Sarek

Jag har läst flyktigt om sareks nationalpark och tycker det verkar vara en spännande plats att vandra på. Kanske någon som har varit där och kan berätta lite om sina egna erfarenheter därifrån.
 
Nu misstänker jag att du är en rätt ny medlem pga av dina tidigare post-counts.

Nu vill jag inte vara gnällig men, frågan du ställer har besvarats ett otal gånger och i alla fall jag tycker det är lite segt att svara på generella frågor på något som redan finns besvarat flera gånger.
När jag söker på "Sarek" fick jag upp över 500 trådar.

Prova det först, har du sedan några specifika frågor ang sarek är jag övertygad att det finns många som gärna hjälper dig och svarar.

Välkommen till Utsidan ;-)
 
Tack för tipset, jag har läst tidigare trådar men tänkte att en nyare tråd kanske också får nyare svar. Står på min sida när jag blev medlem, och inte för att verka dum. Men med post-counts, menar du då just att samma ämne diskuterats förut? Är ingen data människa direkt och det här är första forumet jag är med i.
 
Nu misstänker jag att du är en rätt ny medlem pga av dina tidigare post-counts.

Nu vill jag inte vara gnällig men, frågan du ställer har besvarats ett otal gånger och i alla fall jag tycker det är lite segt att svara på generella frågor på något som redan finns besvarat flera gånger.
När jag söker på "Sarek" fick jag upp över 500 trådar.

Prova det först, har du sedan några specifika frågor ang sarek är jag övertygad att det finns många som gärna hjälper dig och svarar.

Välkommen till Utsidan ;-)

Se bara övriga inlägg, så finner du att det här medlemskapet knappast är seriöst!
 
Jag har läst flyktigt om sareks nationalpark och tycker det verkar vara en spännande plats att vandra på. Kanske någon som har varit där och kan berätta lite om sina egna erfarenheter därifrån.

Sarek är precis som övriga svenska fjällen fantastikst när vädret är på din sida men kan också vara horribelt när vädret bestämmer sig för att slå om till oväder.
Jag märker att de svar du fått hittils är ganska intetsägande, antagligen för att personerna i fråga inte har egna erfarenheter från Sarek, men vill verka viktiga.
fowwe är en användare här på forumet som har enorm kunskap om Sarek och en hel del andra platser, jag rekommenderar att du tittar in på hans användarsida och läser lite av hans blogg och inlägg. Han har dessutom skrivit en bok som behandlar sarek. Jag har inte läst den än, men av hans inlägg i frågan så kan jag rekommendera den på rykte.
Jag har bara varit i Sarekområdet 2 gånger hittils, men det är inte alls så tuft , stenigt, snårigt, forsande jokkar som man kan tro, bara man läser på (söka i forumtrådar ger en del, men om du går och kikar på fowwes inlägg så får du en väldigt bra början) och på så sätt lär sig var de snåriga/forsande/steniga platserna finns. Vi gjorde inte det första gången, och fick därmed uppleva forsar, stenravel och vide 3 meter högt. Andra resan förberedde vi oss bättre och fick en vandring som gick genom dramatiska landskap, men med mindre stenravel, forsar och bara stundtals knähögt vide.
Som första vandring i sarek skulle jag rekommendera att gå från kvikkjokk till pårek och sedan följa stigen upp i njoatsovagge (ungefär, terrängen är relativt lätt och därmed kan man välja att gå lite vid sidan av stigen om man vill) för att sedan vika av söderut där njoatsovagge ansluter till chuck norris jåkkå (jag kan inte stava namnet, men fonetiskt låter det ungefär så) till tarralouppalstugorna. Därifrån kan man välja att gå ner till kvikkjokk igen, eller att ha en förbokad helikopter som hämtar upp. allt beroende på hur mycket tid man har på sig.

Hoppas det var lite mer matnyttigt svar än de föregående och hoppas du får tillfälle att ta dig en sarektur!

Negativ
 
För 18 månader sen kom jag upp i taskigt väder, blåst och regn. Fick sen en vecka med oavbruten sol i princip, lite kalla nätter men skitmysiga dagar.

