Epic, Seabird, inuk etc

Funderar på att skaffa en riktigt snabb havskajak.
Är sugen på en Epic 18X eller en Kayakpro Nemo, eftersom jag är ganska lätt. Har testa Inuk och tyckte den var ok, men den har fånig sittbrunnsöppning. Inget för mig. Nemo verkar passa bra eftersom jag är lätt. Men den är dyyyyr. Epic är också dyr, men lätt och racingmässig. Bra styrsystem etc. Fick syn på att Seabird H20 ska vara en kopia av epic endurance, föregångaren till 18X. Seabird är ju nästan gratis. Någon som har testat en sådan? Jag kikade på en lettmann och konstaterade att den har extremt stor volym i fören. Inget för mig.

Frågan är alltså främst: Har någon testat endurance, 18X, eller H20?
 
Har inte testat just de modellerna men kolla också på Cobolt Mentor, Cobolt Origo samt Reval Kayaks Commander type-S. Bra skrovform, byggen och styrning.

Fundera också på om du kommer att paddla långturer med last eller "bara" ha med ombyte och fika.

Pris är viktigt men slår man ut det på de åren en bra byggd kanot håller så blir skillnaden inte stor. Min gamla kanot köpte jag 1991 och den fungerar bra fortfarande. Enda underhållet är en ny skäddawire och ett par nya gummiluckor. Det får väl anses vara billigt i drift!
 
Äger en H2O utrustat med pinnstyrning och "racesits". Det är ju som du skriver en kopia av endurance, så prestanda är ju direkt jämförbart med den. Fungerar ok att motionspaddla med även när det går lite sjö. Har läst att 18x skall vara mer lättdriven, kanske någon som har erfarenhet?. Är själv lite tyngre, hur den går med en lätt paddlare vet jag inte. En nackdel är att sarjens vingar är ganska lågt placerade och låser därmed fast benen, har själv kapat bort dem delvis för att få rum med låren emellan (fungerar säkert bättre med originalsitsen som är lägre). Plastjobbet ser bra ut men luckor och roder kunde vara av bättre kvalite. Men totalt sett är den helt klart ett prisvärt alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
RoAlf Frågor kring Epic 18x Sport Paddling allmänt 2
ha-man Lucka i nya Epic V10 Sport Paddling allmänt 4
Blade06 Epic 18X för provpaddling? Paddling allmänt 14
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
vid Nomados epic julerbjudande blev olustigt förvirrande, ng annan erfarenhet? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
srpp Min epic-winge är gôrfin... Paddling allmänt 4
Arneri Någon som har testat Epic Endurance 18? Paddling allmänt 5
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26
ctve8n inuk Paddling allmänt 20
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
jonken Vad tycker ni om en Nelo Inuk ? Paddling allmänt 3
Staffan_TeamToyota Nelo Inuk & Moskito FW2000? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.