Akka - Skarja

Hej,
Dags för tur till Sarek snart.
Någon som vet hur långt det är mellan Akka och Skarja? Finns det någon annan lämplig väg tillbaka till Akka än genom Ruothesvagge (max 4 dagar)?
Funderar dessutom på en toppbestigning av Niak, är den lämpligaste vägen upp via Niakvagge?

Tack på förhand!
David
 
Hej,
Dags för tur till Sarek snart.
Någon som vet hur långt det är mellan Akka och Skarja? Finns det någon annan lämplig väg tillbaka till Akka än genom Ruothesvagge (max 4 dagar)?
Funderar dessutom på en toppbestigning av Niak, är den lämpligaste vägen upp via Niakvagge?

Tack på förhand!
David

Hej!

Ni kan väl gå tillbaka antingen genom Koupervagge eller genom Gukkesvagge? 4 dagar borde räcka oavsett väg. Skulle tro att enda sättet att komma upp på Niak är från Niakvagge, för de andra sidorna är minst sagt branta. :)

häpp / Filiokus
 
Vyn från Akkas västsida in mot Ruotes är magisk!

Hej
Skarja? Hittar inte igen det stället på kartan men däremot har jag en stillsam trevlig lagom ansträngade fyra dagars tur i området. Starta från Änomjalme, vik av från leden innan björkskogen börjar och tre broar efter Vojatätno och gå upp längs Akkas västsida i dalgången mellan Akka och Snjuftjutis. Vada Rakkasjåhkå vid 900-950 möh, vada Suottas (har kordinaterna för ett super enkelt vad över Suottas om du vill ha). Vada Niakjokken långt ner. Jag har inte gått upp på Niak men det är mycket stenigt och blockigt vid jokken och ser jobbigt ut, men allt går väl bara man tar det lugnt och inte gör något överilat.
Efter Niak kan man vada över till andra sidan Niakjågåsj och ta den upptrampade stigen förbi Gisuris och sedan vidare mot Akkastugorna. En fantastisk korttur. Är man mycket snabbfotad kan man gå runt på "baksidan" av Gisuris istället för att följa stigen.
 
Oj hoppsan

Hej igen
Det är ju bra om man läser noggrant. Guoppervagge, gena över Ruotesmassivet är mitt förslag, men Ruotes slipper du inte om du vill upp på Niak via Niakvagge.
 
Hej!

.. men nu blev jag osäker på om TS menade 4 dagar för hela turen eller 4 dagar tillbaka till Akkastugorna från Skarja (för det var det senare alternativet som jag tänkte på i mitt förra inlägg).

/ F
 
Tack för svaren

resomaja: Jag borde kanske skrivit Mikkastugan istället för Skarja. Den finns dock inte längre, kan va så att det finns en telefon där nu bara.
Den turen du föreslår verkar vara riktigt fin, jag tar gärna koordInaterna över Suottas? Vi kommer vara ute i 7 dagar men vi kanske tar den inledande vägen.

bfia73: Ja, jag har också tittat på vägen tillbaka (max 4 dagar tillbaka från Skarja menade jag) via Guoppervagge.
Däremot låter vägen tillbaka från Skarje via Pielastugan och vidare längs Gukkesvagge och Tjeurastugan riktigt intressant. Det var den rutt du menade?

Någon som har en finfin 6-7 dagars tur med Akkastugorna som bas?

Är dock fortfarande nyfiken på om någon vet på ett ungefär hur långt det är mellan Akkastugorna till Skarja (Mikkastugan)?

Tack
/David
 
Är dock fortfarande nyfiken på om någon vet på ett ungefär hur långt det är mellan Akkastugorna till Skarja (Mikkastugan)?

Det är ca 38 km mellan Akkastugorna och Skarja om man går via Suottasjjåhkå och Ahkkas västsida, den väg som resomaja föreslår.
Om man går via Treparksmötet är det ca 48 km mellan Akkastugorna och Skarja.

Möjligen är jag lite generös med avstånden, det kan vara något kortare. Om man lyckas välja helt rätt överallt ;-).

Hälsningar
/Hans
 
resomaja: Jag borde kanske skrivit Mikkastugan istället för Skarja. Den finns dock inte längre, kan va så att det finns en telefon där nu bara.

Jodå det finns det. Till och med mer stuga än tidigare eftersom de tagit bort soprummet för några år sen och slagit bort innerväggen. Riktigt rymligt numera.
 
Hej
Jag gick mellan Mikka och Änonjalme på två dagar förra året. Jag är väl kanske inte någon riktig snabbfoting men heller inte särskilt långsam. Mikka-Suottas ena dagen och Suottas-Änonjalme dag två.

Tips på 6-7 dagars:
Denna höst ska jag gå från Akka via Suottas, vada Smailja ta mig upp därifrån på Ruotesmassivet. Vada Guopher gå längs Nasasvagge, vidare mot Alkavagge kapellet, Mikka och avsluta i Suorva. Till detta har jag 6 dagar. Naturligtvis har jag en extradag i fall ngt skulle gå snett.
 
Varför starta och börja i Akka. Vi lämnar bilen i Suorva och tar bussen upp till Ritsem då slipper man hålla någon tid när man avslutar. Ska vi genom Pastavagge eller Rapadalen lämnar vi bilen vid Kebnatsbryggan. Bekvääämt.
 
och vidare längs Gukkesvagge och Tjeurastugan riktigt intressant. Det var den rutt du menade?

Måste bara flika in: "Tjeurastugan" i norra delarna av Gukkesvagge existerar inte. Det är ett namn som fortfarande lever kvar på Garmins vektorkartor av någon outgrundlig anledning. Någon som vet huruvida det någonsin stått en stuga på platsen...?
 
Måste bara flika in: "Tjeurastugan" i norra delarna av Gukkesvagge existerar inte. Det är ett namn som fortfarande lever kvar på Garmins vektorkartor av någon outgrundlig anledning. Någon som vet huruvida det någonsin stått en stuga på platsen...?

Har kollat källan till min kommentar om Tjeurastugan nu:
Det står Tjeurastugan på BD10 Fjällkartan (Juli 2001), det var den jag orienterade mig med hjälp av när denna diskussion var aktuell.
Gick inte förbi så om den finnes eller kan jag inte svara på. Hoppas någon annan kan svara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
Onesport Vill ha tips om Akka Fjällvandring 5
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
cfn storasjöfallet bieriksvagge ruohtesvagge akka ritsem Fjällvandring 2
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
fotomangan Uppför Akka Fjällvandring 8
storfamiljen Direktväg Akka - Kutjaurestugan? Fjällvandring 3
Norris Buchttoppen eller Akka högst? Fjällvandring 2
jonas72 Akka-Salto eller vice versa Fjällvandring 5
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35
Akke Akka-Kvikkjokk Fjällvandring 2
atua Akka 6okt Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
AndersLars Akka Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
skuggarvet Akka eller Nammatj Fjällvandring 8
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
i4lean AKKA R/S för vintertur? Fjällvandring 0
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
slit Akka i slutet av juli Fjällvandring 1
fatbe Akka fjällensdrottning Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
kjpil Kantberget - vargtoppen - Skarja ? Fjällvandring 0
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
fson Tielma-Skarja? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.