Sarvesvagge - Norra Rapadalen

Grovplanen jag skissar på är att börja i Kvikkjokk och tråckla sig upp till Sarvesvagge förbi Pårek. Sen vill jag ta mig från sarvesvagge till Rapadalens östra/norra sida och gå rapadalen på högre höjd ner till Aktse. Finns något sätt att ta sig över älven från västra till östra sidan annat än att gå hela vägen upp till Skarjabron? Om inte får jag nog tillbaks till ritbordet och börja om på en ny skiss.

Specifikt mellan:
Tur 8 och tur 6 i grundstens bok
Sarvesvagge till norr om rapadalen

Senast ändrad:
Tielmavadet!
Beskrivs av Håkan Friberg på https://www.utsidan.se/cldoc/minnesvarda-vad.htm.
När vi nämnde detta alternativ för några samer skakade de på huvudet och rekommenderade att vi skulle ta vägen över glaciären med den fina kanalen i stället, men den vägen kan ju inte rekommenderas heller längre efter senaste årens avsmältning, så det gör jag inte...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vadet i övre Rapadalen är ju normalt lågt vattenstånd i början av Aug.men om det regnar mkt kan de bli svårt.
Längden gör att känsel i fötter så småningom försvinner och då börjar problemen med att sätta fötterna säkert på rätt ställe.
Är ni flera anv rep runt midljan och sedan karbin på linan och låt en gå i taget.
Ha skor på fötter typ orienterings skor eller trailskor som torkar fort,anv kraftig vandrings stav vänd dig upp mot vatten riktningen med staven uppåt,gå sidledes vid svåraste passage.
Flytta en fot-stav i taget,ha midjebälte på ryggsäck öppet om det börjar bli kriktiskt dvs långt upp på låren,jag är 193 så om du är kort kan det lättare bli problem.
Har det regnat mkt och det känns osäkert vänta till morgonen då solen ej smält så mkt vatten,ska man gå i sarek bör man ha minst en reservdag per vecka.
Kolla aktuella raporter om broar och dess skick kort tid före vecka och gör om plan om nödvändigt.
Fint ställe att tälta på vid vadet.
Ang klädsel så kan ju de tunnaste fina jackor och byxor lämpligast undvikas då man får räkna med långa pasager i tät pors och vide,de kan vara så täta att srora älgar kan dölja sig och plötsligt dyka upp om ni är tysta och går utan att knäcka grenar.
Grova vävar som G 1000 passar bäst nu som förr och bra regnkläder som även de är robusta då du kan vara tvungen att anv dessa speciellt byxorna vid pasage långt efter det slutat regna då buskarna behåller fukten länge då vinden ej kommer till att torka upp.
Den gamla Lundqvist el liknande namn med SV bilder kan kompletteras med nyare men troligen få har gått där så mkt på senare tid (en passage)ger ju ej underlag till att skriva en bok då växtlighet och nederbörd kan variera men stigarna är mer upptrampde nu

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips