Schweizisk armékniv eller multiverktyg?

Vad föredrar ni att ha med er ut på vandring eller andra skogsäventyr?

För- och nackdelar i olika situationer?

Hittade ingen tråd om detta och är nyfiken på hur andra tänker och resonerar.
Tack.

Enda fördelen med multiverktyget som jag ser det är tången, kör själv med en fastbladare samt en Victorinox spartan.
På jobbet har jag en Leatherman i bältet som är en stor daglig hjälp!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vad föredrar ni att ha med er ut på vandring eller andra skogsäventyr?

För- och nackdelar i olika situationer?

Hittade ingen tråd om detta och är nyfiken på hur andra tänker och resonerar.
Tack.
Vilken jag väljer beror på de planerade arbetsuppgifterna, dvs i vilken situation jag befinner mig. Båda har sina för- och nackdelar.

~Paul~

Självklart är det så att det beror på situationen. Säg att det skulle vara en fjällvandring där man också fiskar.
Vad jag har förstått använder många Schwezisk armékniv samt typ en morakniv på fjället.
Är det få som använder multiverktyg?
Själv förstår jag inte riktigt varför armékniven verkar vara mer populär. Beror det på priset, vikten eller funktionaliteten?

Självklart är det så att det beror på situationen. Säg att det skulle vara en fjällvandring där man också fiskar.
Vad jag har förstått använder många Schwezisk armékniv samt typ en morakniv på fjället.
Är det få som använder multiverktyg?
Själv förstår jag inte riktigt varför armékniven verkar vara mer populär. Beror det på priset, vikten eller funktionaliteten?
För min del handlar det om vikten. En SAK är avsevärt lättare och smidigare. Det finns dessutom SAK-knivar som är utrustade med tång.

~Paul~

Den enda nyheten multiverktyg innebar, utöver den gamla SAK:N, är ju tången och möjligtvis viss ergonomi som någon nämnde. Frågan är om man behöver en stor tång, personligen har jag aldrig behövt en, däremot en bra sax där båda alternativen är ganska usla i längden. Bladfjädrar som går av etc.

Hursomhelst är det bra-att-ha-saker när allt det där händer som jag har svårt att föreställa mig på förhand.

Vilka funktioner ni vill ha på era "SAK's"?
Jag kan själv tänka mig
Stor och liten kniv
Såg
Konservöppnare
Sax
Fil
Möjligtvis syl.

Vad är det man faktiskt använder?

Vilka funktioner ni vill ha på era "SAK's"?
Jag kan själv tänka mig
Stor och liten kniv
Såg
Konservöppnare
Sax
Fil
Möjligtvis syl.

Vad är det man faktiskt använder?
Jag har lite andra preferencer än de du listar. Jag vill ha sax, knivblad (ett räcker, det lilla kan jag vara utan), korkskruv (eftersom jag vill ha tillgång till den lilla skruvmejseln som huserar inuti den), sax, konservöppnare, kapsylöppnare samt syl. Eventuellt också metallfil för att kunna fila på fiskekrokar.

Klarar mig utan såg, har bättre alternativ därtill. Likaså är det lilla bladet enligt min mening överflödigt.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips