Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird.

Angående fikalucka på framförallt Seabird, den lilla luckan framför sittbrunnen alltså:

Själva luckan kanske är tät MEN neoprenpåsen som hänger under luckan är INTE TÄT! Det har grillats några dyra mobiler i Söderhamnspaddlarna och igår var det nog kört för en sprillans ny Iphone. Vid en tippning och vatten i sittbrunnen fylls den lilla påsen med vatten. Allt däri blir dyngsurt. Det värsta är att vattnet inte verkar komma ut lika bra som det kommer in, så mobilen kan bli liggandes i vatten länge innan det upptäcks. Vet inte vilka andra fabrikat som kör med samma system med neoprenpåse, men har man sådan så kan man ju alltid TESTA om den håller tätt. På Seabird gör den INTE det.
 
Angående fikalucka på framförallt Seabird, den lilla luckan framför sittbrunnen alltså:

Själva luckan kanske är tät MEN neoprenpåsen som hänger under luckan är INTE TÄT! Det har grillats några dyra mobiler i Söderhamnspaddlarna och igår var det nog kört för en sprillans ny Iphone. Vid en tippning och vatten i sittbrunnen fylls den lilla påsen med vatten. Allt däri blir dyngsurt. Det värsta är att vattnet inte verkar komma ut lika bra som det kommer in, så mobilen kan bli liggandes i vatten länge innan det upptäcks. Vet inte vilka andra fabrikat som kör med samma system med neoprenpåse, men har man sådan så kan man ju alltid TESTA om den håller tätt. På Seabird gör den INTE det.

För mig känns det tämligen uppenbart att den påsen inte ska btraktas som vattentät - marknadsförs den som det?

Men bra med en påminnelse - det är ju onödigt att förstöra mobiler på detta sätt!

/Patrik
 
Japp. Den marknadsförs faktiskt som lämplig att förvara mobil och kamera i. "fyra vattentäta luckor" tror jag det står hos någon försäljare. Men som sagt, luckan må vara tät, men inte påsen. Och i stort sett vid VARJE tippning mina klubbkamrater gjort med Seabird har slutat med en grillad telefon. Har börjat varna alla nu, men hann inte med igår. Lite stress och slarv vid istigning slutade med rullad kajak och grillad sprillans Iphone.
 
Det är samma på min Arrow Play PE MV. Skulle aldrig komma på idén att ha något vattenkänslig i den luckan. Mobil är alltid med i vattentätt fodral och den sitter på flytvästen. Om det är en icke vattentät kamera eller annan elektronik med så förvaras det i drybag oberoende vilken lucka jag använder.
 
På förekommen anledning (inte jag) tänk på att bilnycklar till bil med elektronisk stöldspärr inte heller tycker om vatten.


Per
 
Påsen på min Seabird är absolut tät. Luckan däremot läcker massor. Många kajaker lovar vattentäta skott men de läcker. Vid rollövningar får jag lite vatten även i de andra skotten, och det får vänner med andra fabrikat också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josohl Lettmann Auroras fikalucka - genial eller i vägen? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.