Tielma-Skarja?

Har tänkt gå från Kvikkjokk till Ritsem i månadsskiftet augusti/september. Tänkte gå via Pårek och Kaskasvagge till Tielma, och därefter norrut mot Skarja. Frågan är hur det är att vada Sarvesjåkkå vid Tielma eller strax väster därom? Hur snårigt är det att gå på västra sidan av rapadalen mellan Tielma och Skarja? Och slutligen hur knixigt är det att vada Kuoperjåkkå vid Skarja?
Förslag på trevliga vägval mellan Skarja och Ritsm vore oxå kul!
(jag är medveten om att jag säkerligen varit både inkonsekvent och allmänt okunnig i mitt stavande av samiska namn i det här inlägget, så den debatten kan vi kanske spara.. ;))

/Per
 
Hej Per!

Gick den vägen fast åt andra hållet i juli förra sommaren. Vi vilade en dag vid Sarvesjåkko vid Tielma. När vi kom var det inga som helst problem att vada Sarves där, men dan efter var det omöjligt. Så var beredd på att det kan ändra sej snabbt. Terrängen vidare upp till Skarja var inga problem, vi gick dock ganska högt på Stour Irkes. Kouperjåkko var inte heller några problem att vada strax söder om Övre Rapaselet, men det kan nog variera där också.

Hälsningar Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.