Tuottarstugorna/Sarvesvagge.

Igår kväll började planeringen för ännu en tur i Sarek/Padjelanta. Som alltid så sitter man där med fjällkartan, lapponiaboken, div samisk litteratur och såklart allas vår Claes Grundsten.
Iår går nog turen på tvären, så min fråga är om någon har vandrat sträckan från Tuottarstugorna in i Sarvesvagge. Vi ska vidare upp i Niejdariehvagge. Något vad som kan var lite besvärligt?


/Anna
 
Inga problem!

Hej!

Jag har gått den väg du beskriver, och delar av den flera gånger.

Tuottarstugorna är en liten fin oas, där man kan ladda upp om man känner behov av det. Vet inte vilken startpunkt du tänkt dig, men jag har gått från Staloluokta på fin och vacker Padelantaled.

När man närmar sig Tuottar lockar Sareks fjällväggar och fantasin eggas.

Från Tuottarstugorna går man i stort sett rakt österut, förutom att man måste runda Tuottarjaures södra spets.

Sedan går man på lättgången fjällhed rakt över Tuottartjårro, förbi den lilla sjön 1044 och ner mot Tjågnårisjåkka. Följ den norrut, tills du hittar ett lämpligt vadställe. Vi gick över nästan exakt där ett renstängsel går över jokken. Det året var det i stort sett bara att hoppa torrskodd på stenar.

Väl på andra sidan tycker jag att man skall unna sig en sidotripp in i Njåtjosvagge. Otroligt vacker.

Annars rundar man Tjågnårisvaratj och försöker hålla lite höjd vid ingången till Sarvesvagge, så undviker man blötmarkerna.

Sedan är det bara att njuta av de fina gräshedarna längre in i dalen. Tältplats - överallt!

Neitarieppvagge är heller ingen större match om vädret är fint och torrt. Man går upp "på känn". Man kan inte gå fel. Lite längre upp stöter man på snöfält som är till hjälp. Kom ihåg att slänga många blickar bakåt mot sydöst med utsikt över Luottolako och Pårtemassivet.

Efter vattendelaren går man på klippor eller hällar, som kan vara förrädiskt hala om det är blött. Men med lite vanlig försiktighet är det ingen match. Ner mot Alkavagge är det lite blockigt på ett ställe, men inte heller det något att oroa sig för.

Snart bär det utför på fin rished ner till Alkavagge.

Sedan har du förstås flera val. Men du får återkomma om du vill ha fler tips.

Mvh
Bert

PS Hade bara en gammal karta tillgänglig - därför kanske namnen inte stämmer riktigt överens med nyare kartor mtp den samiska stavningen där.
 
Kalasfint!

Gick där i fjol. Vek dock av tidigare, vid lilla sjön väster om kåtan och siktade mot renvaktarstugan vid Tjågnåris (inte med på kartan?). Gick således norr om sjön. Höll sen undan från myrarna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.