staloloukta-sarvesvagge

Hej!
Till sommaren blir det en sarekvandring från Staloloukta till Saltoloukta via Sarvesvagge och Basstavagge. Dock funderar vi lite på hur vi snabbast, enklast och trevligast tar oss från Staloloukta in i Sarvesvagge. Vi funderar på två alternativ;
1, Ta padjalantaleden ner till Tuottastugan och därifrån gå österut eller,
2, Gå rakt österut norr om sjön Gieddávrre samt toppen Stuor-Liemak, mellan Àlàjávrre och Liemakjávrre, svänga av söderut och sedan fortsätta österut söder om sjön Rissájávrre.
Alternativ 2 finns inritad på kartan i Grundstens bok "På fjälltur -Sarek". Tyvärr skriver han inget om den, så vitt vi har kunnat se.
Vilket av följande rekommenderas? Finns det någon som har testat alternativ 2? Om vi tar alternativ 2 - kommer vi då automatiskt rakt på obefintlighetspunkten, vilken skulle vara cool att gå förbi!?
Finns det möjligen ett tredje alternativ?

/Christel
 
Alternativ 1

Hej!

Jag har gått alternativ 1, som är ett bra alternativ. Otillgänglighetspunkten ( "Obefintlighetspunkten" låter nästan farligt!) kan man söka sig till ändå.

Fin vandring till Tuottarstugorna, som ligger väldigt fint.

Därefter på fri hand österut över Tuottartjårroh. Tjågnårisjåkka vadas enkelt. När vi gick där gick vi torrskodda över på stenar. Sedan svänger man elegant in i västra Sarvesvagge med sina fina marker.

Har man tid, tycker jag också att man kan göra en avstickare (dagstur) innan man går in i Sarves. Njåtsosvagge är mycket lockande härifrån.... Sevärt!

Sen skriver Du bara att du skall gå vidare mot Pastavagge. Hur? Sarvesvagge är inte att leka med i sina östliga delar, och dessutom måste du vada Rapaätno, vilket oftast är ett mycket avancerat vad.

Hör av dig, för alternativ!

Alternativ 2 är också en lockande väg, men den har jag inte provat.

Mvh Bert
 
sarvesvagge - pastavagge

Hej!
Tack för tipset! "Obefintlighetspunkten" låter onekligen farligt-och dumt! :)
Vi planerar att gå hela Sarvesvagge (söder om Sarvesjåkhå) även om vi har förstått att östra delen kan ha krävande vad och svår vegetation. Rapaälven korsar vi vid Tielma med förhoppning om lågt-normalt vattenflöde! Om Rapaädno inte går att vada har vi inte kommit på några bra alternativ än...Förslag?
Vi vill inte gå Rapadalen på södra sidan.

mvh Christel
 
Om Rapaätno ej kan vadas...

... vänd tillbaka och gå upp i Lullihavagge via Nåitevagge och tillbringa en dag eller två öster om Pårtetjåkko (kanske en bestigning!?). Fint område.

Sedan tar man sig lätt via Pårek till Kvikkjokk och avslutar där.

Mvh Bert
 
tid för vandring

Tack för tipset!
1, Staloloukta - Sarvesvagge - Lullihavagge - Kvikkjokk, hur lång tid skulle Du räkna med för denna turen (inklusive två vilodagar)?
2, Staloloukta - Sarvesvagge - Pastavagge - Saloloukta, hur lång tid skulle Du räkna med för denna turen (inklusive två vilodagar)? Vi räknar med tio dagar, låter det vettigt, enligt Dig?

mvh Christel
 
En vecka är för lite

... 10 dagar tror jag är finfint! Det ger utrymme för vilodagar, alt reservdagar, alt dagsturer.

Mvh
Bert
 
Förslag

Jag har gått följande tur:
Staloloukta - Sarvesvagge - Neidarhepvagge (Osäker på stavningen, har ingen karta) - Algavagge - Mikka stugan - Bastavagge - Saltoloukta.

Neidarhepvagge är en tvärdal som går över från Sarvesvagge till Algavagge. Vi gjorde så för att undvika svåra vad både i Algavagge och Sarvesvagge.

På den turen var Tjågnåris vadet efter Mikka-stugan det svåraste.

Rekommenderar denna tur varmt.

/Jonas U
 
Rätt stavning

Så nu har jag tagit mig hem och kan titta på kartan.
Niejdariehpvagge hette dalen. Vi tog den alltså för att undvika ett tugnt vad in till Alggavagge eller de jobbiga vaden i Sarvesvagge.

Denna tur tog oss åtta dagar utan vilodagar. Fast vi hade inte så bråttom (endast 8 km en dag i hällregn) då.

Ytterligare en led finns som går via en glaciär Ahkaiejegna, men då behöver man stegjärn. Någon gång tänkte jag pröva den vägen.

/Jonas U
 
Re: Rätt stavning

utter; sa:
Så nu har jag tagit mig hem och kan titta på kartan.
Niejdariehpvagge hette dalen. Vi tog den alltså för att undvika ett tugnt vad in till Alggavagge ....

Utmärkt val!

Glöm inte att blicka söderut från passpunkten. Enorm utsikt över Luottolako och Pårtemassivet.

Mvh Bert
 
Sent tack!

Tackar å min och Christels vägnar för de goda tipsen!
Vi vandrade Staloloukta - Sarvesvagge - Niejdariehpvagge - Algavagge - Mikka stugan - Bastavagge - Saltoloukta 18-28 juli. Mycket fin tur,och vädret var ju löjligt bra! Att börja i Staloluokta, Padjelanta, gav fin helikoptertur (som vi inte vet om vi ska ha dåligt samvete för) och att vandra mot Sarek som ser ut som en avlägsen äggkartong var en karamell att suga på. Niejdariehpvagge gav verkligen enorm utsikt över Luottolako och Pårtemassivet. Ja, hela sträckningen var mycket trevlig! Tack vare det ihållande finvädret var det mycket nytt som vi inte sett vid tidigare vandringar pga dåligt väder.

En annan intressant upplevelse var den nya, tunga, dimension som tillkom vid vandring med flickvän. Det smög sig ner vin, baileys, en "outdoor oven" och 2 kg socker- och citronkakemix. Inga lättviktsambitioner - men trevligt.

/Ola
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.