plus att den är av plast så jag slipper vara alltför försiktig bland kobbar å skär.


/Matte
http://www.paskallavikkajak.se/kajaker.html
Kanske inte Stockholm, men hyr ut Seabird.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Jackiie Seahawk Expedition? Paddling allmänt 1
saffran Begagnad Hasle Expedition? Paddling allmänt 1
scandiaca OASIS Expedition, kajak för vattendrag? Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Peifen Annorlunda expedition Paddling allmänt 1
Kareem Yukon Expedition Paddling allmänt 7
Lssa Kajak expedition i Sydamerika. Paddling allmänt 0
Vlad_1971 K1 Arctic Expedition - mått? Paddling allmänt 0
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
xbingox yukon expedition eller liknande Paddling allmänt 0
jabe05 Sibir Expedition? Paddling allmänt 0
FarbrorBlå Kokatat Expedition 2008 Paddling allmänt 1
ADOLFSSON Yokung Expedition !! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 Guillemont Expedition Single? Paddling allmänt 4
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
Gösen Hasle Expedition Paddling allmänt 2
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
Grusbus Svalbard Expedition? Paddling allmänt 4
Mole Jämföra kajak: Arctic Expedition Paddling allmänt 0
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Point 65 och Yukon Expedition? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.