Sarvesvagge - Tielma

  • Trådstartare borje.holgersson@telia.com (Börje Holgersson)
  • Start datum

borje.holgersson@telia.com (Börje Holgersson)

Gäst
Efter att nu ha gått några höstar (början av augusti) tänkte gamlingen (53) att det borde vara dags för Sarvesvagge - Tielma - Rapadalen. Start i Stalo.


Förundras dock över att jag aldrig finner reseberättelser om denna väg på nätet. Är den för svår? Hur ser vaden ut? Nån som provat i år?


Får på något sätt ett intryck av att denna väg finns med i böcker och beskrivningar men att ingen går den?


Kan man få ett gott råd?
 

rmagnus@telia.com (Magnus)

Gäst
Bra alternativ!

Jag gick sträckan Staloluokta-Nammatj augusti 1997 och kan verkligen rekommendera sträckan.
Med reservation för att jag inte känner till vattenläget i Sarek i år så var vaden lätta; till och med
Tielmavadet gick relativt smärtfritt. Vi gick på södra stranden av Sarvesvagge och upplevde den som lättvandrad. En fördel med sträckan är att den har små höjdskillnader vilket gör att man med lätthet kan vandra relativt långa dagsetapper och frigöra tid för toppbestigningar. Vi besteg Skårki från
Rapadalen under en "vilodag". Totalt tog det oss 6 dygn inkl 1,5 bestigningsdag och båtresa över
från Nammatj. Man får också under samma tur uppleva ett tvärsnitt av de naturtyper som svenska
fjäll kan bjuda på.


Lycka till med turen


Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.