Sarekvandring Kvikkjock Ritsem

Reservplan

Ja det är klar det måste finnas reservplaner hela tiden. Det var därför jag frågade. Känns som jag utifrån mer letende, läsande och era tidigare svar kanske skulle börja från andra hållet för att få fler och bättre möjligheter om jag inte kan korsa rapadalen. Det är ju i första hand inte vide och björkdjungel jag vill åt vilket det verkar vara på södra sidan av rapadalen.
 
Om du inte vill gå ner i Rapadalen efter Gådokjåhkåbron kan du välja Gaskasvagge eller Lullihavagge. Då blir utmaningen i stället partier med brant skrågång.
För mig tog turen du skissar på 10 dygn, nog ganska rimligt.

Lycka till!
 
Jeg er enig med de fleste foregående kommentarer - Sydsyden af Rapadalen og Tielmavadet er i den kategori som hedder : jeg har været alle andre steder i Sarek og nu skal jeg altså lige have dem med også for at bogen er komplet :)

Hvis du ikke skal op på en toptur i Pårte-massivet, til Luohttolahko eller den vestlige del af Sarek, så vil jeg foreslå dig at gå fra Kvikkjokk direkte til Aktse.

Så kan du komme på Skierffe som er en unik udsigt, og forsæt derfra over Gierdogiesjtjåhkkå (ruten er velbeskrevet både af Grundsten og Fowelin) og gå ned i Rapadalen ved Renvogterstuen. Udsigterne deroppe fra er mageløse. Du kan alternativt tage turen op forbi Abbmojavrre og ind i til Rapadalen gennem Vassjavagge.

Videre den traditonelle vej gennem Snavvavagge til Skarja. Udsigterne fra både syd og nordenden af Snavvavagge er unike og uforglemmelige.

Vadet over Suottasjjåhkå ligger også højt på min liste over grimme vad - stenene er glatte som isblokke af gletcherslam, så man er nødt til at træde mellem stenene, hvor der er dybe huller. Meget ubehageligt, men jeg tog vadet ganske tæt over sammeflødet med Nijakjågåsj. der skulle være mere lemplige vadesteder lidt længere opstrøms.

Til gengæld er turen vest om Ahkka (over Rakkasbuolda mellem Sjnjuvtudis og Ahkka) letgået og med fantastiske udsigter.

Jeg har selv gået alle ovenstående strækninger og alternativer.

God tur og god weekend
Lars Hedegaard Larsen
 
Jag vandrade för första gången i Sarek i somras. Vid planeringen läste jag mycket om de olika dalarna. Grundstens På fjälltur Sarek fick följa med på turen. I inledningskapitlet skriver han lite om vilka vägar som är svårare och tipsar om nybörjarrutter vilket gjorde att vi valde en sträcka bland de senare.

Som flera har skrivit tidigare upplevde jag vadet över Suottasjjåhkå som riktigt tufft. Vi mötte några som just hade vadat när vi skulle över där. Hade vi inte träffat dem och de hade sagt att det verkligen gick vet jag inte om jag hade gett mig ner i vattnet. Vi vadade ett par km upp från utflödet i Niajakjågsj.
 
Mina tankegångar om jag planerade turen från Kvikkjokk skulle vara ungefär så här: Gaskasvágge och ner till Sarvesjåhkå. Hur svårt detta vattendrag verkar vara att komma över skulle jag se som ett riktmärke på om Tielmavadet kommer att vara möjligt eller inte att använda. Om Sarvesjåhkå verkar besvärlig skulle jag knalla mot Niejdariehpvágge och Álggavágge, ev. upp via Noajdevágge och Luohttolahko beroende på humör (och packningstyngd...).

Ett tips kan vara att ta en dagstur från bron över Gådokjåhkå bort mot Gådokvárásj om du vill kika lite på nedre Rapadalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.