Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar?

Jag är sugen på att ha en vingpaddel som komplement till min europaddel Aquabound Stingray. Det är tillräckligt många som påstår att vinge är bättre för rakt-fram-paddling för att jag ska känna mig motiverad att prova.

Då jag är nybörjarkille utan muskler och paddlar en turkajak (Tahe Wind 505 med roder) så får det bli en liten vinge. Jag har kollat in Seabird designs A6. Med bladyta på 690 cm2 och är den i storlek mellan Braca FW och Braca IV. Den väger ca 850 gram i glasfiber (som min plattpaddel) och kostar då bara 1360 hos svenska handlare. Så långt allt väl. Jag har inte möjlighet att provpaddla den alls beroende på att jag bor uppe i nordsverige. Det blir grisen i säcken nästan vad man än ska ha.
Hittills har jag haft tur.

Alltså frågar jag er som provat paddeln eller annan paddel från samma tillverkare om intryck. Vad får ni för uppfattning om kvalitet och funktion? Kan det vara någonting för mig? Den anges vara 212-222 cm, steglöst eller med 10 cm distans? Hur är skaftet, smalt/tjockt, runt/ovalt?

Hälsningar Jonas
 
kvalité...

Har själv en seabird kolfiberpaddel bk4. Går fint i vattnet - bra fäste och går ganska tyst, men vad gäller kvalité så är inte Seabird något slagskepp. Ha det i åtanke om du vill köpa seabirdprylar.
 
Ok, tack för en viktig synpunkt. Dessutom verkar det inte finnas seabirdpaddlar tillgängliga just nu. Tydligen kommer leveranserna från Kina ganska glest/containervis.

Tror av dessa båda skäl att jag för egen del riktar in mig på något mer etablerat fabrikat. Kan ju vara en fördel att snabbt kunna beställa utbytesdelar om man skadar paddeln.
 
Om jag skulle köpa en liten ving skulle jag kolla in andra märken och lägga någon lapp extra. Man får verkligen vad man betalar för.
 
Vi har precis fått hem en container med kajaker och paddlar från Seabird. Där fanns medpackat prov på deras senaste vingpaddlar och vi vill påstå att de håller riktigt hög klass.

Kan de bara leverera så måste vi ompröva om det är någon mening med vår egen variant.

Mvh Kåre
 
Vi har precis fått hem en container med kajaker och paddlar från Seabird. Där fanns medpackat prov på deras senaste vingpaddlar och vi vill påstå att de håller riktigt hög klass.

Kan de bara leverera så måste vi ompröva om det är någon mening med vår egen variant.

Mvh Kåre

Fint Kåre!

Prova dom ordentligt och kontrollera att dom håller måttet. Lägg gärna ut en beskrivning på er hemsida som ni brukar. (Det där norska testet av paddlar är jag tveksam till. De verkar ha blandat ihop Seabird A4 och A5 i artikeln. Paddeln A6 och liknande små vingpaddlar testades inte alls, trots att de har en stor potentiell marknad bland långturspaddlarna.)

Om de senaste paddlarna är bra hoppas jag att ni har som mål att lägga upp ett eget lager med paddlar och reservdelar i Sverige.

Mvh

Jonas
 
En detalj, en väldigt viktig detalj, är jag riktigt missnöjd med på min Seabird B4 MK II kolfiber paddel. se. http://www.seabirddesigns.com/no/tilbehor/arer.html


paddel.jpg



Nämligen vad gäller skruvanordningen man sätter ihop paddeldelarna med (den är delbar). En fullkomligt idiotisk lösning som innebär att man skruvar fast delarna i varandra med hjälp av en sexkantnyckel. Det är två skruvar man reglerar med denna nyckel, vilken man sätter fast (trär genom ett litet hål så den sitter fast) på själva anordningen. Det tar tid, det är pilligt (går till exempel inte med paddelhandskar på) och nyckeln sjunker ju givetvis!!! Vad hände när jag skulle ställa om vinkeln när det började blåsa upp till kuling på tur, jo såklart tappade jag den lilla nyckeln som givetvis passade på att ta vägen förbi kapellet ner i vattnet, så det gick inte att ställa om bladen.. Fullkomligt idiotisk lösning som tar ner betyget på en i övrigt mycket välbalanserad och fin paddel till noll. En paddel är det viktigaste redskapet en kajaktist har, dvs. ett redskap som ALDRIG får krångla.

Nu vet inte jag om de har denna fästanordning på alla deras paddlar. Det vet nog Kåre bättre än mig. Men jag kan ju i alla fall rådgöra er att inte köpa en Seabird paddel med denna fästanordning. Jag förstår inte hur man tänkte när man tog fram denna. Att ens börja tänka på att använda en sexkantnyckel i metall som ju såklart sjunker är ju pinsamt. De har ju inte lyckats få bättre kontakt mellan delarna med denna lösning heller.. Jag upplever att det glappar ibland oavsett justering och hur hårt man skruvar.

I övrigt är i alla fall min paddel behaglig att paddla med: går tyst, går lätt och tar inte med sig så mycket vatten. Väger dock hela 800g och är deras "värstingpaddel". Så robust är den ju....
 
Senast ändrad:
En detalj, en väldigt viktig detalj, är jag riktigt missnöjd med på min Seabird B4 MK II kolfiber paddel. se. http://www.seabirddesigns.com/no/tilbehor/arer/b4.html
Nämligen vad gäller skruvanordningen man sätter ihop paddeldelarna med (den är delbar). En fullkomligt idiotisk lösning som innebär att man skruvar fast delarna i varandra med hjälp av en sexkantnyckel. Det är två skruvar man reglerar med denna nyckel, vilken man sätter fast (trär genom ett litet hål så den sitter fast) på själva anordningen. Det tar tid, det är pilligt (går till exempel inte med paddelhandskar på) och nyckeln sjunker ju givetvis!!! Vad hände när jag skulle ställa om vinkeln när det började blåsa upp till kuling på tur, jo såklart tappade jag den lilla nyckeln som givetvis passade på att ta vägen förbi kapellet ner i vattnet, så det gick inte att ställa om bladen.. Fullkomligt idiotisk lösning som tar ner betyget på en i övrigt mycket välbalanserad och fin paddel till noll. En paddel är det viktigaste redskapet en kajaktist har, dvs. ett redskap som ALDRIG får krångla.

Nu vet inte jag om de har denna fästanordning på alla deras paddlar. Det vet nog Kåre bättre än mig. Men jag kan ju i alla fall rådgöra er att inte köpa en Seabird paddel med denna fästanordning. Jag förstår inte hur man tänkte när man tog fram denna. Att ens börja tänka på att använda en sexkantnyckel i metall som ju såklart sjunker är ju pinsamt. De har ju inte lyckats få bättre kontakt mellan delarna med denna lösning heller.. Jag upplever att det glappar ibland oavsett justering och hur hårt man skruvar.

I övrigt är i alla fall min paddel behaglig att paddla med: går tyst, går lätt och tar inte med sig så mycket vatten. Väger dock hela 800g och är deras "värstingpaddel". Så robust är den ju....

Vad skulle du ge den för betyg om den hade haft en delning som du var nöjd med?
Med all respekt; är det inte lite hårt att ge den betyg 0 för att delningen kräver nyckel? Kan man inte välja att se den som en odelbar paddel som går att justera hemma? Läste som jämförelse en recension av en person gav Epic small mid wing betyg 4/5 trots att delningen gick sönder för honom och sedan inte gick att laga tillförlitligt pga dålig passform. länk
 
Jag betygsatte delningsanordningen med en nolla. Paddeln får högre betyg, den vill jag ge 3,5-4 av 5.

Färstanordningen är värdelös och får en nolla.
 
Jag har en Bracsa IV min som är justerbar. Den kräver en skruvmejsel, en fast nyckel eller den medföljande specialgjorda vingmuttern som passar ovanpå delningen. Tycket att det fungerar jättebra och för mig är det viktiga att paddeln hänger ihop när jag är ute på sjön. Skulle jag vilja justera ute på sjön så sätter jag givetvis ett flöte på vingmuttern men har aldrig justerat paddlar ute på sjön.

En betydligt besvärligare sak jag sett hos andra är justerbara paddlar som inte sitter ihop. På flera fabrikat är det risk att inte dra åt låsningen korrekt och flera har berättat om paddlar som gått isär vid stödtag eller start av slätlopp...

Håller med om att paddeln är oerhört viktig och att den inte får krångla. Därför håller jag mig till en fast paddel eller en med idiotsäker delning som jag inte "fipplar" med ute på sjön ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
akjka Erfarenhet av Kajaktjänst? Paddling allmänt 4
Kaj Yak Erfarenhet av Palm Bora? Paddling allmänt 5
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
fredl Erfarenhet av Julas takboxlyft (för kajak)? Paddling allmänt 4
nikahl Erfarenhet av Seattle Sports GoCart cykelvagn? Paddling allmänt 0
stefanhum Erfarenhet av walkie talkie TopCom Paddling allmänt 9
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
Brune Erfarenhet av VHF Nexus NX 1000? Paddling allmänt 16
vid Nomados epic julerbjudande blev olustigt förvirrande, ng annan erfarenhet? Paddling allmänt 1
henrich Erfarenhet av Viking Icon? Paddling allmänt 1
lervikstosa Erfarenhet av Freeline 530 K2 Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
david_pers Erfarenhet av Clas Ohlsons Kajak ProAqua? Paddling allmänt 3
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
ma_haa Folbot Cooper erfarenhet? Paddling allmänt 4
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
mardfelt Erfarenhet av Bahiya? Paddling allmänt 4
Arneri Erfarenhet av Elio-kajaker? Paddling allmänt 8
trulsa Erfarenhet av kajak Rainbow K1 Oasis Paddling allmänt 1
A-C Erfarenhet Nordkapp HLM ? Paddling allmänt 1
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
ottoha Erfarenhet av Reval.kajak? Paddling allmänt 0
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
Lilja Erfarenhet av Svalbard ? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1
Erfarenhet av stabilisatorer Paddling allmänt 1
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.