Hur är jåkkarna i Njåtjosvagge och Sarvesvagge?

Ja, jag har läst Grndstn men vill också veta vad ni har för erfarenheter av följande fem vattendrag:
I Njåtjosvagge: Ruopsokjåkkå & Palkatjåkkå
I Sarvesvagge: Jekkavagnejåkkå, Glaciärbäcken från Nuortab Luottojekna samt bäcken från Luottojaure.

Jag är nämligen ingen rutinerad vadare så fylligare upplysningar än de boken redan gett har blir jag glad för.

(Den tur jag funderar på är Kvikkjokk-Pårek-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Luottolako-tillbaka)

Lars
 
Lars G A; sa:
I Sarvesvagge: Jekkavagnejåkkå, Glaciärbäcken från Nuortab Luottojekna samt bäcken från Luottojaure.
(Den tur jag funderar på är Kvikkjokk-Pårek-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Luottolako-tillbaka)
Jåkkarna i övre Sarvesvagge är inga problem om du skall upp genom Noaidevágge. Jag har gått hela Sarvesvagge på södra sidan och hade inga problem med jåkkarna. Beror givetvis på hur mycket det regnar. // Roland
 
Ingången till Njåtjosvagges övre del

Nu har jag förstås ingen karta framför mig, så jag har inte namnet på jokken jag tänkte beskriva. Kan återkomma om du inte förstår vilken jag menar.

Vi gick Kvikkjokk-Pårek-Njåtjosvagge-Alkavagge-Routesvagge 2000. Vi hade endast ett vad som var obehagligt och det var passagen över den jokk som man kommer till precis innan man går upp i Njåtjosvagges övre (trängre) del. Dvs några km efter renvaktarstugan (efter att ha passerat det enda riktigt besvärliga partiet på hela vandringen - snår, snår, snår). Jokken kommer (om jag minns rätt) nånstans från högplatån och rinner ihop med den större jokken i dalens botten. Vi passerade dock på sena eftermiddagen då vattenföringen säkert var som störst. Vattnet var strömt och mycket grumligt, men inte så väldigt djupt (i enstaka punkter lårhöjd på oss små tjejer). Botten var knepig med runda stenar som låg löst. Vadarstav var nödvändigt. Det var iallafall korta passager, eftersom jokken var uppdelad i många fåror (det året).

Kan nog vara bra att vara beredd på det hur som helst. Om du inte kan klura ut vilken jokk jag menar - meddela det!

Det kan förstås ha varit tillfälligheter som gjorde just det vadet svårt under vår tur 2000 - och att alla andra var hur enkla som helst. Man vet ju aldrig...
 
Vaden i Njåtjosvagge

Det vad Petra beskriver låter som Luottojokk. För cirka 10 år gick jag Njåtjosvagge utan några större vadproblem.
Luottojokk tog vi där jokken delade sig i flera fåror.
Palkkatjokk några 100 m söder om den nu nedbrända stugan (finns nog inte på nya kartan).

Sen har vi Rupsokkjokk. Den var det inget problem med första gången men ett antal år senare var den en "rytande älv" pga mycket regn så vi la om turen istället.
En kompis till mig var med om en liknande sak ett år men då var det problem med all vad pga regnandet. Ruopsokkkjokk fick de ta uppe på högre höjd än normalt i "bakvattnet" av ett vattenfall.

Den enda slutsatsen man kan dra av detta är att vid normal vattenföring så är jokkarna inga oöverstigliga problem. Är vattenföringen hög pga regnande så har man problem. Ofta kan man ju ändå hitta nödlösningar genom att ändra i turen och ev ge sig upp på Luottolako. Det gäller bara att ha tid på sig.

Njåtjosvaggi är ju i övrigt otroligt vacker.

Mvh Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.