Sarvesvagge - Tielma

• Trådstartare borje.holgersson@telia.com (Börje Holgersson)
  • Start datum

borje.holgersson@telia.com (Börje Holgersson)

Gäst
Efter att nu ha gått några höstar (början av augusti) tänkte gamlingen (53) att det borde vara dags för Sarvesvagge - Tielma - Rapadalen. Start i Stalo.

Förundras dock över att jag aldrig finner reseberättelser om denna väg på nätet. Är den för svår? Hur ser vaden ut? Nån som provat i år?

Får på något sätt ett intryck av att denna väg finns med i böcker och beskrivningar men att ingen går den?

Kan man få ett gott råd?

rmagnus@telia.com (Magnus)

Gäst
Bra alternativ!

Jag gick sträckan Staloluokta-Nammatj augusti 1997 och kan verkligen rekommendera sträckan.
Med reservation för att jag inte känner till vattenläget i Sarek i år så var vaden lätta; till och med
Tielmavadet gick relativt smärtfritt. Vi gick på södra stranden av Sarvesvagge och upplevde den som lättvandrad. En fördel med sträckan är att den har små höjdskillnader vilket gör att man med lätthet kan vandra relativt långa dagsetapper och frigöra tid för toppbestigningar. Vi besteg Skårki från
Rapadalen under en "vilodag". Totalt tog det oss 6 dygn inkl 1,5 bestigningsdag och båtresa över
från Nammatj. Man får också under samma tur uppleva ett tvärsnitt av de naturtyper som svenska
fjäll kan bjuda på.

Lycka till med turen

Magnus

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips