Sarek höst 2021

Tja!

Vi går på vår första tur i Sarek nu med start på Torsdag. Rutten är grovt planerad till nedanstående bild. Vi har allt ifrån 7-12 dagar på oss att komma tillbaka till bilen.

Åsikter och tips mottages med glädje.
Skärmavbild 2021-08-31 kl. 11.12.43.png
 
Precis tillbaka ifrån ovanstående tur. Allt gick mycket bra! Kan varmt rekommendera den turen.
 

Bilagor

  • Sarek-8.jpg
    Sarek-8.jpg
    2 MB · Visningar: 200
  • Sarek-17.jpg
    Sarek-17.jpg
    2.9 MB · Visningar: 213
  • Sarek-19.jpg
    Sarek-19.jpg
    1.6 MB · Visningar: 215
  • Sarek-21.jpg
    Sarek-21.jpg
    2.1 MB · Visningar: 232
  • Sarek-42.jpg
    Sarek-42.jpg
    1.8 MB · Visningar: 236
  • Sarek-24.jpg
    Sarek-24.jpg
    1.8 MB · Visningar: 225
  • Sarek-5.jpg
    Sarek-5.jpg
    1.5 MB · Visningar: 202
Rapadalen upp till selet och runt.
Har du bilder från pass mellan Skårki och Äpar var det snö på delar av sträckan
Vad var det för väder på de mest utsatta ställena och vilket tält anv ni.
Träffade ni folk på delar av turen
 
Rapadalen upp till selet och runt.
Har du bilder från pass mellan Skårki och Äpar var det snö på delar av sträckan
Vad var det för väder på de mest utsatta ställena och vilket tält anv ni.
Träffade ni folk på delar av turen
Rapadalen upp till selet och runt.
Har du bilder från pass mellan Skårki och Äpar var det snö på delar av sträckan
Vad var det för väder på de mest utsatta ställena och vilket tält anv ni.
Träffade ni folk på delar av turen
Hej!, Det var endast snö längst upp i passagen. Nere i dalgångarna var det så gott som snöfritt just nu. Vi hade ruggit hård vind igenom nästan hela Bastavagge. (Stormbyar och regn). Tält använde jag ett Hilleberg Soulo och min vän hade ett annat tält. (fjälltält men höll inte måttet...skador på tältet under resan.)
 
Skulle vara intressant med en berättelse om din vandring. Fler bilder skulle vara kul.
Bilden på Skierfe är helt underbar!

Hej! Kul att du gillar bilderna ifrån resan. Det var en helt fantastisk resa som bjöd på årets alla årstider på 9 dagar:) Lägg där till älg i Rapadalen på ca 10meters avstånd, stormbyar i Bastavagge, samt nattnavigering över fjället mot Skierfe nattetid så förstår du att det var en helt makalöst spännande vandring!
 
Vilket tält var det som gick sönder jag hade HB unna på min tur men fick väl direkt ej bekänna färg mer än att det går att sätta upp i regn och blåst utan vatten i inner tältet och att det gick att laga mat inne utan att riskera att elda upp tältet och kunna ventilera ut förbränningsgasera under öppet blixtlås i taket med regnskydd.
De är väl stora Älgar för statsbor i Rapadalen om det var en Tjur såg en på ca 20m då viden var minst 2m så både vandraren och älgen blir överaskad men älgen vädrar ju att du är på antågande och går normalt undan om det är mer öppen terräng.
Finns ju de som anser att man kan gå med vilken utrustning som helst i Sarek och vist går det bra med bra väder och lite tur och om man har flera tält men med ett Soulo så hade det blivit trångt men i Unna hade det gått om man trängs och ligger åt olika håll.
 
Vilket tält var det som gick sönder jag hade HB unna på min tur men fick väl direkt ej bekänna färg mer än att det går att sätta upp i regn och blåst utan vatten i inner tältet och att det gick att laga mat inne utan att riskera att elda upp tältet och kunna ventilera ut förbränningsgasera under öppet blixtlås i taket med regnskydd.
De är väl stora Älgar för statsbor i Rapadalen om det var en Tjur såg en på ca 20m då viden var minst 2m så både vandraren och älgen blir överaskad men älgen vädrar ju att du är på antågande och går normalt undan om det är mer öppen terräng.
Finns ju de som anser att man kan gå med vilken utrustning som helst i Sarek och vist går det bra med bra väder och lite tur och om man har flera tält men med ett Soulo så hade det blivit trångt men i Unna hade det gått om man trängs och ligger åt olika håll.

Tack för att du delar med dig! Håller med om att det finns spridda skurar gällande utrustning i Sarek. Ju enklare och "lättare" utrustning man har, ju mer kunnig måste man vara anser jag. Att alltid vara realistisk med sina egna begränsningar, samt ha lite marginal faller mig väl i smaken. Personligen så älskar jag Soulo tältet!
 
Fantastiskt fina bilder! Tack att du delar, nu blir fjälllängtan större!

Alltid intressant det med vikt på utrustning. Finns också en logik i att tyngre utrustning kan kräva mer kunskap, framförallt om sig själv, tänker att snubbelrisken ökar, vad och blockterräng blir svårare, och att en även delvis tappar förmågan att ta sig till mer skyddade platser med en tung rygga. Men det kanske e jag som börjar bli gammal och tappar kräm i benen :) antar att det är rätt individuellt var sweetspot för utrustningsval finns
 
Fotona är väldigt fina och det över Skierffe helt makalöst. Tack!

Alltid intressant det med vikt på utrustning. Finns också en logik i att tyngre utrustning kan kräva mer kunskap, framförallt om sig själv, tänker att snubbelrisken ökar, vad och blockterräng blir svårare, och att en även delvis tappar förmågan att ta sig till mer skyddade platser med en tung rygga. Men det kanske e jag som börjar bli gammal och tappar kräm i benen :) antar att det är rätt individuellt var sweetspot för utrustningsval finns
K-J, du är väl inte gammal! 😃 Fast hur läste du nyss, jag fick det till att kmsellin ansåg att enklare och lättare utrustning kräver mer kunskap (bara så att vi är överens).
 
Fotona är väldigt fina och det över Skierffe helt makalöst. Tack!


K-J, du är väl inte gammal! 😃 Fast hur läste du nyss, jag fick det till att kmsellin ansåg att enklare och lättare utrustning kräver mer kunskap (bara så att vi är överens).
Jo men jag tänker att tyngre utrustning kräver mer kunskap väl på fjället. Lättare utrustning kanske kräver mer planering. Generellt alltså, sen går det väl å vrida och vända på i all oändlighet med olika detaljer för olika typer av turer :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
daasp83 Sarek, tidig höst!? Fjällvandring 9
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...