Seabird H2O?

Efter ett 30årigt liv till fjälls och skogs började för något år sedan paddla kajak. Jag fick en point 65 Seacruiser till otroligt bra deal och har kört den sedan dess. Nu när jag testat en Seabird H2O och Seabird exp. 507 inser jag att Seacruisern inte alls passar mina mått och en hel del annat som jag inte är nöjd med.
Någon som har erfarenhet av just H2O? Jag träningspaddlar kanske 2-3 i veckan (under sommaren) i havsvatten och tänker dra ut på iaf på någon veckotur per år.
Jag 185cm och 87-90kg beroende på hur mycket styrka som körs för tillfället.
Tack för svar!
 
Senast ändrad:
Efter ett 30årigt liv till fjälls och skogs började för något år sedan paddla kajak. Jag fick en point 65 Seacruiser till otroligt bra deal och har kört den sedan dess. Nu när jag testat en Seabird H2O och Seabird exp. 507 inser jag att Seacruisern inte alls passar mina mått och en hel del annat som jag inte är nöjd med.
Någon som har erfarenhet av just H2O? Jag träningspaddlar kanske 2-3 i veckan (under sommaren) i havsvatten och tänker dra ut på iaf på någon veckotur per år.
Jag 185cm och 87-90kg beroende på hur mycket styrka som körs för tillfället.
Tack för svar!

Tänkte att en uppdatering är på sin plats, då svar uteblev. Jag köpte en H2O och har varit mycket nöjd med den!
Fördelar:
MYCKET hög topphastighet.
Väldigt generöst stora packluckor, att packa för en veckas tur utan omproviantering är inga problem.
Kraftiga fotstöd där det är lätt att trycka på utan att råka trycka till roderpedalerna.

(Eventuella) Nackdelar:
Inte ett självklart val för nybörjaren, helt opackad är den till det rankare hållet i havsvågor. MEN om man packar ner den i fören blir den riktigt stabil, men då tappar man också hastighet.
Det är en bra havsracer och även expeditionslämplig- men längden gör att man tappar lite i manöverbarhet.

Mina egna tips således:
Riktigt bra om man vill ha en snabb och kursstabil havskajak. Den går alldeles utmärkt till veckoturer, men tappar en del i hastighet frampackad- vilket såklart är naturligt. Om man primärt är ute efter en stabil och/eller en rollkajak ska man kika på annat! Den är allra bäst i maxfart i havet utan packning!


Köpt på StockholmsKajak, superbra och kunnig service. Rekommenderar starkt!
 

Bilagor

  • 71BDB8C8-D048-45F7-9690-1122EA28FC29.jpeg
    71BDB8C8-D048-45F7-9690-1122EA28FC29.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.