Ja dagarna innan vi kom upp hade de haft 15 cm snö att pulsa i, men den var borta då vi kom upp.

Så Sarek är ombytligt.

Det är också sytort och varierat. Men en sak är säker, det har inte ändrat sig mycket på 5 år, så de trådar som finns fungerar ganska bra att leta i. (ja förutom info om bron vid Alkajaure kapell som är färskvara då;))
 
Har varit in 2007, gick en snårig stig upp från Suorvadammen, vilken du kan åka buss till från Gällivare. Vandringstid in till nationalparksgränserna därifrån ca 1½ dag hård marsch.

Rent allmänt: Snårigare, blötare (regnmängder ~kebnekaise x 3) och något mera otillgängligt än t.ex. en vandring i kebnekaiseområdet, men det har helt klart sin charm. På låglandet är det rena rama djungeln på ett sätt som är svårmatchat i andra områden och det förstärker vildmarkskänslan. Och man ser relativt få människor.

Den lätta vägen in i parken sägs vara att åka båt från ritsem.
 
Jag har läst flyktigt om sareks nationalpark och tycker det verkar vara en spännande plats att vandra på. Kanske någon som har varit där och kan berätta lite om sina egna erfarenheter därifrån.

Hej,

Har varit i Sarek 5 ggr, varav 2 ggr på ensamvandring och mellan 1 och 2 veckor varje gång. Jag kan rekommendera Grundstens böcker om Sarek - då får man en bra introduktion till området och även lite basinformation kring geologi, historia, etc. En ganska ny upplaga finns här:

http://www.bokus.com/bok/9789113024905/pa-fjalltur-sarek/

Naturupplevelserna under Sarekvandringarna har varit bland de bästa i mitt liv, men därmed inte sagt att det passar alla. Vet inte vad du har för vandringsbakgrund, men jag har förstått att det som är dragningskraften för mig - tomheten och ödsligheten - kan bli en negativ upplevelse för andra. På min första ensamvandring såg jag inte en levande själ på en knapp vecka - andra vandringar har jag mött många vandrare (många = 1-2 per dag eller så).

Några generella kommentarer:

- Vädret kan slå om mycket snabbt, även sommartid. Ha respekt för det. I början av september mötte jag två vandrare som hade fått vända p.g.a. av snö i dalgångarna, men en halv dag senare när jag gick in var det torr barmark och solsken. Andra gånger har jag haft åskväder, blixtar och ösregn en hel natt för att ett par timmar in på morgonen kunnat lata mig i solskenet. Utgå dessutom från att du under en vecka kommer att få ett par dagars regn. Sarek är Sveriges nederbördsrikaste område.
- Om du inte ska göra toppbestigningar är vaden egentligen den enda förhöjda risken. Vattennivåer och hur strida jokkarna är kan variera väldigt - en jokk som går att passera på morgonen kan vara omöjlig att ta sig över på kvällen. Gå snett mot strömmen, använd stav, ha alltid två stöd i botten samtidigt. Vissa bottnar kan vara små rullstenar - i dessa kan det vara notoriskt svårt att få fotfäste. Är jokken strid och vattennivån över knähöjd ökar riskerna markant. Ett vad kan också vara enklare där jokken breder ut sig lite, eftersom strömhastigheten då minskar. Vissa år är det knappt några vad alls, andra år kan vissa vad vara ganska kämpiga.
- Gå inte ensam om detta är din första gång i Sarek. Jag rekommenderar att man har ett par, tre Sarekvandringar bakom sig innan man vandrar ensam.
- I mitten av Sarek finns en solcellsdriven nödtelefon som man också kan använda för att, via polisen, informera anhöriga om ändrad färdväg. Förolyckas du någon annanstans så får ditt vandringssällskap gå till nödtelefonen eller hoppas på att träffa på någon annan vandrare som har nödsändare eller satellittelefon. Notera att det inte behöver vara mer dramatiskt än att du stukar foten. Inför min ensamvandring skaffade jag nödsändare, är man två är ju det behovet mindre.
- Glöm inte att plocka upp allt skräp intill minsta tepåse. Sarek håller på att bli ledsamt skräpigt här och var.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.